De Belangrijkste 8 SEO Ranking Factoren (2023)

SEO ranking factoren zijn de criteria waarmee het algoritme van een zoekmachine bepaalt in welke volgorde de zoekresultaten worden getoond. Deze zijn doorgaans bedoeld om de kwaliteit en relevantie van een webpagina te beoordelen. Deze factoren evolueren constant naarmate het algoritme van zoekmachines verandert. 

In 1998 lanceerde Google zijn legendarische zoekmachine. Internet marketeers merkten het op en binnen 5 minuten begonnen ze het algoritme te hacken. En dat was letterlijk het begin van SEO (Search Engine Optimization).

Van extreme groei van traffic tot merkbekendheid, de juiste SEO strategie kon het mogelijk maken in de eerste jaren van Google’s bestaan. Maar naarmate het internet evolueert, evolueren ook de SEO ranking factoren van Google.

Om in 2023 goed te blijven scoren in de zoekmachines, moet je op de hoogte zijn van de huidige stand van het algoritme en begrijpen hoe het jouw website beïnvloedt. Daarom heb ik voor jou de belangrijkste SEO ranking factoren van 2023 op een rijtje gezet.

#Relevantie van de inhoud

Relevante inhoud is het aanbieden van waardevolle content met nuttige informatie die aansluit bij de intentie van de gebruiker. Relevante content helpt gebruikers namelijk bij het oplossen van hun problemen óf het vinden van antwoorden op hun vragen. 

Door relevante content te creëren en te publiceren, kunnen sites hun betrouwbaarheid en autoriteit vergroten. Hierdoor zal ook de gebruikerservaring verbeteren en uiteindelijk jouw zoekmachine ranking verbeteren. 

Trefwoorden zijn altijd belangrijke SEO ranking factoren geweest. Ze verwijzen naar de specifieke woorden en zinnen die mensen gebruiken bij het zoeken naar informatie op het internet. 

Het is belangrijk om trefwoorden te onderzoeken en te selecteren die relevant zijn voor je doelgroep en die een hoog zoekvolume hebben. Op deze manier kun je jouw content optimaliseren met trefwoorden die het meeste verkeer en potentiële klanten kunnen genereren.

#Laadtijd (Performance)

Ja, laadtijd is één van de belangrijke SEO ranking factoren. Google bevestigde het al door de “Speed Update” uit te rollen in juni 2018. Google zelf zei hierover dat de Speed Update alleen invloed heeft op websites die merkbaar traag zijn?

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat verbeteringen van de laadtijd een grote impact hebben op klantbetrokkenheid, conversies en de bedrijfsresultaten van je bedrijf. Jouw bezoekers verwachten snel en easy te kunnen vinden wat ze zoeken. Als je website traag laadt, zullen ze waarschijnlijk wegklikken en elders gaan kijken.

En dan nu de kracht van cijfers:

  • 47% van de consumenten verwacht dat webpagina’s binnen 2 seconden worden geladen.
  • 53% van de mobiele gebruikers verlaat een website als het laden langer duurt dan 3 seconden. 
  • Bounce rates verhogen met 9 procent als je site 2 seconden laadtijd heeft. Dat cijfer stijgt tot bijna 40 procent als het 5 seconden duurt om te laden.

Google’s PageSpeed Insights is een gratis online tool die een webpagina analyseert en handige tips geeft om jouw webpagina sneller te maken op alle apparaten. Deze tool zal je webpagina een performance score geven op een schaal van 0 – 100. Een score van 80 of hoger wordt door Google als goed beoordeeld. 

Laadtijd is een van de belangrijkste SEO Ranking Factoren waar Google op let. Hier is een screendump van mijn performance scores van gonzodesign.nl
Fig.1: De PageSpeed Insight scores van gonzodesign.nl

Er zijn een paar dingen die je zelf kunt doen om de snelheid van jouw site te verbeteren. In een eerder artikel heb ik een analyse geschreven over de 9 algemene oorzaken van een trage website (inclusief oplossingen).

#De gebruikerservaring

Google wil dus content zien die relevant is voor de zoekopdracht. Dat is altijd zo geweest. Maar het algoritme houdt ook rekening met de gebruikerservaring van internetbezoekers. Google beloont pagina’s die gebruikers de beste ‘ervaring’ bieden.

