Mijn hoofdwerkzaamheid is het ontwerpen en realiseren van maatwerk websites, inclusief WordPress CMS. Door middel van deze vragenlijst webdesign kan ik de doelen en behoeften van mijn (potentiële) klant beter begrijpen. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat de website aan de verwachtingen van de klant voldoet.
Maar er zijn nog andere redenen waarom het hebben van een vragenlijst webdesign belangrijk is voor het ontwerpen en realiseren van een website:
- Het zorgt voor een duidelijke en gestructureerde aanpak: Met een uitgebreide vragenlijst kun je een betere gestructureerde aanpak hanteren bij het ontwerpen en realiseren van de website. Dit voorkomt dat er belangrijke zaken over het hoofd worden gezien.
- Het zorgt voor een betere communicatie tussen de klant en de ontwerper: Een vragenlijst webdesign zorgt voor een betere communicatie tussen de klant en de ontwerper. Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat beide partijen op dezelfde lijn zitten.
- Het helpt bij het vaststellen van de functionaliteiten van de website: Door middel van deze vragenlijst kun je informatie verzamelen over de gewenste functionaliteiten van de website. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat de website alle benodigde functionaliteiten bevat.
Vragenlijst Webdesign
Uiteraard heb ik graag klanten die al uitgebreid hebben nagedacht over hun website. Bijvoorbeeld over de beoogde functionaliteiten, de te volgen marketing strategie, de gewenste doelgroep, etc., maar uiteraard zijn er ook altijd klanten die me vertellen dat ik er ‘iets moois’ van kan gaan maken. Voor (potentiële) klanten die nog steeds niet weten wat ze willen of wat er mogelijk is, heb ik deze vragenlijst webdesign gemaakt.
Deze uitgebreide vragenlijst zal jou hopelijk meer inzicht geven wat er allemaal komt kijken bij het (laten) bouwen van een website, en welke basis functionaliteiten er mogelijk zijn om toe te voegen. Deze vragenlijst is opgesteld om inzichtelijk te maken wat er nodig is om de nieuwe website tot een succes te maken, de onderstaande vragen dienen daarbij als leidraad ..
Algemene vragen over het bedrijf of de organisatie
- Hoe ziet de globale organisatiestructuur eruit?
- Welke producten of diensten levert de organisatie?
- Wordt er geleverd aan bedrijven en/of particulieren?
- Aan welke regio(’s) of landen is de organisatie verbonden?
- Wat zijn de primaire doelstellingen van de organisatie?
- Wat zijn de belangrijkste verschillen en voordelen die jouw bedrijf onderscheiden van je directe concurrenten (USP’s)?
- Wat is de visie (= filosofie) en missie (= opdracht) van de organisatie?
- Hoe is de cultuur binnen de organisatie?
- In welk opzicht wil de organisatie de komende jaren groeien? Bijvoorbeeld in omzet, aantal medewerkers, producten- of dienstenaanbod.
- In welk marktsegment bevindt de organisatie zich?
Algemene vragen over de (nieuwe) website
- Wat is de aanleiding voor een (nieuwe) website?
- Hoe wil je dat jouw website wordt gebruikt door externe partijen (o.a. klanten en prospects)?
- Wat is je budget voor de ontwikkeling en de implementatie van jouw nieuwe website?
- Noem vijf tot tien termen/woorden die van toepassing moeten/kunnen zijn op de toekomstige website.
Doelen & Criteria
- Wat is het doel van de website? Welke boodschap moet de website vertellen?
- Wat wil je op korte en lange termijn bereiken met de website? Bijvoorbeeld nieuwe klanten aantrekken, producten verkopen, imagoversterking, bepaalde omzet halen?
- Geef (zo uitgebreid mogelijk) een beschrijving van de doelgroep(en). Denk hierbij aan zaken zoals leeftijd, geslacht, opleiding, kennis, beroep, hobby’s, enzovoort. Maak eventueel meerdere doelgroep beschrijvingen.
- Welke taken wil je dat een websitebezoeker uitvoert?
- Aan welke criteria moet de site voldoen om het project geslaagd te noemen?
Functionaliteit & Content
- Moet de website geïntegreerd worden in de bedrijfsprocessen? Bijvoorbeeld communicatie met de klant met behulp van nieuwsbrieven of integratie met bestaande databases.
- Moet de bezoeker door de aanwezige informatie op de website kunnen zoeken?
- Welke functies en onderdelen moet de website hebben?
- Welke informatie moet er voor de bezoekers van de website toegankelijk zijn? Zijn er in deze informatie nog prioriteiten aan te geven? Wat moet meteen beschikbaar zijn en wat kan meer naar de achtergrond?
