Oplossingen voor algemene WordPress Foutmeldingen (#2)

In het eerste artikel uit deze reeks heb ik al een aantal WordPress foutmeldingen en de betreffende oplossingen benoemd, zoals ‘500 Internal Server Error‘, ‘Error Establishing Database Connection‘ en het ‘White Screen of Death‘.

In dit 2de deel zal ik nog een aantal andere foutmeldingen in WordPress onder de loep nemen en oplossingen aandraven om deze problemen te verhelpen.

Voordat we in deze vaak voorkomende foutmeldingen in WordPress duiken en hoe ze op te lossen, adviseer ik je eerst een backup van je site te maken voordat je wijzigingen aanbrengt. Mocht er iets misgaat dat niet kan worden hersteld met de onderstaande tips, dan kun je altijd terug naar het moment waarop alles soepel verliep.

#Connection Timed Out

De ‘connection timed out’ foutmelding in WordPress kan optreden als jouw website de server zwaar belast. Je hebt waarschijnlijk deze fout zien optreden nadat een site enige tijd heeft geprobeerd te laden (ook wel een HTTP ERROR 504 genoemd).

Dit kan verschillende redenen hebben, waarvan de meest voorkomende is dat jouw website niet over de middelen beschikt die nodig zijn om goed te functioneren. Als je bijvoorbeeld shared hosting gebruikt, kan een andere site de bronnen van de server overschrijden. Of misschien heeft jouw site de maximaal toegestane bandbreedte overschreden?

Afbeelding van een 'Connection Timed Out' Foutmelding in WordPress
Fig.1: Connection Timed Out Foutmelding in WordPress
Oplossingen:

1. Verhoog de PHP memory limit

Deze fout verschijnt meestal als WordPress niet genoeg geheugen heeft om mee te werken. Wanneer dit het geval is, moet je het geheugenlimiet in je wp-config.php bestand verhogen. Hiertoe plaatst je de volgende regel code aan het einde van jouw wp-config.php bestand (net boven de regel: /* That's all, stop editing! Happy blogging. */):

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M'); 

Hierdoor wordt het geheugenlimiet verhoogd naar 64 MB (je kunt deze indien nodig ook instellen op 128 MB of 256 MB). Als hiermee jouw fout niet wordt opgelost, schakel dan alle plugins uit en schakel over naar het default thema.

2. Verhoog de maximale ‘execution time’

Het php.ini bestand is geen WordPress Core bestand, dus als je niet zeker weet hoe je het moet bewerken, neem dan contact op met jouw hostingprovider om hun te vragen de maximale execution time te verhogen.

In het geval dat je wel toestemming heeft om de inhoud van het bestand te bewerken, voeg dan onderstaande code toe aan jouw php.ini bestand:

max_execution_time = 60;

3. Zoek een andere (betere) hostingprovider

Als je deze fout meerdere keren ziet optreden, kun je altijd overwegen om jouw hostingpakket te upgraden. Met een beter hostingpakket kun je vertragingen en downtime voorkomen, omdat je website meer serverbronnen zal hebben en niet zal worden beïnvloed als andere websites (op dezelfde server) een enorme hoeveelheid verkeer krijgen.

#Parse Error/Syntax Error

De Parse/Syntax foutmelding verschijnt meestal direct nadat je code heeft aangepast of toegevoegd aan jouw WordPress thema. Het betekent in feite dat je een fout heeft gemaakt in een gedeelte van die code. Dit kan iets simpels zijn als een misplaatste komma of haakje. Kleine fouten zoals dit zijn gemakkelijk over het hoofd te zien, vooral als je jouw eigen code toevoegt .. daarom kan deze fout een beetje frustrerend zijn.

Dit resulteert in een PHP Parse Error en je ziet een melding zoals hieronder is afgebeeld:

Afbeelding van een 'Parse/Syntax' Foutmelding in WordPress
Fig.2: Parse/Syntax Error in WordPress
Oplossing:

1. Verwijder of bewerk jouw (toegevoegde) code

Wanneer jij je bestanden niet via de WordPress Editor in het dashboard kunt bewerken, kun je het beste een FTP-client gebruiken. Een FTP-client geeft toegang tot de bestanden van je site via de FTP server. Het is vergelijkbaar met de manier waarop je de bestanden van jouw site opent via jouw webhost in een control panel.

