Leadgeneratie is het wekken van de interesse van potentiële klanten met als doel de omzet te verhogen. Voor veel bedrijven is dit een essentieel onderdeel van hun verkoopproces. Een lead is een persoon die belangstelling heeft getoond in de producten of diensten van een bedrijf, maar nog geen beslissing over een eventuele aankoop heeft genomen.

Het optimaliseren van je website voor leadgeneratie, is dus stiekem een ‘no-brainer’. Maar helaas is het niet zo eenvoudig als een KLIK HIER knop op de home pagina toe te voegen en toekijken hoe de leads binnenstromen. Daarom moeten marketeers en ontwerpers een meer strategische aanpak volgen. In dit artikel bespreek ik enkele snelle manieren die echt werken om jouw website te optimaliseren voor het genereren van leads.

Nu de concurrentie in de online wereld behoorlijk toeneemt, is het belangrijk ervoor te zorgen dat je het meeste uit jouw website haalt. Het genereren van verkeer kan kostbaar zijn en als jouw website niet goed is ontwikkeld, kan je bedrijf eronder lijden.

#Optimaliseer je website

De eerste stap heeft alles te maken met het optimaliseren van jouw website. Pas nadat je deze drie “must-haves” hebt aangepakt, is jouw website klaar voor leadgeneratie.

  • Laadtijd > Websitebezoekers blijven niet lang hangen als je site traag is. Uit onderzoek blijkt dat 87% van de bezoekers een site verlaat als er een laadtijd is van meer dan twee seconden. Gebruik online testing tools om een ​​idee te krijgen van de laadtijd van jouw website.
  • Nette en overzichtelijke layout > Denk na over jouw eigen online ervaring. Laat jij je contact gegevens achter op een website die eruitziet alsof deze in de jaren 90 is gebouwd, onleesbaar of niet overzichtelijk is?
  • Geoptimaliseerd voor mobiel > Meer dan de helft van de zoekopdrachten op internet wereldwijd wordt gedaan via een mobiel apparaat. De mobiele versie van jouw website is waarschijnlijk de eerste indruk die je maakt op een potentiële lead.

Een goede lead genererende website zorgt voor een naadloze ervaring vanaf de eerste keer dat je de website bezoekt, tot het achterlaten van jouw contact gegevens. Online leadgeneratie werkt gewoon niet als jouw website er niet voor is geoptimaliseerd. Een snelle laadtijd, het (technisch en visueel) ontwerp, maar ook de content van je website zijn enorm belangrijk voor het opbouwen van jouw online geloofwaardigheid.

#Creëer een optimale gebruikerservaring

Een goede User Experience (UX) betekent dat websites zijn ontworpen om de interactie van de gebruiker zo gemakkelijk, efficiënt en comfortabel mogelijk te maken. Als jouw website een solide UX strategie heeft, weten je bezoekers precies waar ze naartoe moeten op je website en waarom. Een website moet zich aan het gedrag en acties van de gebruikers aanpassen in plaats van andersom.

Overweeg eens hoe gebruikers door jouw website navigeren. Helpt het ontwerp de gebruikers om gemakkelijk te navigeren in de website of belemmert het de gebruikerservaring? Om leads te genereren, moet je een optimale gebruikerservaring voor bezoekers creëren die het navigeren op je website eenvoudig maakt. Het is eigenlijk heel simpel: een optimale gebruikerservaring tovert bezoekers om in klanten!

Tip: Zorg ervoor dat jouw website mobielvriendelijk is, want er zijn wereldwijd meer dan vier miljard mobiele gebruikers.

#Voeg strategisch geplaatste CTA’s toe

Een call to action (CTA) is een oproep aan de bezoeker die overeenkomt met het doel van de website of van de desbetreffende pagina. Geef bezoekers de informatie die ze nodig hebben door erop aan te dringen dat ze een of andere actie ondernemen op jouw website. Voorbeelden hiervan zijn o.a. een offerte aanvragen, het inschrijven voor een webinar of een bestelling afrekenen. Een goede CTA is bepalend voor de effectiviteit van jouw website.