- Welke informatie moet eenvoudig actueel te houden zijn?
- Hoe vaak gaat de informatie op de website worden aangepast? Hoeveel tijd is er ingeruimd om de informatie actueel te houden?
- Welke informatie moeten websitebezoekers kunnen aanvragen via de website?
- Heb je regelmatig iets nieuws te melden? Zo ja, om wat voor soort nieuws gaat het en met elke regelmaat?
- Wil je vacatures aanbieden op de website?
Projecten/Portfolio
- Wil je ook afgeronde projecten tonen in de website, met een portfolio bladzijde als overzicht van alle projecten?
- Op welke manier zullen dan deze projecten worden getoond? Zijn er afbeeldingen voorradig voor deze projecten?
- Of voldoet een ‘Service’ bladzijde om alle werkzaamheden (lees: trefwoorden) op te noemen?
- Moeten de verschillende projecten op basis van hun categorie kunnen worden gefilterd in de Portfolio bladzijde
Heb je een maatwerk WordPress project in gedachten?
Een goede beveiliging, snelle laadtijd, flexibele bedrijfsintegratie, unieke vormgeving en beter gebruiksgemak zijn de meest voor de hand liggende onderscheidende factoren om te kiezen voor een op maat gemaakt WP thema. gonzodesign bouwt zoekmachine vriendelijke en converterende WordPress websites met aandacht voor detail.
WordPress DevelopmentUitstraling Website
- Wat moet de website uitstralen? En wat moet de website vooral niet uitstralen?
- Wat voor gevoel moet de bezoeker krijgen als hij/zij de (nieuwe) website bezoekt?
- Heb je al een idee over de structuur van de volledige website? Uit hoeveel pagina’s denk je dat je website zal gaan bestaan?
- Welke onderdelen dient jouw website minimaal te bevatten? (bijvoorbeeld: agenda, contact, nieuws, fotoboek, contactformulier, ledenadministratie)
- Noem voorbeelden van websites die je aanspreken of juist helemaal niet. Geef per website een korte uitleg.
Zoekmachine Optimalisatie
- Is het belangrijk dat de website goed gevonden kan worden in zoekmachines? Bijvoorbeeld omdat het wenselijk is dat nieuwe klanten op die manier in contact komen met jouw organisatie?
- Is de inhoud uniek en voorzien van de verschillende trefwoorden?
Onderhoud
- Welke persoon of personen zijn na oplevering van de website verantwoordelijk voor het actueel houden van de website?
- Wie is verantwoordelijk voor de content en wie levert de content aan?
- Wie is verantwoordelijk voor correcte teksten op de website?
- In welke vorm is de informatie beschikbaar (papier, digitaal, cd-rom, pdf, database)?
- Wat gebeurt er met e-mail die via de (nieuwe) website binnenkomt? Is hier een beleid voor opgesteld?
- Wil je voor de (nieuwe) website gebruik gaan maken van een Content Management Systeem?
- Hoe wordt het onderhoud (intern of extern) van de website geregeld? Gedeeltelijk intern en gedeeltelijk extern behoort ook tot de mogelijkheden.
- Zal de algemene inhoud van de website regelmatig veranderen? Is er regelmatig onderhoud noodzakelijk aan de algemene inhoud van de website?
Promotie van de Site
- Waarvoor wordt door de organisatie het medium internet momenteel actief ingezet?
- Wat zijn de huidige marketingactiviteiten (mailings, adverteren, reclame, beurzen, sponsoractiviteiten, enzovoort)? Probeer zo specifiek mogelijk te zijn.
- Wat wordt momenteel gedaan om de communicatie met klanten te optimaliseren (zoals nazorg, klanttevredenheidsonderzoeken)?
- Welke ideeën heb je al om de (nieuwe) website te promoten?
- Ben je al aanwezig op de 3 grootste sociale platforms: Twitter, Facebook en LinkedIn?
Tot slot
- Heb je nog aanvullingen of opmerkingen?
Bottomline
Elke website is uiteraard anders, daarom heb ik hier de meest algemene vragen opgeschreven die nodig zijn voor elke webdesigner of developer om een website te kunnen bouwen. Heb jij een maatwerk WordPress project in gedachten, neem dan contact op met mij.
Wat een duidelijk artikel en precies de informatie en vragen die van belang zijn voor het maken van een website. Mooi overzicht, dank voor het delen.
Hoi Marleen,
.. graag gedaan en bedankt voor je reactie, stel ik op prijs! Geniet van je weekend, ciao!