Hoe meet Google dit eigenlijk? Google gebruikt hiervoor een set van scores/metrics (Core Web Vitals) om de prestaties van een website te beoordelen. In grote lijnen staan de drie Core Web Vitals voor de laadsnelheid, de tijd tot interactiviteit en een visuele stabiliteit van de layout. 

Wil je meer weten over de Core WebVitals? Ik heb er een artikel over geschreven: Core Web Vitals, Google’s nieuwe ranking factors.

De belangrijkste Core Web Vitals zijn respectievelijk: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). In 2022 kondigde Google aan dat ze een nieuwe Core Web Vital metric gaan testen, de Interaction to Next Paint (INP). De Interaction to Next Paint (INP) gaat t.z.t. de First Input Delay (FID) vervangen.

De gebruikerservaring (Core Web Vitals) is ook een van de nieuwe en belangrijke SEO ranking factoren.
Fig.2: De Core Web Vitals score van gonzodesign.nl (PageSpeed Insight scores)

Met de PageSpeed Insight tool kun jij ook jouw Core Web Vital scores meten en erachter komen of je website voldoet aan de performance eisen van Google. De Core Web Vitals zullen een sterker ranking factor worden dan elk ander ranking factor in het algoritme van Google, inclusief backlinks. 

#Backlinks

Het gebruik van backlinks (links van andere websites naar jouw website) als ranking factor is een van de dingen waarmee Google zich onderscheidde van Yahoo, Lycos en alle andere vroege(re) zoekmachines.

Tegenwoordig zijn backlinks nog steeds een van de belangrijkste SEO ranking factoren, hoewel Google veel beter is geworden in het beoordelen van de betekenis en dus de waarde van een bepaalde link. Links van kleine, niet gerelateerde websites zijn uiteraard veel minder waardevol dan een link van een grote website op een relevant gebied. 

Er zijn ook links van websites die een negatieve invloed kunnen hebben op de ranking van jouw website in zoekmachines (Toxic backlinks). Deze links komen vaak van spammy websites, link farms of andere sites die niet relevant zijn voor jouw website. 

Zoekmachines zien deze links als SPAM en beschouwen ze als een poging om de ranking van jouw website te manipuleren. Dit kan leiden tot een penalty van de zoekmachine, waardoor je website nog verder daalt in de zoekresultaten.

Er zijn nog steeds vele manieren om waardevolle backlinks op te bouwen, waaronder:

#Interne links

Interne links zijn links die van de ene pagina naar een andere pagina binnen dezelfde website verwijzen. Ze zijn van groot belang voor SEO, omdat ze zoekmachines helpen begrijpen hoe de verschillende pagina’s op een website met elkaar verbonden zijn. 

Door interne links op strategische wijze te plaatsen, kunnen website eigenaren de relevantie en autoriteit van hun pagina’s vergroten, wat kan leiden tot een betere ranking in de zoekresultaten. 

Maar interne links helpen ook gebruikers om gemakkelijk door een website te navigeren en relevante informatie te vinden. Dit verbetert de gebruikerservaring en kan leiden tot een lager bouncepercentage en een langere tijd op de website, wat ook positieve signalen zijn voor zoekmachines. 

Interne links zijn dus belangrijk voor SEO, omdat ze zowel zoekmachines als gebruikers helpen om de structuur en inhoud van een website beter te begrijpen. Simpel gezegd: hoe meer links een pagina krijgt, hoe belangrijker deze voor zoekmachines lijkt. 

Om je interne links te verbeteren, moet jij ervoor zorgen dat je naar jouw eigen pagina’s linkt wanneer dat relevant en zinvol is. Vermijd algemene linkteksten zoals “Klik hier voor meer info”, die nutteloos zijn en geen contextuele relevantie bieden.

In mijn geval betekent dat als ik iets schrijf in een nieuw artikel over bijvoorbeeld maatwerk WordPress websites, dan zal ik daar een linkje op zetten (see what I did there? ;-P). 

Tip: Schrijf bij elk artikel een inhoudsopgave door gebruik te maken van anchor links*. Zo hoef je niet door de hele pagina heen te scrollen voor de info die je zoekt. 

