WordPress heeft sinds de introductie in 2003 een lange weg afgelegd en is al een paar jaar het meest populaire CMS (Content Management System). Hierdoor zal het geen verrassing zijn dat er letterlijk duizenden WordPress thema’s en sjablonen beschikbaar zijn die gebruikers kunnen downloaden of kopen om te gebruiken.

Wanneer je een WordPress website bezoekt, zie je altijd een specifiek ’thema’ op je (mobiele) beeldscherm. Dit kan het standaard WordPress startersthema zijn, een gratis thema, een premium thema of een custom-made thema ontwikkeld door een ontwerpbureau. Een WordPress thema is dus de basislaag van elke WordPress site en bepaalt de algemene uitstraling en functionaliteit.

WordPress thema’s komen in allerlei verschillende soorten en maten voor en zijn globaal onder te verdelen in drie hoofdsoorten:

In dit artikel wil ik iets dieper ingaan op de voor- en nadelen van gratis, premium en custom-made WordPress thema’s, zodat jij een weloverwogen beslissing kunt nemen welk type het meest geschikt is voor jouw persoonlijke, zakelijke of bijvoorbeeld e-commerce website.

#Gratis WordPress thema’s

Als je een persoonlijke website nodig hebt, of net begint met je bedrijf en niet genoeg budget heeft om aan een site te besteden, dan kan een gratis WordPress thema prima werken. Van blog, portfolio tot e-commerce thema’s, voor elk wat wils.

Het voordeel van gratis WordPress thema’s is uiteraard dat deze gratis zijn, maar dat is stiekem ook meteen hun nadeel. Dat wil niet zeggen dat alle gratis WordPress thema’s niet goed zijn, er zijn wel degelijk goede en stabiele gratis WordPress thema’s. In de officiële WordPress Theme Directory zijn een heleboel gratis kwaliteitsthema’s te vinden.

Alle gratis WordPress thema’s die beschikbaar zijn in de officiële WordPress thema repository hebben een meerstappenproces doorlopen en ze moeten allemaal aan specifieke richtlijnen voldoen voordat ze worden goedgekeurd.

Maar er worden ook heel veel gratis WordPress thema’s op het internet aangeboden, zoals bij de verschillende Theme Markets of via websites van WordPress ontwikkelaars, etc. Echter het merendeel van deze WordPress thema’s is niet goed, zit vol programmeer fouten, is niet per definitie responsive voor mobiele weergave en is in het algemeen zeer traag als het gaat om laadtijd.

Ik vergelijk hier een gratis WordPress thema met een oude Renault 4 die op deze afbeelding zichtbaar is.
Fig.1: Een free thema is als een oude barrel, die je meestal droog van A naar B brengt, duur door vaak onderhoud is en veel te veel verbruikt. En .. als je een (ernstig) ongeluk krijgt, dan heb je een probleem.

Voordelen van gratis WP thema’s:

  • Gratis > inkoppertje van de week
  • Thema’s uit de WordPress repository zijn goed en stabiel > Deze gratis thema’s zijn meestal ook compatibel met de meeste WordPress plugins.

Veelvoorkomende nadelen van gratis WP thema’s:

  • Beperkte ondersteuningsopties > Gratis WordPress thema ontwikkelaars bieden ondersteuning via WordPress forums, maar ze zijn niet verplicht om ondersteuningsvragen te beantwoorden.
  • Zelden updates > Een behoorlijk deel van de gratis thema’s op de WordPress repository site wordt zelden bijgewerkt, waardoor de thema’s incompatibel kunnen worden met versie updates van het WordPress CMS.
  • Slechte kwaliteit > Verouderde (depricated) codes of programmeer fouten, slechte gebruiksvriendelijkheid, minder zoekmachinevriendelijk, ontoereikende web toegankelijkheid (accessibility) en een trage laadtijd.
  • Beperkte functies en functionaliteit > Hoewel gratis thema’s de meeste standaard WordPress functies ondersteunen, bieden veel van hen geen extra functies zoals het aanmaken van extra widgetized area’s (voor gebruikersinterface widgets), het gebruik van shortcodes, het maken van landing pagina’s, enz.
  • Niet uniek > Gratis thema’s worden door veel websites en blogs gebruikt, dus je website heeft geen uniek ontwerp. Ook zijn er meestal beperkte opties om het uiterlijk van gratis thema’s aan te passen (customizing).
  • Geen verplichting > Gratis thema’s worden gedistribueerd zonder garanties, dus als er iets misgaat, sta je er vrijwel alleen voor.

