Richtlijnen voor effectieve en leesbare online content

Het is een essentiële vaardigheid geworden om overtuigende en gemakkelijk leesbare online content te produceren. Of je nu een blogger, marketeer, wetenschapper, of student bent, je boodschap op een heldere en toegankelijke manier over te brengen, is cruciaal. 

Jouw content op een leesbare manier presenteren, is een kunst die verder reikt dan simpelweg letters op een scherm plaatsen. Goed geschreven content kan de gebruikerservaring verbeteren, de leesbaarheid vergroten en kennis soepel overdragen.

In dit artikel zal ik ingaan op een aantal UX copywriting richtlijnen die je kunt volgen voor leesbare en effectieve online content die wel impact heeft.

#Wat is online content?

Online content is alles op het internet dat een gebruiker kan gebruiken, lezen of waar hij/zij interactie mee kan hebben. Ook jouw content die je speciaal maakt voor bijvoorbeeld je website of posts op sociale media valt hieronder. Online content is onderverdeeld in drie categorieën:

  • Tekstueel: Dit is alles wat geschreven of op tekst gebaseerd is, zoals blogberichten, nieuwsartikelen, social media posts en zelfs de woorden op je homepage
  • Visueel: Dit is alles wat je gebruiker kan zien, zoals een video, een infographic of gewoon een (header) afbeelding
  • Auditief: Dit is alles wat te horen is op je site, zoals liedjes of podcast afleveringen

Deze drie kunnen worden gecombineerd om geweldige stukken content te creëren. In termen van SEO is tekstuele inhoud het belangrijkst. Hoe diepgaander jouw inhoud en hoe meer van deze verschillende media je gebruikt, hoe waardevoller het zal zijn voor zoekmachines.

#Waarom is leesbare content belangrijk?

Voordat we duiken in de details van leesbare content, laten we eerst even stilstaan bij waarom dit zo belangrijk is: leesbaarheid van online content is de sleutel tot effectieve communicatie. 

Een goed geschreven stuk content bereikt niet alleen zijn doelgroep, maar draagt ook bij aan een positieve gebruikerservaring. Hier zijn enkele voordelen van het produceren van goed leesbare en effectieve online content:

#a. Gebruikersgemak

Lezers willen niet worstelen met ingewikkelde zinsconstructies of lange alinea’s. Door je leesbare content te maken, maak je het gemakkelijker voor je publiek om de informatie te begrijpen en te absorberen.

Leesbare content zorgt ervoor dat het fijn is voor mensen om te lezen. Het stelt lezers in staat om snel en efficiënt informatie te absorberen. Dit is super belangrijk in een wereld waar de aandachtsspanne kort is.

#b. Retentie*

Mensen onthouden informatie beter wanneer ze deze gemakkelijk kunnen lezen en begrijpen. Een goed gestructureerd stuk content vergroot de kans dat je boodschap blijft hangen, of dat de lezer terugkomt.

*) Retentie betekent het vasthouden of behouden, in de marketing wordt hiermee vaak het vasthouden van klanten of medewerkers bedoeld. Dit wordt vaak uitgedrukt in een percentage, bijvoorbeeld de klant retentie.

#c. Kennisoverdracht

Of je nu educatieve inhoud deelt of productinformatie verstrekt, leesbare content vergemakkelijkt de overdracht van kennis. Het maakt je tekst toegankelijk voor een breed scala aan lezers.

Lezers zijn meer geneigd om jouw content te begrijpen en te onthouden als deze op een leesbare manier wordt gepresenteerd. Goede content draagt dus bij aan een effectievere kennisoverdracht.

Nu we het belang van leesbare content hebben vastgesteld, laten we ons verdiepen in specifieke richtlijnen om je te helpen leesbare online content te creëren die echt impact heeft.

#1. Onderzoek voor welke doelgroep je schrijft

Richtlijn leesbare content - Leer eerst je doelgroep te bepalen voordat je begint met schrijven
Fig.1: Bepaal eerst je doelgroep voordat je begint met schrijven

Je kunt nooit een goede tekst schrijven als je niet weet wie de informatie zal gebruiken, waarom ze die nodig hebben en wat ze er vervolgens mee zullen doen. Leer dus eerst je doelgroep te bepalen voordat je begint met schrijven. 

Als contentmaker moet je uitgebreide kennis hebben over het onderwerp waarover je schrijft, vooral in de B2B-markt. Voeg statistieken, bronnen en gegevens toe om geloofwaardig over te komen en je stellingen te ondersteunen.