Je kunt nu de code die je het laatst heeft toegevoegd verwijderen of de code in de juiste syntaxis schrijven. Als je klaar bent met het verwijderen en/of bewerken van de code, sla het bestand op en upload het terug naar jouw site op dezelfde plaats, waarbij het originele bestand wordt overschreven. Ga naar je WordPress site en vernieuw de pagina en jouw site zal weer werken.

Als je bekend bent met PHP, moet de foutmelding je ook de exacte regel vermelden die het probleem bevat. Als je weet wat er mis gaat, kun je die informatie gebruiken om het probleem op te lossen, in plaats van de gehele (toegevoegde) code te verwijderen.

#Memory Exhausted Error

Een ‘Memory Exhausted Error’ fout betekent dat je WordPress installatie niet genoeg geheugen heeft om te bereiken wat jij wilt. De belangrijkste oorzaak is wanneer een WordPress plugin of een script de standaard geheugenlimiet uitput.

Oplossingen:

1. Verhoog de PHP memory limit

Volg hiervoor de stappen zoals bij Connection Timed Out – oplossing 1 – worden vermeld.

2. Verhoog de maximale ‘execution time’

Volg hiervoor de stappen zoals bij Connection Timed Out – oplossing 2 – worden vermeld.

#Cannot modify header information

Als je deze waarschuwing ontvangt dat WordPress de ‘Header Information’ niet kan wijzigen en dat de headers al zijn verzonden (HEADERS ALREADY SENT), betekent dit meestal dat je overbodige witruimtes (bijv. enters, spaties) hebt aan het begin of aan het eind van WordPress bestanden.

Afbeelding van 'Cannot Modify Header Information' Foutmelding in WordPress
Fig.3: ‘Cannot Modify Header Information’ Foutmelding in WordPress

Als je dit probleem ondervindt wanneer je zojuist WordPress hebt geïnstalleerd, is de kans groot dat je mogelijk een syntaxisfout in wp-config.php heeft gemaakt.

Oplossingen:

1. Verwijder de witruimtes in het betreffend bestand

Om het probleem met de witruimtes op te lossen, moet je eerst weten waar het gebeurt. Gelukkig laat het foutbericht zien welk bestand en welke regel in het bestand je de fout moet zoeken. Verwijder de spaties vóór, tussen of na de begin <? php en de laatste ?> PHP-tags

Houd er rekening mee dat deze foutmelding mogelijk meerdere keren op de pagina wordt weergegeven, wat betekent dat er meerdere bestanden zijn die moeten worden hersteld.

2. Upload een nieuwe kopie

Wanneer je het foutbericht leest en je bemerkt dat het defecte bestand deel uitmaakt van de WordPress Core of dat het een bestand van een plugin of een thema is, is er een snelle oplossing beschikbaar.

  • Als het een plugin of themabestand is, kun je het verwijderen en opnieuw installeren.
  • Als een WordPress Core bestand de fout veroorzaakt, kun je een nieuwe kopie downloaden van WordPress en het ZIP-archief uitpakken naar je harde schijf. Zoek het bestand dat de fout veroorzaakt op je site en vervang het bestaande bestand op jouw server door de nieuwe kopie.
Controleer ook de codering van het bestand. Het bestand moet gecodeerd zijn als UTF-8.

Conclusie

Foutmeldingen in WordPress zijn redelijk zeldzaam, maar als het gebeurt, kan het behoorlijk frustrerend zijn. Het oplossen van de meeste problemen die je tegenkomt, is meestal echter gemakkelijker dan op het eerste gezicht lijkt.

Wanneer je zelf geen ervaring heeft met FTP en een code-editor niet machtig bent, kun je ook de foutmelding in de reacties vermelden. Hopelijk kan ik jou aan de hand van de foutmelding verder helpen of dit probleem voor je oplossen.

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.