Vertel je bezoekers wat ze moeten doen door strategisch geplaatste CTA’s op je hele website toe te voegen. Laat je bezoekers niet raden welke actie ze vervolgens moeten ondernemen. Als jij meer leads wilt, moedig bezoekers dan aan om die actie te ondernemen. Optimaliseer jouw CTA’s altijd zodat ze opvallen en gebruik de juiste taal en (huisstijl-)kleuren om het aantal ‘click-throughs’ te vergroten (zie hieronder 👇).

Ook zo’n retesnelle en vette website, .. of mieters logo?

gonzodesign staat garant voor kwaliteit tegen een schappelijke prijs. Een geschikte partner voor zowel startende ondernemers, particulieren als het MKB. gonzodesign ontwerpt en ontwikkelt custom-made WordPress websites, creëert unieke logo’s en huisstijlen.

Offerte Aanvraag

De CTA is daarnaast een conversiestarter. Hiervoor moet een call to action zo concreet mogelijk zijn en tot de verbeelding spreken. Het moet de bezoekers prikkelen en aansporen tot het ondernemen van een actie. Een goede call to action zorgt voor een verhoging van het aantal conversies en is daarom van groot belang.

#Voeg formulieren toe aan de pagina’s die het meeste verkeer genereren

Het is belangrijk om de huidige staat van je website te benchmarken voordat je begint met leadgeneratie, zodat jij jouw succes kunt volgen en kunt bepalen waar verbeteringen nodig zijn. Sommige webpagina’s kunnen perfecte leadgenerators zijn zonder dat je het zelf weet. Voer om te beginnen een audit uit om inzicht te krijgen waar het meeste van jouw online verkeer en bereik vandaan komt.

Zodra je weet waar jouw leads vandaan komen, moet je ervoor zorgen dat de pagina’s waarop ze terechtkomen er alles aan doen om de interesse van een bezoeker te wekken. Je website is een blindganger zonder formulieren om e-mail adressen en andere informatie van je potentiële klanten te verzamelen. Als je geen manier hebt om met hen in contact te komen, is het onmogelijk om genoeg leads te genereren en jouw doelen te bereiken.

#Investeer in jouw bedankpagina’s

Vaak zijn het de landingspagina’s die alle liefde krijgen in het leadgeneratie proces. Maar de bedankpagina, waar de bezoeker naartoe wordt geleid zodra hij/zij een formulier op de landingspagina heeft ingediend, mag niet over het hoofd worden gezien.

Tip: Sluit je bedankpagina(s) altijd uit van zoekmachines. Anders kan de bedankpagina namelijk ook makkelijk bereikt worden zonder dat jouw bezoekers de gewenste actie ook echt hebben uitgevoerd.

Een bedankpagina hoeft zeker niet het einde van een proces voor je website bezoeker te zijn. Door ze slim in te zetten kun je namelijk meer te weten komen over jouw potentiële klanten en kun je de interactie verder aan gaan. Benut het positieve momentum dat je heeft gecreëerd door op jouw bedankpagina(s) iets extra’s te bieden. Dit kan het inschrijven op een nieuwsbrief zijn, het verdere proces beschrijven, vergelijkbare producten tonen, etc.

De bedankpagina van Cool Blue, met als titel wachttherapie inclusief een hilarische video.
Fig.1: De bedankpagina van Cool Blue is echt hilarisch!

#Zet veelgestelde vragen in een FAQ pagina

Je kunt de antwoorden op die vragen die je krijgt natuurlijk op verschillende delen van je website plaatsen, maar dat is niet de meest klantvriendelijke optie. FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ofwel veelgestelde vragen. Een FAQ pagina biedt een overzicht van vragen die vaak worden gesteld met de bijbehorende antwoorden.

Met een uitgebreide FAQ pagina zorg je dat klanten snel het antwoord op hun vragen kunnen vinden, zodat jij minder tijd kwijt bent met het telefonisch beantwoorden van die vragen. Kortom, een FAQ-pagina neemt veel zorgen over online kopen weg en helpt jou om twijfelende klanten over te halen iets bij je te kopen.

