Mobiele Navigatie

Een vraag die ik vaak krijg van klanten tijdens project besprekingen of via email: “Welke sociale netwerk sites zijn er, welke past het best bij mij en hoeveel tijd gaat het mij allemaal kosten?” Een vraag die ik mezelf ook heb gesteld, alweer een paar jaar geleden!

Vaak zijn klanten zich er niet van bewust welke voordelen sociale netwerk sites kunnen hebben voor hun bedrijf .. Maar, laten we eerst zien wat er bedoeld wordt met sociale netwerk sites, wat is de definitie:

Een sociaalnetwerksite of een online sociaal netwerk is een internetdienst waarmee gebruikers een sociaal netwerk kunnen creëren en onderhouden. Meestal gebeurt dit door het aanmaken van een online profiel, dat ze vervolgens kunnen koppelen aan profielen van anderen.
Wikipedia

Welke types Social Netwerk Sites zijn er?

In het algemeen zijn er 2 types Social Netwerk Sites. Sociaal netwerksites gericht op een thema of een niche zijn steeds populairder aan het worden. In de Verenigde Staten zijn vele initiatieven, zoals netwerksites gericht op bijv. (web)designers, sites als Dribbble en Behance (sommige alleen op uitnodiging) zijn goede voorbeelden daarvan.

Maar de meerderheid zijn sociale netwerk sites zonder een gemeenschappelijk thema, zoals bijv. Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Deze “traditionele” social networking websites hebben meestal open lidmaatschappen, wat betekent dat iedereen lid kan worden. En als u eenmaal binnen bent in zo’n online sociale gemeenschap, kunt u meteen beginnen met het maken van uw eigen netwerk van vrienden of volgelingen die gemeenschappelijke belangen of doelen delen.

Bedrijven kunnen deze trend volgen. Zo geeft Facebook bedrijven de mogelijkheid voor het opzetten van een online ‘fanpagina’ als een manier om reclame te maken en activiteiten te bevorderen. Individuen kunnen “vrienden” of “fans” van deze bedrijfspagina worden en zal de (bedrijfs)pagina moeten worden bijgewerkt met actuele gebeurtenissen, nieuwe producten en/of andere essentiële informatie, maar ook evt. het beantwoorden van individuele vragen van gebruikers, consumenten, etc..

Veel bedrijven en ondernemers erkennen de belangrijke rol die sociale netwerken kunnen spelen in de wereld van het ondernemerschap, het kan helpen bij de groei van uw bedrijf door het delen van informatie, ervaring en natuurlijk het verwerven van nieuwe klanten en/of professionele allianties.

Is Sociaal Netwerken goed voor uw bedrijf?

Zoveel is al wel duidelijk .. Als u niet beschikt over een doel voor het gebruik van sociale media, doe het dan gewoon niet! Sociale Media is net zo succesvol als de som van de inspanningen en tijd die u erin wilt stoppen. Waarom? Sociale media als een korte-termijn-oplossing zien om uw verkoop te stimuleren werkt gewoonweg niet. U moet het voor de lange termijn (bijvoorbeeld zes maanden tot een jaar) consistent en toegewijd doen.

Hier zijn 5 eenvoudige vragen om te bepalen of sociale media uw ‘ding’ is of niet:

  1. Wat is uw belangrijkste doel voor het gebruik van sociale media?
  2. Wie is uw doelgroep?
  3. Welke concrete resultaten zal uw social media inspanningen hebben op uw doelgroep?
  4. Wat is uw comfort niveau met sociale media?
  5. Hoeveel tijd wilt u besteden aan sociale media per dag? Per week?

Zodra u deze vragen heeft beantwoord, kunt u beginnen om te onderzoeken welke sociale netwerk sites het beste zijn voor uw bedrijf.