#Premium (betaalde) WordPress thema’s

Een premium WordPress thema is een vooraf ontworpen en gecodeerd thema met bijvoorbeeld diverse pagina sjablonen, meer (geavanceerde) functies, theme options module en diverse ingebouwde layout mogelijkheden. Een premium thema kan, middels drag & drop, tot in grote mate (visueel) aangepast worden aan jouw huisstijl en doelstellingen. Hierdoor kan een premium WordPress theme een goede lead-genererende site worden.

In tegenstelling tot gratis thema’s, zijn premium WordPress thema’s te koop bij tal van externe WordPress theme markets (zoals bijv. Theme Forest, Elegant Themes, etc.). In veel gevallen is een premium WP thema een uitstekende oplossing als jouw bedrijf een meer complexere website nodig heeft. Naast multi-purpose premium thema’s zijn er ook veel thema’s die specifiek zijn ontwikkeld voor een groot aantal (niche) branches en online business platforms.

Een andere reden om voor een premium thema te kiezen is wanneer je een simpele website nodig heeft die geen lange ontwikkeltijd nodig heeft. Premium thema’s zijn kant-en-klare websites die kunnen worden gelanceerd zodra de installatie (CMS en eventuele plugins) is voltooid en de juiste content is toegevoegd.

Ik vergelijk hier een premium multi-purpose WordPress thema met een een soort 'Transformers' truck die op deze afbeelding zichtbaar is.
Fig.2: Een premium theme is als een soort Transformers truck die zich in en uit kan klappen om totaal van gedaante te veranderen. Een uitgebreid Zwitsers zakmes terwijl je echt alleen maar een kurkentrekker nodig heeft.

Voordelen van premium WP thema’s:

  • Premium thema’s zijn budgetvriendelijk > Veel premium thema’s zijn zeer betaalbaar, voor €40 – €120 koop je al een meer dan fatsoenlijk premium thema. Veel addons en plugins zijn gratis, dus dat bespaart jou ook geld.
  • Meer customizing opties > Premium thema’s kunnen je meer keuze bieden en je de vrijheid geven om de door jou gewenste site te realiseren. Sommige premium thema’s zijn voorzien van een ingebouwde pagebuilder.
  • Premium klantenondersteuning > Wanneer je een premium thema gebruikt, kun je verwachten dat je sneller geholpen wordt via een chatroom of een support ticketsysteem door de verkoper van het thema. Let op: bij sommige premium thema’s heb je slechts een periode van 6 maanden voor supportvragen.
  • Geen speciale kennis of vaardigheden vereist > In principe kan iedereen met een goed niveau van computer kennis een WordPress website runnen op basis van een thema en eventueel extra plugins.

Veelvoorkomende nadelen premium WP thema’s:

