Middelgrote en kleine bedrijven en zelfstandige ondernemers zien steeds meer het belang in van netwerken. Ondanks alle digitale communicatie middelen en de opkomst van social media is jouw visitekaartje nog altijd een belangrijke marketing tool. Het is niet alleen een netwerk tool, of promotiemiddel, maar het is ook een visuele weergave van jou en je bedrijf.
Ook zijn visitekaartjes (of naamkaartjes) op evenementen en beurzen erg belangrijk. Het is een praktische en directe manier om jouw contactgegevens te verspreiden aan (potentiële) klanten en dus ideaal om een gesprek mee te beginnen.
Hierbij is het wel belangrijk dat je visitekaartje opvalt, door bijv. de kwaliteit, uitstraling en informatie die vermeld wordt. Een professioneel ontworpen visitekaartje kan nieuwe klanten naar je bedrijf of diensten trekken.
Inhoudsopgave
- Geef alleen de noodzakelijke informatie
- Je Visitekaartje moet geen puzzel worden
- Vergeet jouw Huisstijl (Corporate Identity) niet
- Kies het juiste Papier(formaat)
- Kies je kleuren en lettertypes weloverwogen
- Gebruik ook de achterkant van je Visitekaartje
- Maak verschillende Visitekaartjes
- Kies de juiste Professionals
Hieronder een aantal goede tips voor het succesvol ontwerpen van een memorabel visitekaartje.
#Geef alleen de noodzakelijke informatie
Een visitekaartje is bedoeld om duidelijk te maken wie jij bent (je naam), wat je functie is, hoe het bedrijf heet waar jij werkt en alle relevante contactgegevens, zoals bijv. je email adres en mobiele telefoonnummer.
Jouw USP’s (Unique Selling Points), of getuigschriften, etc. kun je beter niet toevoegen als extra informatie op het visitekaartje, deze informatie kun je het best presenteren in een (promotionele) brochure of website.
#Je Visitekaartje moet geen puzzel worden
Schik je contactgegevens overzichtelijk op je visitekaartje, dit kan ook door gebruik te maken van bijv. een duidelijk grid systeem, een kleiner lettertype of door bijv. ook gebruik te maken van de achterkant van een visitekaartje.
Neem tevens eens een moment om na te denken over de vraag of je jouw privé-nummer moet toevoegen op je visitekaartje. Wil je gecontacteerd worden door iedereen, of gewoon door je vaste klanten?
#Vergeet jouw Huisstijl (Corporate Identity) niet
Als je een huisstijl ontworpen hebt, moet je hiermee rekening houden bij het maken van de visitekaartjes. Zorg ervoor dat de verschillende onderdelen van je huisstijl (kleur, typografie, logo, visuele elementen) ook ‘aanwezig’ zijn op je visitekaartje, dit verhoogt de herkenning van je bedrijf en zorgt voor een professionele en consistente ‘look & feel’.
#Kies het juiste Papier(formaat)
Een visitekaartje gaat een lange tijd mee en moet daarom de tand des tijds makkelijk kunnen doorstaan. Een visitekaartje moet ook gemakkelijk passen in een visitekaart houder of zelfs in een portemonnee, .. en het liefst zonder te knikken. Het gekozen papier moet een soortelijk gewicht van ten minste 300 gram/m2 en niet meer dan 360-400 gram/m2 hebben.
Ook de afwerking van het papier is uiterst belangrijk, je kunt uiteraard gaan voor een full-glossy effect of het traditionele visitekaartje gedrukt op papier met een matte (niet gecoate) afwerking?
In Europa is het standaard visitekaartje 85 × 55mm groot en in Groot-Brittannië en in Amerika is dit 3,5″ x 2″ (ongeveer 89 x 51mm). Er zijn tal van andere pre-fab maten en je kunt zelfs een op maat gemaakt (stans)vorm laten ontwerpen als je dat wilt. Maar het advies is om vast te houden aan de standaard afmetingen, omdat 90% van alle visitekaart houders gebaseerd is op dat formaat.
Ook zo’n vet visitekaartje nodig, .. of mieters logo?
gonzodesign staat garant voor kwaliteit tegen een schappelijke prijs. Een geschikte partner voor zowel startende ondernemers, organisaties als het MKB. gonzodesign ontwerpt en ontwikkelt custom-made WordPress websites, creëert unieke logo’s en huisstijlen.
Offerte Aanvraag#Kies je kleuren en lettertypes weloverwogen
Een visitekaartje is niet bedoeld om je relaties te verblinden. Het gebruik van teveel verschillende kleuren wordt niet aanbevolen, het gebruik van kleur moet altijd functioneel zijn. Laat de kleuren van jouw huisstijl terug komen in het ontwerp van het visitekaartje.
Gebruik niet meer dan 1 á 2 lettertypes; consistentie en leesbaarheid zijn belangrijk voor een goed ontwerp en teveel lettertypes kunnen de lezer afleiden en verwarren. Een standaard in visitekaartjes ontwerp is het gebruik van een lettergrootte van ongeveer 9 tot 10 points voor de (brood)tekst.
#Gebruik ook de achterkant van je Visitekaartje
Om het maximale te halen uit je visitekaartje is het belangrijk om gebruik te maken van alle beschikbare ruimte, met inbegrip van de achterkant! Zorg ervoor dat de inhoud van de achterkant altijd van ondergeschikt belang is aan de contactgegevens op de voorkant.
Visitekaartjes van internationale bedrijven hebben veelal dezelfde informatie in zowel de eigen taal als de Engels taal op de achterkant.
#Maak verschillende Visitekaartjes
Visitekaartjes zijn redelijk goedkoop. Waarom niet meerdere visitekaartjes maken voor verschillende soorten relaties? Het kan ook een prima aanleiding zijn om iets meer over je eigen organisatie te vertellen, storytelling is tegenwoordig heel hip.
#Kies de juiste Professionals
Er is een groot verschil tussen drukwerk en digitaal printen (bijv. met inkjetprinters), en dat is meer dan alleen een ander kostplaatje, er is ook een duidelijk verschil in kwaliteit. Drukwerk is van een hogere kwaliteit dan digitaal printen als gevolg van de manier waarop de inkt op het papier wordt overgedragen.
Vooral als je een groot aantal kwalitatief hoogwaardige visitekaartjes nodig hebt, is het raadzaam om een goede drukker of ontwerpbureau in de arm te nemen. Hierdoor weet je ook dat de juiste digitale bestanden voor het afdrukken gemaakt zullen gaan worden met professionele software op basis van vectoren in plaats van pixels.
Het spreekt voor zich dat ook de beginselen en (technische) regels voor Print Productie van belang zijn in de digitale aanlevering (bijv. door gebruik te maken van 3-5 mm afloop/bleed, het correct gebruiken van spot-colors, plaatsen van snijtekens, teksten converteren naar outlines, etc.)
Conclusie
Voor veel mensen is het visitekaartje het enige marketing instrument dat gebruikt wordt, vooral bij startende ondernemers. Een goed ontworpen, professioneel visitekaartje zorgt ervoor dat jij en je bedrijf er professioneel uitzien; een zelfgemaakte visitekaartje geeft de indruk van een amateur die een gooi naar het bedrijfsleven doet en zal dus nooit positief opgemerkt of herinnerd worden ..!
Nog Geen Reacties
Sorry, maar het is niet (meer) mogelijk te reageren op dit artikel.