Sociale Media en Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachines integreren sociale media-functies in de resultatenpagina’s, om gebruikers een zo relevant mogelijke set resultaten te tonen. Resultaten op basis van het netwerk van mensen is hierbij van grote invloed en heeft alles te maken met de combinatie van reguliere zoekresultaten met activiteiten binnen het social media landschap.

Sociale media zullen steeds meer geïntegreerd gaan worden in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s – Search Engine Result Pages). Het eerste gevolg van deze integratie is dat zoekresultaten verder gepersonaliseerd worden. Het tweede gevolg van deze ontwikkeling is dat de gebruiker realtime zoekresultaten gepresenteerd krijgt.

Met andere woorden: de gebruiker krijgt in één oogopslag te zien wat er op dit moment speelt op het gebied van elk willekeurig onderwerp. Maar een sociaal netwerk betekent ook dat uw (potentiële) klanten kunnen zoeken via social media. Er zijn tal van gratis (en betaalde) social media search tools te vinden, die het web scannen op trefwoorden. Een voorbeeld hiervan is Twitter search. Zoekopdrachten via Twitter search leveren snel algemene zoekresultaten op.

De ‘Big 4’ van Sociale Media Sites

LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+ zijn verreweg de 4 grootste Sociale Netwerk Sites:

  • Twitter is een sociaal netwerk en microblogging dienst die zijn gebruikers in staat stelt om berichten (van maximaal 140 tekens) te verzenden en berichten van andere gebruikers te lezen en daarop te reageren of te delen met uw netwerk (retweet).
  • Facebook is een sociaal netwerk site die mensen verbindt met vrienden en anderen die werken, studeren en wonen om hen heen. Bij Facebook heb je naast persoonlijke profielen maar ook (bedrijfs)pagina’s.
  • LinkedIn richt zich bijvoorbeeld wat meer op de zakelijke markt, waar gebruikers in contact kunnen blijven met zakenrelaties, en via de netwerken van hun contacten kunnen zoeken naar bijvoorbeeld projecten of mensen met een bepaalde expertise.
  • In Google+ (ook bekend als Google Plus of G+) kunnen geregistreerde gebruikers zogenoemde kringen aanmaken. Binnen deze kringen kunnen vrienden toegevoegd worden om berichten per vriendengroep mee te delen.

Bedrijvigheid gebeurt op alle 4 van deze sites. Deze websites zijn wereldwijd georiënteerd en hebben miljarden gebruikers, .. stelt u zich nu eens voor wat het potentiële bereik en de zichtbaarheid van uw bedrijf kan zijn!?

De sleutel tot een goed Social Media beleid is dat het allereerst voor u nodig is om te participeren. Niet alleen maar inschrijven om het inschrijven zelf ..! Of het nu gaat om het aanmelden bij en actief deelnemen aan een groep of het beantwoorden van (specifieke) vragen, of plaatsen/delen van nuttige informatie of artikelen, .. interactief meedoen is een eerste vereiste!

Wat betreft de hoeveelheid tijd om te besteden aan deze netwerk sites, dit hangt totaal af van uw doel en doelgroep die u wilt bereiken! Hier zijn (helaas) geen definities voor, .. dat ligt volledig aan u!

Conclusie

Social Media is een onderdeel geworden van de manier waarop ondernemers marketing doen vandaag de dag (lees ook: Online steeds belangrijker voor zzp’ers). Dus, in plaats van uzelf af te vragen of u wel of niet moet gebruik maken van LinkedIn, Facebook, Twitter of Google+, is het beter om uzelf af te vragen hoe LinkedIn, FB, Twitter en G+ u kunnen helpen uw marketing doelstellingen te bereiken?

Betrokken raken bij Social Media betekent extra inspanning en tijd van uw kant voor langere tijd; .. Sociaal Netwerken is een marathon, geen sprint!

Deel dit Bericht:

Categorie: marketing | Tags: , ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafische en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Laat een Reactie achter


*) Verplichte velden.

Meest Recent Project

Leerschoon M/V

Colofon