#Profiteer van social proof marketing

Je moet jouw website presenteren als een geloofwaardige informatiebron waarop bezoekers kunnen vertrouwen. Een geweldige manier om dit te doen is met ‘social proof’ (informatieve sociale invloed). Social proof marketing kan van alles zijn, van aanbevelingen van klanten tot logobadges die op je website worden weergegeven. Het doel is om het vertrouwen van jouw bezoekers te winnen, zodat de kans dat ze converteren groter is.

Voor e-commerce websites zijn ratings, reviews en het aantal aankopen van bestaande klanten belangrijk om het vertrouwen te winnen van potentiële kopers. Veel mensen zoeken naar reviews over een product voordat ze een aankoop doen. Websites die dat aanbieden worden daarom vaak erg gewaardeerd, daarnaast is het natuurlijk veel geloofwaardiger als jouw klanten jou aanbevelen.

Tip: Door foto’s toe te voegen aan je aanbevelingen kun je meer leads genereren door jouw publiek ervan te overtuigen dat er echte mensen achter al die lovende recensies zitten.

#Bied (downloadbare) e-books aan op specifieke blogposts

Een andere niet-invasieve manier om interesse in jouw bedrijf te wekken, is door bloginhoud te maken die een e-boek of whitepaper promoot, waarin jouw website bezoeker meer te weten kan komen over hetzelfde onderwerp waarover ze zojuist hebben gelezen.

Bloginhoud is een uitstekende manier om pagina autoriteit te ontwikkelen én je website in Google goed te laten positioneren. Organische bezoekers die van Google komen, zijn vaak gericht op het vinden van oplossingen voor een probleem dat jij kunt oplossen, waardoor deze vorm van leadgeneratie behoorlijk waardevol is.

Tip: Probeer het gebruik van irritante popups –waarin jouw bezoekers een whitepaper, e-book of andere ‘freebies’ kunnen downloaden in ruil voor hun emailadres– te vermijden!

#Duidelijke tekst links

Zorg ervoor dat een hyperlink in een tekstgedeelte ook goed te zien is, verstop de links niet in je tekst. Geef een tekst link een andere kleur, onderlijn ze of maak deze dikgedrukt. Ook dit maakt het voor je bezoeker zo veel makkelijker om door je website te scannen.

Afbeelding van een van de uitspreken van Heydon Pickering en deze luidt als volgt:
Fig.2: Eén van de betere uitspraken van Heydon Pickering (@heydonworks)

#Voeg je telefoonnummer toe

Eén van de grootste uitdagingen voor een online onderneming is om bezoekers te overtuigen dat achter de website een echt bedrijf zit, met echte werknemers. Een telefoonnummer helpt de geloofwaardigheid van jouw bedrijf te vergroten en geeft je prospects een andere manier om contact met jou op te nemen.

Zet een link op je telefoonnummer zodat jouw mobiele bezoekers je ook meteen kunnen bellen:

<a href="tel:0031624737087" title="Bel gonzodesign">+31 (0)6 24737087</a>

#Test, test en test opnieuw

Ik kan dit deel van het proces niet genoeg benadrukken. A/B-tests kunnen wonderen doen voor je doorklik (click-through) percentage. Jouw website zal nooit slagen als je de voortgang niet evalueert en optimaliseert voor conversies. Er zijn psychologische redenen waarom bezoekers op een CTA met een groene knop klikken, maar dezelfde knop negeren als deze rood is.

Door verschillende elementen te splitsen, kun je de hele site optimaliseren zodat het een leadgeneratie magneet wordt. Het is belangrijk dat je slechts één element tegelijk test, anders is het onmogelijk om precies te zeggen wat de hogere of lagere conversies heeft veroorzaakt.

Bottom-line

Er zijn verschillende stappen voor het succesvol genereren van leads die je kunt volgen. Als je echter begint, kun je deze hierboven genoemde stappen volgen en andere maatregelen blijven toevoegen naarmate je bedrijf groeit. Meer informatie of hulp nodig om een lead genererende website te maken? Neem gerust contact met mij op ..

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met User Experience (UX), Responsive Web Design (RWD) en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.