Herontwerpen van een bestaande website is waarschijnlijk moeilijker dan het ontwerpen van een totaal nieuwe website op een nieuw domein. Dit komt hoofdzakelijk omdat veel van de statistieken, feedback en feiten bekend zijn. Als webdesigner moet je intelligent en strategisch denken om de nieuwe veranderingen in de bestaande website te integreren.

Optimaliseren

Zijn de knelpunten en wensen op een dusdanig kleine schaal, neem optimalisatie van het huidige ontwerp dan zeker mee in het ontwerpproces; een paar kleine aanpassingen bieden wellicht al de oplossing. Ook wanneer budget niet toelaat grote aanpassingen te maken kan er met behulp van optimalisatie van het huidige ontwerp meestal al wat winst behaald worden.

Herontwerpen

Maar vaak is de enige juiste oplossing om de hele site vanaf scratch op te bouwen en met een andere visie te kijken naar nieuwe oplossingen voor de eerder gevonden knelpunten. Begin het ontwerpproces dan ook met een frisse blik; als alles mogelijk was, wat zou de ideale oplossing zijn? Op deze manier kom je tot innovatieve oplossingen die nieuwe inzichten geven in wat mogelijk is.

Met optimalisatie wordt meestal wat winst behaald, maar vaak is het nodig buiten de kaders van de huidige structuur te denken om het gewenste doel te bereiken.

Als je succesvol wilt zijn en meer bezoekers wilt trekken met een vernieuwde website, moeten bepaalde stappen worden gevolgd. Zorg dat de eerste inventarisatie van problemen en wensen op basis van het huidige ontwerp helder is, beoordeel bijvoorbeeld de bestaande sterke en zwakke punten van de site, ga brainstormen en schrijf alle ideeën op. Hierdoor wordt het makkelijker om tijdens de conceptpresentatie duidelijk te kunnen communiceren waarom er voor welk concept is gekozen en op welke punten het nieuwe concept meerwaarde biedt ten opzichte van het huidige ontwerp.

Maar bestudeer ook de webstatistieken (via online tools zoals Google Analytics) om te zien hoe het gedrag van jouw bezoekers kan worden gemeten en geanalyseerd.

Een goed onderzoek van je concurrenten kan helpen bij het vinden van de doelen en trends die zij volgen. Zodra jij bewust bent van hun situatie, heb je een beter idee van de markt en kun je hard werken om de site nog beter te maken. Ten tweede, bepaal wat jij precies probeert te bereiken, stel je doelgroep (huidige en toekomstige) vast, doe wat meer onderzoek en plan van te voren wat allemaal nodig is om jouw doelen te bereiken.

“The secret of Change is to focus all of your energy, not on fighting the Old, but on building the New”Socrates

Redenen voor Herontwerpen

Websites zijn uitgegroeid tot een belangrijk aspect van het promoten van jouw diensten of producten, daarom is een redesign erg belangrijk. In dit artikel wil ik graag dieper ingaan op de redenen waarom een herontwerp zeer nodig kan blijken te zijn.

Vindbaarheid in Zoekmachines

Scoort je website (nog) wel goed in de  zoekmachine? Is het nodig om nieuwe zoekwoorden toe te voegen? Zit je website vol met (ongevalideerde) fouten en het laden van de webpagina’s duurt te lang? Bevat je website ‘gebroken’ koppelingen? Heeft je site een hoog weigeringspercentage?

Je moet jezelf altijd afvragen of je website wel goed gevonden wordt in Zoekmachines, want wat voor nut heeft het hebben van een website als deze niet eens wordt gevonden?

Nieuwe Strategie of Doelgroep?

Concurreert je website nog wel met de sites van jouw directe concurrent(en)? Heeft je website een sterk merk-imago? Is je website in staat om samen te groeien met je bedrijf? Wil je een nieuw publiek of doelgroep aantrekken? Is er een rebrand nodig van je producten of van het bedrijf als geheel? Plan je een herpositionering van je bedrijf in de online markt?

Opmerking: Pas op met dramatische veranderingen aan het ontwerp om een nieuw publiek aan te trekken, want als je al een bestaande publiek hebt, kun je het risico lopen om ‘oude’ lezers te verliezen.

