Mobiele Navigatie

In het eerste artikel uit deze reeks heb ik al een aantal WordPress foutmeldingen en de desbetreffende oplossingen benoemd, zoals ‘500 Internal Server Error‘, ‘Error Establishing Database Connection‘ en het ‘White Screen of Death‘.

In dit 2de deel zal ik nog een aantal andere foutmeldingen in WordPress onder de loep nemen en enkele oplossingen aandraven om deze problemen te verhelpen.

Voordat we in deze vaak voorkomende foutmeldingen in WordPress duiken en hoe ze op te lossen, adviseer ik u eerst een backup van uw site te maken voordat u wijzigingen aanbrengt. Mocht er iets misgaat dat niet kan worden hersteld met de onderstaande tips, dan kunt u altijd terug naar het moment waarop alles soepel verliep.

# Connection Timed Out

De ‘connection timed out’ foutmelding in WordPress kan optreden als uw website de server zwaar belast. U heeft waarschijnlijk deze fout zien optreden nadat een site enige tijd heeft geprobeerd te laden (ook wel een HTTP ERROR 504 genoemd).

Dit kan verschillende redenen hebben, waarvan de meest voorkomende is dat uw site niet over de middelen beschikt die nodig zijn om goed te functioneren. Als u bijvoorbeeld shared hosting gebruikt, kan een andere site de bronnen van uw server overschrijden. Of misschien heeft uw site de maximaal toegestane bandbreedte overschreden?

Afbeelding van een 'Connection Timed Out' Foutmelding in WordPress
Fig.1: Connection Timed Out Foutmelding in WordPress
Oplossingen:

1. Verhoog de PHP memory limit

Deze fout verschijnt meestal als WordPress niet genoeg geheugen heeft om mee te werken. Wanneer dit het geval is, moet u het geheugenlimiet in uw wp-config.php bestand verhogen. Hiertoe plaatst u de volgende regel code aan het einde van uw wp-config.php bestand (net boven de regel: /* That's all, stop editing! Happy blogging. */):

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M'); 

Hierdoor wordt het geheugenlimiet verhoogd naar 64 MB (u kunt deze indien nodig ook instellen op 128 MB of 256 MB). Als hiermee uw fout niet wordt opgelost, schakel dan alle plugins uit en schakel over naar het standaardthema.

2. Verhoog de maximale ‘execution time’

Het php.ini bestand is geen WordPress Core bestand, dus als u niet zeker weet hoe u het moet bewerken, neem dan contact op met uw hostingprovider om hun te vragen uw maximale execution time te verhogen.

In het geval dat u wel toestemming heeft om de inhoud van het bestand te bewerken, voeg dan onderstaande code toe aan uw php.ini bestand:

max_execution_time = 60;

3. Zoek een andere (betere) hostingprovider

Als u deze fout meerdere keren ziet optreden, kunt u altijd overwegen om uw hostingpakket te upgraden. Met een beter hostingpakket kunt u vertragingen en downtime voorkomen, omdat uw site meer serverbronnen zal hebben en niet zal worden beïnvloed als andere sites (op dezelfde server) een enorme hoeveelheid verkeer krijgen.

# Parse Error/Syntax Error

De Parse/Syntax foutmelding verschijnt meestal direct nadat u code heeft aangepast of toegevoegd aan uw WordPress site. Het betekent in feite dat u een fout heeft gemaakt in een gedeelte van die code. Dit kan iets simpels zijn als een misplaatste komma of haakje. Kleine fouten zoals dit zijn gemakkelijk over het hoofd te zien, vooral als u uw eigen code toevoegt .. daarom kan deze fout een beetje frustrerend zijn.

Dit resulteert in een PHP Parse Error en u ziet een melding zoals hieronder is afgebeeld:

Afbeelding van een 'Parse/Syntax' Foutmelding in WordPress
Fig.2: Parse/Syntax Error in WordPress
Oplossing:

1. Verwijder of bewerk uw (toegevoegde) code

Wanneer u uw bestanden niet via de WordPress Editor in het dashboard kunt bewerken, kunt u het beste een FTP-client gebruiken. Een FTP-client geeft u toegang tot de bestanden van uw site via de FTP server. Het is vergelijkbaar met de manier waarop u de bestanden van uw site opent via uw webhost in een control panel.