  • Afhankelijk van plugins > Premium thema’s kunnen ook vooraf geselecteerde plugins nodig hebben die zijn afgestemd op een specifiek doel/gebruik van de website, maar ook voor een goede werking van de site.
  • Hogere leercurve > Door de vele mogelijkheden van een premium thema en om alle functies op de lange termijn soepel te laten werken, moeten het thema en de plugins regelmatig worden onderhouden en ge-updated.
  • Beperkte flexibiliteit > Ja, je kunt premium thema’s aanpassen, maar slechts tot op zekere hoogte. Vaak is het onmogelijk een custom configuratie of een addon naar keuze toe te voegen, omdat thema’s zijn gebouwd op bepaalde frameworks en third-party systemen die niet alle technologieën ondersteunen. Daarnaast zijn deze wijzigingen bij een thema update mogelijk niet meer compatible met de nieuwe versie.
  • Slechte Flexibiliteit > Als je naar een andere paginabuilder of aangepast thema wilt gaan, kun je niet zomaar jouw pagina’s/inhoud migreren, je moet waarschijnlijk helemaal opnieuw beginnen. Dit komt o.a. door het gebruik van vooraf toegepaste shortcodes in het thema of in de pagebuilder plugin.
  • Overmatige code en overlap > Het gebruik van een groeiend aantal plugins om functionaliteit toe te voegen aan een premium thema kan de hoeveelheid code op de backend vergroten en de site vertragen. Meer code van plugins en thema opties betekent meer kans op conflicten in de HTML en mogelijke fouten in de werking van de site.
  • Slechte Laadtijd > Premium thema’s zijn zo gecodeerd dat ze zoveel mogelijk functionaliteit kunnen bieden. Overtollige code en scripts (ingesloten CSS/JS frameworks, codes voor alle layout mogelijkheden en voor het aanpassen van het thema) die nodig is om het thema te laten werken, leiden tot langere laadtijden.
  • Ontwerp en stijl zijn beperkt > Jouw website zal niet uniek zijn en het ontwerp zal beperkt zijn tot een thema dat is gebouwd om een breed publiek aan te spreken, in plaats van een thema dat specifiek is ontworpen voor jouw bedrijf. Mogelijkheden voor branding zijn vaak beperkt door gebrek aan maatwerk in een premium thema.
  • Ondersteuning niet altijd top > Bij sommige premium thema’s krijg je een geweldige 24/7 ondersteuning, maar dat is niet altijd gebruikelijk en in de meeste gevallen moet je vertrouwen op beperkte ondersteuning. Als conflicten ontstaan door het gebruik van verschillende plugins, bieden ze jou vaak geen ondersteuning.
  • Niet zo zoekmachine vriendelijk > In de meeste gevallen zijn premium WordPress thema’s niet automatisch zoekmachine vriendelijk. Ze kunnen worden geleverd met enkele ingebouwde SEO oplossingen, maar ze hebben uitgebreide aanpassingen nodig om echt zoekmachine vriendelijk te zijn qua structuur en opbouw.
  • Minder updates > Een groot deel van de premium thema’s wordt niet zo vaak bijgewerkt, waardoor de thema’s incompatibel kunnen worden met versie updates van het WordPress CMS of met plugin updates.
  • Geen specifieke richtlijnen > In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, hoeven premium thema’s geen beoordelingsproces te doorlopen, tenzij de theme market waarvan jij koopt dit vereist.

#Custom-made (op maat gemaakte) WordPress thema’s

Custom-made WordPress thema’s worden letterlijk vanaf scratch gebouwd om het ontwerp af te stemmen op de branding van een bedrijf, de gewenste functies te implementeren, de backend code te stroomlijnen en gemak te creëren die de klant of gebruiker dienen. In de meeste gevallen huren bedrijven iemand in om dit werk voor hun te doen, aangezien het bouwen van een op maat gemaakt thema enige professionele kennis vereist.

Een custom WordPress thema is dus in feite een ‘one of a kind’ thema, de functionaliteit en pagina sjablonen worden volgens de wensen en specificaties van een opdrachtgever gebouwd. Alle onderdelen van het thema zijn geïntegreerd om naadloos samen te werken, waardoor een custom-made thema makkelijker te onderhouden en uit te breiden is.

Gebruikers en bedrijven die dus meer geavanceerde behoeften hebben en een robuuste, uniek ogende site nodig hebben, zijn beter af met een custom-made thema. Voorwaarde hierbij is dat jij -als klant- bereid bent om zowel middelen als tijd te investeren in de ontwikkeling ervan.

Ik vergelijk hier een custom-made WordPress thema met elke supermoderne sportwagen zoals op deze afbeelding zichtbaar is.
Fig.3: Een custom-made thema is een unieke en handgemaakte sportauto die specifiek gebouwd is voor luxe, comfort, functionaliteit, snelheid, uitstraling en prestatie. .. I rest my case.

Voordelen custom-made WP thema’s:

