Mobiele Navigatie

Herontwerpen van een bestaande website is waarschijnlijk moeilijker dan het ontwerpen van een totaal nieuwe website op een nieuw domein, omdat veel van de statistieken, feedback en feiten bekend zijn. Als webdesigner moet je intelligent en strategisch denken om de nieuwe veranderingen in de bestaande website te integreren.

Optimaliseren

Zijn de knelpunten en wensen op een dusdanig kleine schaal, neem optimalisatie van het huidige ontwerp dan zeker mee in het ontwerpproces; een paar kleine aanpassingen bieden wellicht al de oplossing. Ook wanneer budget niet toelaat grote aanpassingen te maken kan er met behulp van optimalisatie van het huidige ontwerp meestal al wat winst behaald worden.

Herontwerpen

Maar vaak is de enige juiste oplossing om de hele site vanaf scratch op te bouwen en met een andere visie te kijken naar nieuwe oplossingen voor de eerder gevonden knelpunten. Begin het ontwerpproces dan ook met een frisse blik; als alles mogelijk was, wat zou de ideale oplossing zijn? Op deze manier komt u tot innovatieve oplossingen die nieuwe inzichten geven in wat mogelijk is.

Met optimalisatie wordt meestal wat winst behaald, maar vaak is het nodig buiten de kaders van de huidige structuur te denken om het gewenste doel te bereiken.

Als u succesvol wilt zijn en meer bezoekers wilt trekken met een vernieuwde website, moeten bepaalde stappen worden gevolgd. Zorg dat de eerste inventarisatie van problemen en wensen op basis van het huidige ontwerp helder is, beoordeel bijvoorbeeld de bestaande sterke en zwakke punten van de site, ga brainstormen en schrijf alle ideeën op. Hierdoor wordt het makkelijker om tijdens de conceptpresentatie duidelijk te kunnen communiceren waarom er voor welk concept is gekozen en op welke punten het nieuwe concept meerwaarde biedt ten opzichte van het huidige ontwerp.

Maar bestudeer ook de webstatistieken (via online tools zoals Google Analytics) om te zien hoe het gedrag van uw bezoekers kan worden gemeten en geanalyseerd.

Een goed onderzoek van uw concurrenten kan helpen bij het vinden van de doelen en trends die zij volgen. Zodra u bewust bent van hun situatie, heeft u een beter idee van de markt en kunt u hard werken om de site nog beter te maken. Ten tweede, bepaal wat u precies probeert te bereiken, stel uw doelgroep (huidige en toekomstige) vast, doe wat meer onderzoek en plan van te voren wat allemaal nodig is om uw doelen te bereiken.

“The secret of Change is to focus all of your energy, not on fighting the Old, but on building the New” Socrates

Redenen voor Herontwerpen

Websites zijn uitgegroeid tot een belangrijk aspect van het promoten van uw diensten of producten, daarom is een redesign erg belangrijk. In dit artikel wil ik graag dieper ingaan op de redenen waarom een herontwerp zeer nodig kan blijken te zijn.

Vindbaarheid in Zoekmachines

Scoort uw website (nog) wel goed in de  zoekmachine? Is het nodig om nieuwe zoekwoorden toe te voegen? Zit uw website vol met (ongevalideerde) fouten en het laden van de webpagina’s duurt te lang? Heeft uw website een hoog weigeringspercentage? Bevat uw website ‘gebroken’ koppelingen? Heeft uw site een hoog weigeringspercentage?

U moet zich altijd afvragen of uw website wel goed gevonden wordt in Zoekmachines, want wat voor nut heeft het hebben van een website als deze niet eens wordt gevonden?

Nieuwe Strategie of Doelgroep?

Concurreert uw website nog wel met de sites van uw directe concurrent(en)? Heeft uw website een sterk merk-imago? Is uw website in staat om samen te groeien met uw bedrijf? Wilt u een nieuw publiek of doelgroep aantrekken? Is er een rebrand nodig van uw produkten of van het bedrijf als geheel? Plant u een herpositionering van uw bedrijf in de online markt?

Opmerking: Pas op met dramatische veranderingen aan het ontwerp om een nieuw publiek aan te trekken, want als u al een bestaande publiek heeft, kunt u het risico lopen om ‘oude’ lezers te verliezen.