Door deze kennis weet je welke woorden je moet gebruiken of vermijden, maar ook hoe je informatie moet structureren zodat mensen snel kunnen vinden wat ze nodig hebben. 

Richt je op één doel 

Voordat jij je content maakt, moet je tenminste één belangrijke boodschap vaststellen die je wilt overbrengen aan je doelgroep. Hou dit in gedachten tijdens het schrijven en koppel je inhoud zo veel mogelijk aan het hoofddoel van je online content.

Gewone taal

Inhoud die gemakkelijk te lezen en te begrijpen is, komt alle gebruikers ten goede. Laat de behoeften en het gedrag van mensen altijd het uitgangspunt zijn bij het creëren van content. Voorkom vakjargon in je content, tenzij het niet anders kan.

#2. Consistentie en toon

Consistente toon

Houd een consistente toon door je hele stuk. Dit creëert een samenhangende leeservaring. De content die je publiceert is de stem van je bedrijf en moet uniek zijn voor de persoonlijkheid van je bedrijf. 

Actieve stem

Gebruik de actieve stem voor meer dynamische en boeiende content. Het maakt je tekst directer en krachtiger.

#3. Structuur en organisatie

Kopteksten en hiërarchie

De titel van je pagina/post bepaalt of het publiek de rest van je werk zal lezen. Als je hoofdtitel geen interesse wekt, geen emotie oproept of de lezer niet aanzet tot meer informatie over het onderwerp, dan bereik je simpelweg niet de gewenste resultaten met je inhoud. 

Met kopteksten kunnen lezers door de inhoud navigeren. Gebruik de (sub)koptekst om de inhoud van elke alinea duidelijk te beschrijven. Kopteksten moeten voldoen aan de volgende eisen:

  • Kort en direct zijn
  • Op zichzelf kunnen staan en uit hun context kunnen worden begrepen
  • Jargon, afkortingen, spitsvondigheden en technische termen vermijden
  • Zoekmachinevriendelijk zijn 

Maak gebruik van duidelijke kopteksten en een gestructureerde hiërarchie om de tekst op te breken in behapbare delen. Dit helpt niet alleen bij de navigatie maar geeft ook een overzicht van de inhoud. 

Richtlijn leesbare content - Maak leesbare content door gebruik te maken van kopteksten en hiërarchie
Fig.2: Maak leesbare content door gebruik te maken van kopteksten en hiërarchie

Gebruik H1 voor de titel van je pagina of artikel, H2 voor belangrijke secties en H3 voor subsecties, enzovoort. Deze structuur maakt het voor lezers gemakkelijker om de hiërarchie van informatie te begrijpen. Als je naar een nieuw deel van het onderwerp gaat, zorg er dan voor dat je een subkopje toevoegt, zodat de lezers ook de delen vinden die ze zoeken.

Alinea’s en zinnen

Lange blokken tekst kunnen intimiderend en moeilijk leesbaar zijn, vooral op mobiele apparaten. Een leesbare tekst begint met een overzichtelijke structuur. Om je tekst beter verteerbaar en aantrekkelijker te maken, moet je deze opdelen in korte alinea’s die elk -het liefst- één idee of boodschap overbrengen. 

Beperk jezelf tot 3-4 zinnen per alinea. Korte alinea’s maken de tekst behapbaar en nodigen lezers uit om door te gaan. Zorg er ook voor dat je zinnen duidelijk en begrijpbaar zijn. Het verdient de voorkeur om de tekst links uit te lijnen om het blok te structureren en zo leescomfort te bieden aan je gebruiker.

Het creëren van afwisseling in je inhoud is essentieel om het boeiend en dynamisch te houden. Om dit te doen, varieer je met de lengte en structuur van je zinnen. Gebruik bijvoorbeeld langere zinnen om details, uitleg of emotie toe te voegen. Of gebruik kortere zinnen om een punt te benadrukken, spanning te creëren of een oproep tot actie te doen.

Opsommingen of lijsten

Gebruik een lijst met opsommingstekens om de inhoud op te breken. Schrijf een korte zin en ondersteun deze met opsommingstekens. Eindig zinnen in een lijst met opsommingstekens niet met een punt – punten weerhouden het oog van scannen.

Bezoekers die gebruik maken van een schermlezer kunnen makkelijker door een lijst navigeren. Schermlezers geven bijvoorbeeld aan hoeveel onderdelen er in de lijst staan en bieden de mogelijkheid om de lijst gelijk over te slaan.