*(Een anchor link is een link die ervoor zorgt dat je op een bepaalde sectie op een bepaalde pagina terechtkomt.)

#Expertise – Ervaring – Autoriteit – Betrouwbaarheid

Het opbouwen van een solide merk is belangrijk voor elk bedrijf, en dat geldt ook in de context van SEO. Zoals gebruikers content van betrouwbare bronnen willen bekijken, wil Google ervoor zorgen dat het inhoud aanbiedt die zijn/haar gebruikers daadwerkelijk helpt.

Google hecht daarom veel waarde aan ‘Expertise – Experience – Authority – Trustworthy’ (E-E-A-T) als een SEO ranking factor. Het verwijst naar de mate waarin een website wordt gezien als een betrouwbare bron van informatie op een bepaald onderwerp. 

Om een goede E-E-A-T score te behalen, moet jij als contentmaker laten zien dat je expertise hebt op het gebied waarover jij schrijft. Dit kan door consequent sterke, unieke en gezaghebbende content te publiceren. 

Maar dit kan ook door het aantrekken van experts om bij te dragen en het verkrijgen van positieve beoordelingen en aanbevelingen van andere betrouwbare bronnen. Hierdoor wordt de autoriteit en betrouwbaarheid van jouw website versterkt, wat uiteindelijk kan leiden tot een hogere ranking in de zoekresultaten.

#Schema-markup

Schema markup is een vorm van gestructureerde gegevens die informatie organiseert en doorgeeft aan zoekmachines zoals Google. Het wordt gebruikt om specifieke details over een website, zoals evenementen, producten, mensen en meer, te markeren en te structureren.

Het implementeren van deze technische SEO elementen kan de manier waarop jouw site wordt weergegeven in de zoekresultaten verbeteren. Google kan nu jouw webpagina’s weergeven als ‘rich snippets’. Hierdoor kan de zichtbaarheid, doorklikratio (CTR) en pagerank van je website sterk verbeteren.

Met Yoast SEO kun je automatisch Schema.org markup implementeren op je pagina’s. Deze WordPress plugin genereert gestructureerde gegevens en voegt deze toe aan de broncode van je website. Deze informatie kan dan worden gebruikt in zoekresultaten. 

#SERP-features

SERP-features, zijn speciale elementen die kunnen verschijnen op de zoekresultatenpagina (SERP) van zoekmachines zoals Google. Deze features zijn geen directe SEO ranking factoren. Maar ze hebben wel invloed op de zichtbaarheid en click-through rate (CTR) en kunnen meer organisch verkeer naar je website leiden.

Enkele voorbeelden van SERP-features zijn featured snippets, knowledge panels, beoordelingssterren, sitelinks en lokale bedrijfsvermeldingen. Deze features kunnen ervoor zorgen dat je website meer opvalt in de zoekresultaten en meer clicks genereert. 

SEO Ranking Factoren - Een voorbeeld van een SERP-feature in Google
Fig.3: SERP-feature voor zoekterm ‘nadelen WordPress page builder plugins’

Het is belangrijk om rekening te houden met SERP-features bij het optimaliseren van jouw inhoud. Denk maar bijvoorbeeld aan reviews op e-commerce pagina’s of het weergeven van jouw informatieve artikel bovenaan een zoekresultatenpagina als featured snippet.

Bottomline

In de snel veranderende wereld van SEO is het belangrijk om in de gaten te houden wat Google zegt over ranking factoren. Abonneer jezelf daarom op de Google Search Central Blog voor SEO nieuws en updates.

Door het laatste nieuws van Google bij te houden, kun je ervoor zorgen dat jouw site voortdurend is geoptimaliseerd voor de laatste algoritme wijzigingen en een goede ranking behoudt in de zoekresultaten. Omdat SEO zo dynamisch is, is geen enkele site ooit klaar met optimaliseren. 

Van een goede architectuur van je website tot je content, links, technische optimalisatie en meer; SEO is geen sprint, maar een marathon. Mocht je hulp nodig hebben met het optimaliseren van je website voor zoekmachines, neem dan gerust contact met mij op.

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.