  • Maatwerk thema’s zijn uniek > Unieke layouts, subtiele animaties, huisstijl kleuren/elementen en aangepaste illustraties zijn enkele van de ontwerp elementen die gemakkelijker on-brand kunnen worden toegepast met een custom-made thema.
  • Volledige customization > Door aangepaste modules te gebruiken en de code van de site rechtstreeks te bewerken, kan de backend worden aangepast om plugins te integreren met o.a. bestaande bedrijfssystemen.
  • Goede laadtijd > Een custom-made WordPress site heeft over het algemeen een goede paginasnelheid en -prestaties, omdat alleen de benodigde functionaliteit en styling is inbegrepen.
  • Zoekmachine vriendelijk > Als je een custom-made thema laat ontwikkelen, dan kan deze efficiënt en zeer SEO vriendelijk gebouwd worden. SEO is meer dan alleen zoekwoorden, het gaat eigenlijk om het bouwen van o.a. een goede site structuur zodat de crawlers alle pagina’s goed kunnen indexeren.
  • Codes en scripts > Omdat een op maat gemaakt thema vanaf scratch wordt opgebouwd, kunnen de nieuwste codes en technieken worden toegepast. Geen verouderde codes, geen overtollige JS/CSS frameworks, geen conflicten met JS libraries (o.a. met plugins en jQuery versies), geen depricated PHP code, etc., etc.
  • Beter schaalbaar > Naarmate jouw bedrijf groeit, moet jouw website ook meegroeien en zich aanpassen. Door de juiste functionaliteiten te implementeren om die groei mogelijk te maken, zal het proces soepel en naadloos verlopen en zullen er in de toekomst geen grote investeringen nodig zijn.
  • Goede conversie optimalisatie > Hoe een conversie wordt gerealiseerd, is voor elk bedrijf uniek. Een custom-made thema zorgt voor een goede conversieratio en gebruikerservaring voor specifieke doelgroepen.
  • Goede support > Als er een conflict wordt gevonden in een WordPress Core update, een plugin update of als er een beveiligingsprobleem wordt ontdekt, wordt het probleem opgelost en indien nodig wordt de code bewerkt.
  • Betere beveiliging > Tijdens de bouw van een custom-made thema kunnen er ook codes toegevoegd worden in de verschillende bestanden (o.a. .htaccess) om het hacken van je website of injecteren van malware in de database te minimaliseren.

Nadelen custom-built WP thema’s:

  • Custom-made thema’s zijn duur > De kosten van een op maat gemaakt thema zijn logischerwijs veel hoger dan de aanschaf van een premium WordPress thema. De prijs van een maatwerk thema ligt ergens tussen de €2000 en €15.000+, uiteraard helemaal afhankelijk van o.a. functionaliteit, flexibiliteit en vormgeving.
  • Lange(re) ontwikkeltijd > In sommige gevallen kan het een paar maanden duren om het thema af te ronden en alles goed te krijgen. Wat niet meer dan logisch is, gezien de hoeveelheid werk die nodig is om helemaal vanaf scratch een maatwerk thema op te bouwen.
  • Betrokkenheid van de klant > Betrokkenheid en input van de klant is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat het eindproduct aansluit bij de vooropgestelde doelstellingen. Als een bedrijf niet de tijd, middelen of mensen heeft om actief betrokken te zijn bij het ontwikkelen van de websitestrategie, kan dit resulteren in een (nog) langere ontwikkeltijd.

Bottom-line

De keuze voor welk type WordPress thema gaat veel verder dan alleen de opmerking “dat ziet er goed uit!”; het gaat ook om het kiezen van een thema dat goed werkt voor jouw content en websitedoelen. Hoewel een gratis of premium thema in staat kan zijn om aan jouw zakelijke behoeften te voldoen, is een custom-made thema in bijna alle gevallen toch de beste optie.

Een goede beveiliging, snelle laadtijd, flexibele bedrijfsintegratie, unieke vormgeving en beter gebruiksgemak zijn de meest voor de hand liggende onderscheidende factoren om te kiezen voor een op maat gemaakt thema. En, ten slotte, het kiezen voor het inhuren van een professionele designer en/of developer voor de ontwikkeling en het onderhoud van jouw custom-made thema is waarschijnlijk de beste zet. Tenzij jij liever zelf een premium thema wilt aanschaffen en de stress die erbij komt kijken voor het installeren, lanceren, vullen, up-to-date houden en opschalen van je (nieuwe) website?

Investeer in waarde en missie van jouw organisatie door het inhuren van een ervaren web designer. Een ervaren ontwerper zal de tijd nemen om te begrijpen waar je organisatie voor staat en een website ontwerpen die het unieke verhaal van jouw organisatie verteld.

gonzodesign is gespecialiseerd in het opleveren van op maat gemaakte functionele én responsive WordPress websites die voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. Wil je meer informatie, vraag dan een vrijblijvend gesprek aan wat gonzodesign voor jou kan betekenen.

Dit artikel is geredigeerd door Marcel Bootsman en Zoë Cramer 🙏

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met User Experience (UX), Responsive Web Design (RWD) en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.