#4. Typografie en stijl

Nu we een zeer groot deel van onze dagelijkse informatie niet meer vanaf papier tot ons nemen, heeft (web)typografie een grote invloed op de effectiviteit en leesbaarheid van onze online content.

Lettertype

Kies een leesbaar lettertype voor je tekst. Overweeg lettertypes zoals Arial, Open Sans, Roboto of system fonts voor online content. Voor beeldschermgebruik zijn serif en sans-serif lettertypes het meest ergonomisch en leesbaar. Vermijd decoratieve lettertypes voor lange stukken tekst.

Gebruik voor leesbare online content altijd serif of sans-serif lettertypes.
Fig.3: Gebruik voor leesbare online content serif (met schreef) en/of sans-serif (schreefloos) lettertypes.

Tekstgrootte

Een geschikte tekstgrootte is van vitaal belang. Zeker nu online content op meerdere apparaten (desktops, tablet en mobiel) aangeboden kan worden. Gelukkig zijn er goede vuistregels voor de tekstgrootte die je kunt aanhouden voor de verschillende apparaten. 

  • Desktop/Laptop: Kies voor een grootte tussen 16 en 18 pixels voor de broodtekst.
  • Tablet/Mobiel: Kies voor een minimale grootte van 14 pixels broodtekst.

Bovenstaande groottes zijn wel afhankelijk van het lettertype dat je gebruikt, dat heeft onder andere te maken met de zetbreedte, x-hoogte en regelafstand van de letters.

Voor kopteksten kun je het best een dik gedrukte variant gebruiken, dus experimenteer met grotere lettertypen voor koppen om de hiërarchie te benadrukken. 

Door dik gedrukte lettertypes voor je kopteksten te gebruiken, vergemakkelijk je ook het ‘scan’ gedrag van je gebruikers zodat zij beter de informatie kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Mensen consumeren websites anders dan andere vormen van media: ze lezen niet, ze skimmen of scannen. Ze lezen slechts 20 procent van de woorden op de gemiddelde pagina.

Tekstkleur en achtergrond

Zorg voor voldoende kleurcontrast tussen tekst en achtergrond om de leesbaarheid te waarborgen, vooral voor mensen met visuele beperkingen. Een donkere tekst op een lichte achtergrond is doorgaans het meest leesbaar. Een contrastverhouding van 4.5:1 wordt aanbevolen (WCAG).

#5. Opmaak

Houd het eenvoudig of Keep it Simple, Stupid. Onderstreep geen normale broodtekst omdat deze verward kan worden met een link. Vermijd onnodig dik en cursief gezette tekst of tekst-inspringingen. Vooral op mobiele apparaten kunnen ze moeilijk te lezen zijn vanuit het oogpunt van de gebruiker.

Links moeten een consistente kleur en stijl hebben. Maak tekstlinks goed zichtbaar door onderlijning, vetgedrukte tekst of ze te markeren met een andere kleur. Hiermee vergemakkelijk je het scannen van je content voor bezoekers. 

Onderstreep je links. Tekst op afbeelding: Underline your fucking links you sociopaths, een uitspraak van Heydon Pickering
Fig.4: “Underline your fucking links you sociopaths” – Heydon Pickering.

Web usability experts ontmoedigen het gebruik van de zin “klik hier” voor links. Maak je links contextueel. Gebruik een deel van je zin of zinsdeel als link. Onderzoek toont aan dat gebruikers graag links van 4-8 woorden hebben.

Wanneer je een bewering doet in je inhoud, zoek dan een manier om die te staven. Link naar het onderzoek, die andere blogpost of de website waar je een citaat hebt gelezen. Dit is goed voor SEO en je lezers zullen je meer vertrouwen (E-E-A-T) omdat je geloofwaardige bronnen aanhaalt.

Puntjes en komma’s

Gebruik puntjes (‘…’) zorgvuldig om een pauze in de tekst aan te geven. Vermijd te veel komma’s; gebruik ze om zinnen duidelijk te structureren en overmatige complexiteit te voorkomen.

Inhoudsopgave

Voeg bij elk artikel een inhoudsopgave toe door gebruik te maken van anchor links. Een anchor link is een link die ervoor zorgt dat je op een bepaalde sectie op een bepaalde pagina terechtkomt. Zodoende hoeft jouw gebruiker niet door de hele pagina heen te scrollen voor de info die hij/zij zoekt.