U kunt nu de code die u het laatst heeft toegevoegd verwijderen of de code in de juiste syntaxis schrijven. Als u klaar bent met het verwijderen en/of bewerken van de code, sla het bestand op en upload het terug naar uw site op dezelfde plaats, waarbij het originele bestand wordt overschreven. Ga naar uw WordPress site en vernieuw de pagina en uw site zal werken.

Als u bekend bent met PHP, moet de foutmelding u ook de exacte regel vermelden die het probleem bevat. Als u weet wat er mis gaat, kunt u die informatie gebruiken om het probleem op te lossen, in plaats van de gehele (toegevoegde) code te verwijderen.

# Memory Exhausted Error

Een ‘Memory Exhausted Error’ fout betekent dat uw WordPress installatie niet genoeg geheugen heeft om te bereiken wat u wilt. De belangrijkste oorzaak is wanneer een WordPress plugin of een script de standaard geheugenlimiet uitput.

Oplossingen:

1. Verhoog de PHP memory limit

Volg hiervoor de stappen zoals bij Connection Timed Out – oplossing 1 – worden vermeld.

2. Verhoog de maximale ‘execution time’

Volg hiervoor de stappen zoals bij Connection Timed Out – oplossing 2 – worden vermeld.

# Cannot modify header information

Als u deze waarschuwing ontvangt dat WordPress de ‘Header Information’ niet kan wijzigen en dat de headers al zijn verzonden (HEADERS ALREADY SENT), betekent dit meestal dat u overbodige witruimtes (bijvoorbeeld enters, spaties) heeft aan het begin of aan het eind van WordPress bestanden.

Afbeelding van 'Cannot Modify Header Information' Foutmelding in WordPress
Fig.3: ‘Cannot Modify Header Information’ Foutmelding in WordPress

Als u dit probleem ondervindt wanneer u zojuist WordPress hebt geïnstalleerd, is de kans groot dat u mogelijk een syntaxisfout in wp-config.php heeft gemaakt.

Oplossingen:

1. Verwijder de witruimtes in het betreffend bestand

Om het probleem met de witruimtes op te lossen, moet u eerst weten waar het gebeurt. Gelukkig laat het foutbericht zien welk bestand en welke regel in het bestand u de fout moet zoeken. Verwijder de spaties vóór, tussen of na de begin <? php en de laatste ?> PHP-tags

Houd er rekening mee dat deze foutmelding mogelijk meerdere keren op de pagina wordt weergegeven, wat betekent dat er meerdere bestanden zijn die moeten worden hersteld.

2. Upload een nieuwe kopie

Wanneer u het foutbericht leest en u bemerkt dat het defecte bestand deel uitmaakt van de WordPress Core of dat het een bestand van een plugin of een thema is, is er een snelle oplossing beschikbaar.

  • Als het een plugin of themabestand is, kunt u het verwijderen en opnieuw installeren.
  • Als een WordPress Core bestand de fout veroorzaakt, kunt u een nieuwe kopie downloaden van WordPress en het ZIP-archief uitpakken naar uw harde schijf. Zoek het bestand dat de fout veroorzaakt op uw site en vervang het bestaande bestand op uw server door de nieuwe kopie.
Controleer ook de codering van het bestand. Het bestand moet gecodeerd zijn als UTF-8.

Conclusie

Foutmeldingen in WordPress zijn redelijk zeldzaam, maar als het gebeurt, kan het behoorlijk frustrerend zijn. Het oplossen van de meeste problemen die u tegenkomt, is meestal echter gemakkelijker dan op het eerste gezicht lijkt.

Wanneer u zelf geen ervaring heeft met FTP en een code-editor niet machtig bent, kunt u ook de foutmelding in de reacties vermelden. Hopelijk kan ik u aan de hand van de foutmelding verder helpen of dit probleem voor u oplossen.

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafische en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Laat een Reactie achter


*) Verplichte velden.

Meest Recent Project

Leerschoon M/V

Colofon