Inhoud

Is uw inhoud verouderd? Is uw inhoud leesbaar? Heeft uw website een social media-integratie? Komt uw boodschap nog wel over op uw doelgroep(en)?

De eerste indruk van uw website wordt uiteraard gebasseerd op de totale lay-out van de site, maar een lezer bezoekt uw website omdat hij/zij op zoek is naar nuttige informatie. De inhoud van een website moet worden beschouwd als de meest belangrijke factor, omdat het helpt bij het bepalen hoe effectief een website is. Een goedgeschreven en unieke website content is de belangrijke reden voor lezers om een site vaker te bezoeken.

Een content management systeem (CMS) is dan een goede overweging waard voor het herontwerp zodat de inhoud makkelijk kan worden aangepast en tevens om nieuwe inhoud makkelijk te kunnen publiceren. Een herontwerp geeft u ook de mogelijkheid om op een andere manier te communiceren met uw doelgroep.

Tip: de inhoud tekst moet te allen tijde leesbaar zijn en de uitlijning moet goed worden uitgevoerd.

Techniek/Broncodes

Is uw website browser-compatible? Is uw broncode valide (HTML en CSS)? Voldoet uw website aan de webstandaarden? Is de gebruikte techniek en/of (versie) programmeertaal achterhaald? Is uw content toegankelijk op mobiele apparaten, zoals bijvoorbeeld smartphones? Is uw HTML-code semantisch en goed gestructureerd?

Nieuwe technieken zoals o.a. responsive web design maakt het mogelijk ​​om webpagina’s zich aan te laten passen aan het scherm formaat van elk (mobiel) apparaat, zodat naast gebruikersvriendelijkheid ook de toegankelijkheid van de site beter wordt.

Estethische Eigenschappen

Kunnen uw lezers de informatie die ze zoeken niet goed vinden (bijv. slechte navigatie)? Is uw lay-out rommelig en verwarrend? Is uw website wel aantrekkelijk en opvallend genoeg voor bezoekers (doelgroepen)?

Allereerst moet een website gemakkelijk te gebruiken zijn en moet het makkelijk zijn om te navigeren. Als u niet kunt vinden wat u zoekt, als de site navigatie u helemaal gek maakt, doet de website geen goed werk. Als mensen uw site bezoeken, zien ze het als een weerspiegeling van uw organisatie.

Als uw site er professioneel uit ziet en vol zit met nuttige en unieke informatie, zullen lezers u sneller zien als een autoriteit en expert, .. Als de site slecht is ontworpen en/of gestructureerd of de site ziet er gedateert uit zullen uw lezers dezelfde aannames maken over uw bedrijf.

Tip: Gebruik bij voorkeur een raster systeem voor de layout zodat deze er harmonieus en consistent uitziet.

Extra Functionaliteit/CMS Platform

Gebruikt u gratis of standaard templates voor uw CMS? Presteert uw website ondermaats? Moet de website de mogelijkheid bieden om produkten online te verkopen (webshop)? Is het gewenst om de inhoud van de website zelf aan te passen of te veranderen? Is social media geïntegreerd in uw website? Heeft uw website extra features nodig, zoals bijv. een nieuwsbrief, chat functie, etc.?

Een Content Management Systeem (CMS) is een goede reden om een nieuwe redesign voor uw website te rechtvaardigen. Een website is niet langer meer alleen statische woorden en afbeeldingen. Een goede website is ook bedoeld om functionaliteiten toe te kunnen voegen zoals een blog gedeelte, fotogalerijen en/of een webshop.

Bottomline ..

Hou altijd uw bezoekers in gedachten want uiteindelijk ontwerpt u een website voor hun en niet voor u zelf, herontwerp uw website op basis van de behoeften en wensen van uw bezoekers. Houd het simpel en maak kleine veranderingen zo nu en dan om de site ‘fris en kek’ te houden.

Denk niet dat uw website perfect is, .. er is altijd ruimte voor verbetering! Wilt u een ‘second opinion’ van uw website, neem dan contact op met mij.

 

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafische en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Sorry, maar het is niet mogelijk te reageren op dit artikel.

Meest Recent Project

Leerschoon M/V