Mobiele Navigatie

Responsive email sjablonen werken conform dezelfde basisprincipes als Responsive Web Design. Sommige bedrijfstakken (o.a. horeca en reisbranche) hebben deze praktijk sneller opgepikt dan bijv. de detailhandel, vooral omdat er bij hun ‘on-the-go’ doelgroepen meer kans bestaat dat deze hun mobiele apparaten gebruiken.

Aangezien meer en meer mensen mobiel internet gebruiken, lijken responsive e-mail sjablonen meer dan ooit een goede oplossing te zijn voor een effectieve marketing campagne. Responsive Web Design zorgt ervoor dat de layout zich kan aanpassen aan op de grootte van het scherm zonder in te boeten aan content of functionaliteit, en responsive email sjablonen maken deel uit van dat.

Bij het gebruik van responsive email sjablonen, gelden een aantal belangrijke overwegingen:

  • Kolommen met tekst worden langer naarmate het beeldscherm minder breed wordt, ‘scrollen’ is dus noodzakelijk.
  • Knoppen en (tekst)links moeten groter om de gebruikers in staat te stellen om ze te selecteren met hun vingers.
  • Knoppen en koppelingen moeten zorgvuldig worden geplaatst voor eenvoudige toegang.
  • Onderzoek heeft aangetoond dat te veel keuze mogelijkheden kunnen leiden tot passiviteit van de consument. Gebruik een minimum aantal call-to-action’s in elke e-mail.
  • De meeste emailprogramma’s blokkeren afbeeldingen (standaard instelling). Als uw call-to-action is gebaseerd op een afbeelding, zal een groot deel van uw abonnees dit niet zien. Gebruik liever tekstlinks daar waar mogelijk!
  • Tekst en afbeeldingen moet worden ingekort tot slechts de essentiële informatie om uitgebreide emails te voorkomen.
  • Gebruik ‘pakkende’ woorden om de lezer naar uw gewenste landing page te krijgen, om daar de conversie te kunnen maken.

Deze eerste beslissingen vooraf, over de inhoud en vormgeving, zijn belangrijk zodat u daarna gebruik kunt blijven maken van hetzelfde responsive email sjabloon voor elke nieuwe marketing campagne met een aantal eenvoudige aanpassingen van de inhoud.

Optimaliseer uw Call-To-Actions

Als uw e-mail campagnes telkens ondermaats blijven presteren, dan geeft u misschien uw abonnees geen goede reden om zich betrokken te voelen bij uw boodschap wat eventueel zou kunnen leiden tot een conversie. Een ‘Call-To-Action’ is een van de belangrijkste elementen van uw email campagne om zodoende de prestaties te verbeteren en uiteindelijk uw conversies te beïnvloeden.

Zonder een overtuigende call-to-action (CTA) in elk bericht, zal al uw verdere werk om een verbazingwekkende email campagne te publiceren er niet toe doen.

Voorbeelden van Responsive Email Sjablonen

Nu een aantal van de belangrijkste voordelen van responsieve e-mail sjablonen bekend is, kunt u zich afvragen hoe een goed sjabloon eruit kan zien en hoe u er zelf een kunt maken. Er is geen universele manier om responsive e-mail sjablonen te creëren, maar er zijn verschillende voorbeelden van doeltreffende responsive e-mail sjablonen.

Zurb’s Responsive Email Templates

Speciaal ontworpen om nuttige, effectieve en boeiende email marketing campagne te creëren, biedt Zurb u vijf verschillende basis responsive ontwerpen om te downloaden en om evt. aan te passen. Deze sjablonen zijn ook te gebruiken in combinatie met een e-mail campagne tool zoals Campaign Monitor of MailChimp (zie hieronder).

Zurb’s Responsive Email Sjablonen

Campaign Monitor’s Responsive Email Design

Alhoewel deze site geen (prefab) downloadbare sjablonen aanbied, is er wel de mogelijkheid om zelf een sjabloon te creëren middels hun “Template Builder” en deze vervolgens te downloaden. Tevens biedt deze site een uitgebreide uitleg waarom u responsive e-mail sjablonen zou moeten overwegen voor uw marketing behoeften. Bovendien vindt u hier ook goede suggesties voor verschillende ontwerp technieken, tips voor het coderen van mobiele e-mail sjablonen, en het gebruik van afbeeldingen op mobiele apparaten.

Campaign Monitor

MailChimp’s Mobiel-Vriendelijke Campagnes

Mailchimp is eigenlijk een combinatie van de vorige twee ‘services’, MailChimp biedt een aantal downloadbare responsive e-mail sjablonen, maar ook de mogelijkheid om zelf Email sjablonen te creëren middels hun ‘drag and drop’ editor. Maar MailChimp heeft ook geweldige suggesties en tips om te helpen bij het coderen van uw sjabloon, de mogelijkheid om email sjabloon te testen (live preview) en uw statistieken, na versturing van uw email campagne, te bekijken en te bestuderen. Op basis van de verschillende statistieken kunt u ook zien of uw campagne effectief is, maar ook of alle doelen wel worden gehaald middels een koppeling met Google Analytics.

Ik ben een grote fan van MailChimp omdat je ook de flexibiliteit van het sjabloon kunt coderen (middels o.a. ‘repeatable blocks’) en zodoende alle email campagnes altijd op inhoud kunt afstemmen. Ook kunt u de MailChimp WordPress plugin downloaden en gratis installeren, voor een nog betere integratie van uw email campagne en uw WordPress website!

MailChimp

Ondersteuning van (Responsive) Email Sjablonen in Email Clients

Het ‘E-mail Standards Project’ werkt samen met e-mail client ontwikkelaars en de design community voor een betere ondersteuning van de webstandards en om de toegankelijkheid in e-mail te verbeteren. Het doel van het ‘E-mail Standards Project’ is om ontwerpers te helpen begrijpen waarom webstandaards zo belangrijk zijn voor e-mail.

Op hun website kunt u ook zien welke email clients (email software) werken met webstandards en dus de opmaak van uw (responsive) email zo laten zien zoals u heeft gecodeerd! Ook is na te lezen welke specifieke webstandards niet worden toegestaan door sommige email clients en of hiervoor een hack aanwezig is.

email-standards.org

Conclusie

Sommige bedrijven in de technologische industrie zijn op dit moment overgeschakeld en maken al gebruik van responsive design en e-mail sjablonen (zoals o.a. Twitter en Smashing Magazine). Succesvolle responsive e-mail campagnes zijn eenvoudig op te zetten, toegankelijk op elk apparaat (ongeacht schermformaat), gebruiksvriendelijk en efficienter dan de ouderwetse folder actie!

Is een responsive email sjabloon iets voor uw bedrijf, neem dan contact op met mij om te kijken of dit ook mogelijk is in uw geval. Als u zelf wilt zien hoe een responsive email eruit kan zien, schrijft u zich dan in voor mijn (responsive) nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle laatste ontwikkelingen!

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met User Experience (UX), Responsive Web Design (RWD) en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.

Nog Geen Reacties

Sorry, maar het is niet mogelijk te reageren op dit artikel.

Meest Recent Project

Ikdoemeejijook