Inhoud

Is je inhoud verouderd? Is je inhoud leesbaar? Heeft je website een social media-integratie? Komt je boodschap nog wel over op jouw doelgroep(en)?

De eerste indruk van je website wordt uiteraard gebasseerd op de totale lay-out van de site, maar een lezer bezoekt je website omdat hij/zij op zoek is naar nuttige informatie. De inhoud van een website moet worden beschouwd als de meest belangrijke factor, omdat het helpt bij het bepalen hoe effectief een website is. Een goedgeschreven en unieke website content is de belangrijke reden voor lezers om een site vaker te bezoeken.

Een content management systeem (CMS) is dan een goede overweging waard voor het herontwerp zodat de inhoud makkelijk kan worden aangepast en tevens om nieuwe inhoud makkelijk te kunnen publiceren. Een herontwerp geeft je ook de mogelijkheid om op een andere manier te communiceren met jouw doelgroep.

Tip: de inhoud tekst moet te allen tijde leesbaar zijn en de uitlijning moet goed worden uitgevoerd.

Techniek/Broncodes

Is je website browser-compatible? Is je broncode valide (HTML en CSS)? Voldoet je website aan de webstandaarden? Is de gebruikte techniek en/of (versie) programmeertaal achterhaald? Is je content toegankelijk op mobiele apparaten, zoals bijvoorbeeld smartphones? Is je HTML-code semantisch en goed gestructureerd (SEO)?

Nieuwe technieken zoals o.a. responsive web design maakt het mogelijk ​​om webpagina’s zich aan te laten passen aan het scherm formaat van elk (mobiel) apparaat, zodat naast gebruikersvriendelijkheid ook de toegankelijkheid van de site beter wordt.

Estethische Eigenschappen

Kunnen jouw lezers de informatie die ze zoeken niet goed vinden (bijv. slechte navigatie)? Is je lay-out rommelig en verwarrend? Is je website wel aantrekkelijk en opvallend genoeg voor bezoekers (doelgroepen)?

Allereerst moet een website gemakkelijk te gebruiken zijn en moet het makkelijk zijn om te navigeren. Als je niet kunt vinden wat je zoekt, als de site navigatie je helemaal gek maakt, doet de website geen goed werk. Als mensen je site bezoeken, zien ze het als een weerspiegeling van jouw organisatie.

Als jouw site er professioneel uit ziet en vol zit met nuttige en unieke informatie, zullen lezers jou sneller zien als een autoriteit en expert, .. Als de site slecht is ontworpen en/of gestructureerd of de site ziet er gedateert uit zullen jouw lezers dezelfde aannames maken over jouw bedrijf.

Tip: Gebruik bij voorkeur een raster systeem voor de layout zodat deze er harmonieus en consistent uitziet.

Extra Functionaliteit/CMS Platform

Gebruik je gratis of standaard templates voor jouw CMS? Presteert je website ondermaats? Moet de website de mogelijkheid bieden om producten online te verkopen (webshop)? Is het gewenst om de inhoud van de website zelf aan te passen of te veranderen? Is social media geïntegreerd in je website? Heeft jouw website extra features nodig, zoals bijv. een nieuwsbrief, chat functie, etc.?

Een Content Management Systeem (CMS) is een goede reden om een nieuwe redesign voor jouw website te rechtvaardigen. Een website is niet langer meer alleen statische woorden en afbeeldingen. Een goede website is ook bedoeld om functionaliteiten toe te kunnen voegen zoals een blog gedeelte, fotogalerijen en/of een webshop.

Bottomline ..

Hou altijd jouw bezoekers in gedachten want uiteindelijk ontwerpt jij een website voor hun en niet voor jezelf. Herontwerp je website op basis van de behoeften en wensen van jouw bezoekers. Houd het simpel en maak kleine veranderingen zo nu en dan om de site ‘fris en kek’ te houden.

Denk niet dat je website perfect is, .. er is altijd ruimte voor verbetering! Wil je een ‘second opinion’ van jouw website, neem dan contact op met mij.

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.