Microcopy

Microcopy zijn korte woorden en kleine zinnetjes op strategische plekken in e-mails en op websites, bijvoorbeeld naast een Call-to-Action knop. Een goede microcopy legt niet alleen uit wat je moet doen en waar je heen moet, het geeft ook een gevoel van succes bij het uitvoeren van een gewenste actie.

Microcopy kan de algehele gebruikerservaring van elk product aanzienlijk verbeteren. Als gevolg hiervan kan microcopy je conversie een boost geven.

#6. Visuele Elementen

Afbeeldingen en grafieken

Als je een punt maakt, probeer dan zo diep mogelijk te gaan om ervoor te zorgen dat de lezer het begrijpt. Voeg relevante afbeeldingen, video’s en grafieken toe om de tekst te ondersteunen. Zorg ervoor dat ze een aanvulling zijn op de inhoud en niet afleiden. 

Onderzoek toont ook aan dat artikelen met afbeeldingen in alle opzichten beter presteren. Oh, en vergeet niet om al je afbeeldingen te voorzien van een ALT-tag.

Video of animaties

Videocontent is alleen nuttig als gebruikers er controle over hebben, begrijpen wat erin staat en een alternatieve manier hebben om er toegang toe te krijgen. Vanuit het oogpunt van toegankelijkheid kan het aanbieden van inhoud als video de toegang tot de informatie beperken voor iedereen die de inhoud niet kan zien of horen.

Gebruik bijschriften en transcripties voor doven en slechthorenden, maar ook voor mensen die andere talen spreken, weinig bandbreedte hebben of liever meelezen. Bijschriften zijn gesynchroniseerde teksten die op het scherm verschijnen, terwijl transcripties aparte documenten zijn die de volledige audio-inhoud bevatten.

Witruimte

Witruimte is essentieel voor een aangename leeservaring. Zorg voor voldoende ruimte tussen alinea’s en rondom afbeeldingen. Witruimte helpt de tekst te ademen en verbetert de algehele visuele aantrekkingskracht.

#7. Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines

Schrijf voor mensen, niet voor (ro)bots.
Fig.5: Schrijf voor mensen, niet voor (ro)bots.

De tijd dat je een stuk content volpropte met zoekwoorden, is voorbij. Google, Bing en de andere zoekmachines willen je content aan de juiste mensen laten zien en ze zijn heel slim geworden in het bepalen welke inhoud in de zoekresultaten moet worden opgenomen. 

Je content moet natuurlijk nog steeds de zoekwoorden en zinnen bevatten waarvoor je probeert te ranken. Voeg trefwoorden toe op belangrijke plaatsen zoals de titel, URL en koppen. Gebruik je zoekwoorden spaarzaam. Ze moeten uiteraard wel in je inhoud zitten, maar forceer het niet (keyword stuffing). Hoe natuurlijker je ze kunt laten klinken, hoe beter.

De beste online content bestaat vaak uit korte alinea’s, korte zinnen en opsommingen. Digitale inhoud moet ook worden geoptimaliseerd voor zoekopdrachten met behulp van SEO best practices en de nieuwste SEO content strategieën.

#8. Proofread

Oh ja, en last but not least, laat je artikel altijd proofreaden of redigeren. Afgelopen jaar zijn al mijn artikelen door Zoë Cramer ge-proofread, waarvoor mijn eeuwige dank 🧡

Bottomline

Het testen en optimaliseren van je online content kan je helpen bij het identificeren en oplossen van problemen die de leesbaarheid en prestaties kunnen beïnvloeden. Hiervoor kun je online tools zoals Hemingway Editor, Readable, Grammarly of de WordPress plugin Yoast SEO gebruiken om je score voor leesbaarheid, leesniveau en trefwoord dichtheid te meten én te verbeteren.

Het schrijven van leesbare content is dus een kunst die met oefening en aandacht kan worden beheerst. Door de hierboven genoemde richtlijnen te volgen, zal je merken dat je online content niet alleen gemakkelijker te lezen is, maar ook effectiever is in het overbrengen van je boodschap.

Inhoud is net zo belangrijk als het ontwerp en de esthetiek van je website omdat het zoekmachine resultaten aanstuurt, het verkeer naar je pagina vergroot en je organisatie neerzet als marktleider. Kwalitatief goede content spreekt mensen duidelijk aan, wekt vertrouwen en zet aan tot actie om jouw doel(en) te bereiken.

Deel dit Bericht:

Categorie: Webdesign | Tags: , ,
Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.