Mobiele Navigatie

In de volgende serie met artikelen benoem ik de meest voorkomende WordPress foutmeldingen die gebruikers van WordPress ervaren en heb ik handleidingen gemaakt om veel van deze WordPress fouten op te kunnen lossen.

Voordat we in deze vaak voorkomende WordPress problemen duiken en hoe ze op te lossen, adviseer ik u eerst een backup van uw site te maken voordat u wijzigingen aanbrengt. Mocht er iets misgaat dat niet kan worden hersteld met de onderstaande tips, dan kunt u altijd terug naar het moment waarop alles soepel verliep.

# 500 Internal Server Error

Deze fout verschijnt meestal als er iets mis is, maar de server kan niet vaststellen waar het probleem zit. Aangezien het foutbericht niet aangeeft waar u naar de fout moet zoeken, is het aan u om dit uit te zoeken.

Afbeelding van een 500 Internal Service Foutmelding in WordPress
Fig.1: 500 Internal Service Error

Er zijn letterlijk miljoenen redenen waarom u deze fout ziet. Misschien heeft u een defecte plugin geïnstalleerd of heeft u enkele wijzigingen aangebracht in de WordPress codebase.

Oplossingen:

1. Maak een nieuw .htaccess bestand aan

Aangezien dit probleem meestal wordt veroorzaakt door een beschadigd .htaccess file, dient u een nieuw .htaccess bestand aan te maken. Open uw .htaccess bestand via een FTP programma (bijv. FileZilla) of maak gebruik van de file manager van uw webhost en herschrijf de bestandnaam naar bijv. .htaccess-oud.

Vernieuw uw website en kijk of het probleem aanhoudt. Als dit het probleem oplost, klik dan op instellingen > permalinks in het dashboard en druk op save changes.

Dit genereert een nieuw .htaccess bestand voor u met de juiste ‘rewrite’ regels om ervoor te zorgen dat uw berichtpagina’s geen 404 fout retourneren.

2. Verhoog de PHP memory limit

Interne serverfouten kunnen ook worden veroorzaakt door onvoldoende geheugen. In dat geval moet u de limiet van het beschikbare geheugen verhogen, dit kunt u doen in het wp-config.php bestand.

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M'); 

Hierdoor wordt het geheugenlimiet verhoogd naar 64 MB (u kunt deze indien nodig ook instellen op 128 MB of 256 MB). Zorg ervoor dat u bovenstaande code net voor de regel: /* That's all, stop editing! Happy blogging. */ plaatst.

Als onvoldoende geheugen het probleem was, zou het nu moeten zijn opgelost.

3. Deactiveer alle WordPress Plugins

Deze algemene WordPress fout kan ook het resultaat zijn van een probleem met een plugin of incompatibiliteit. Om dit op te lossen, is het raadzaam om alle plugins te deactiveren in uw dashboard en ze vervolgens één voor één opnieuw te activeren totdat u de boosdoener heeft gevonden.

Afbeelding hoe alle WordPress Plugins te deactiveren in het WordPress Dashboard
Fig.2: De-activeer alle WordPress Plugins in het Dashboard

Als u geen toegang heeft tot het dashboard van WordPress, kunt u alle plugins deactiveren door de plugins map te hernoemen via FTP. Als een plugin dit probleem heeft veroorzaakt, zou dit u weer toegang moeten geven tot het dashboard.

4. WordPress Core bestanden opnieuw uploaden

Als de plugin optie (zie #3) de interne serverfout niet heeft opgelost, is het de moeite waard om de map wp-admin en wp-includes opnieuw te uploaden (en te overschrijven) van een nieuwe WordPress installatie via FTP.

Dit zal NIET al uw informatie verwijderen, maar het kan het probleem oplossen in het geval dat één of meer van de bestanden beschadigd is.

5. Schakel over naar het standaardthema

Zet uw thema over naar het standaard WordPress thema (bijvoorbeeld TwentyNineteen) om problemen met het thema te elimineren. U kunt dit doen in het dashboard van uw WordPress installatie.

Als u geen toegang heeft tot het dashboard of als u het standaardthema niet heeft geïnstalleerd, gebruik dan uw FTP-programma en geef uw huidige thema een andere naam. Dit dwingt WordPress om naar het standaard thema over te schakelen en in het geval dat u niet over het standaardthema beschikt, zal WordPress het standaardthema downloaden en installeren.

# Error Establishing Database Connection

Dit is een fout bij het tot stand brengen van een databaseverbinding doordat uw WordPress site niet kan communiceren met uw databaseserver. Hierdoor crasht uw site omdat WordPress geen toegang heeft tot de inhoud en belangrijke instellingen die in de database zijn opgeslagen.

Afbeelding van de Error Establishing Database Connection Foutmelding in WordPress
Fig.3: Error Establishing Database Connection

Wanneer u de foutmelding ‘Error establishing database connection’ in WordPress krijgt, dan kan het volgende aan de hand zijn:

  • De database connectie kan niet gemaakt worden omdat de database naam, gebruikersnaam of wachtwoord in wp-config.php niet correct is.
  • De database nooit geïnstalleerd of geïmporteerd is en dus geen data bevat.
  • In sommige gevallen kan uw website geen verbinding maken met de database vanwege problemen met uw server.
Oplossingen:

1. Maak gebruik van de ‘Repair Database’ functie

WordPress bevat standaard een reparatie tool voor de database waarmee u beschadigde bestanden kunt herstellen. De optie is standaard uitgeschakeld, dus we moeten deze inschakelen voordat we kunnen zien of dit uw probleem oplost.

Open het bestand wp-config.php (in de root van uw WordPress installatie) en plaats onderstaande code net voor de regel: /* That's all, stop editing! Happy blogging. */

 define('WP_ALLOW_REPAIR', true); 

Nu de functie is ingeschakeld, gaat u naar www.uwdomeinnaam.nl/wp-admin/maint/repair.php en klik op ‘Repair Database’. WordPress zal nu proberen uw database te herstellen en zou u weer toegang moeten kunnen krijgen tot uw website.

Afbeelding van de WordPress 'Repair Database' Functie
Fig.4: De ‘Repair Database’ Tool in WordPress

2. Controleer en update de login gegevens van uw WordPress database

Zoals eerder vermeld, kan WordPress geen verbinding tot stand brengen als het de verkeerde gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt, of als het probeert de verkeerde database te openen.

Open het wp-config.php bestand en kijk of de juiste database naam, gebruikersnaam en wachtwoord kloppen met de inloggegevens voor uw database van uw webhost. Het gaat hier om de volgende regels:

define('DB_NAME', 'database_naam');
define('DB_USER', 'gebruikersnaam');
define('DB_PASSWORD', 'wachtwoord');

Als één van deze waarden niet overeenkomt met de inloggegevens van uw webhost, vervang ze en sla tot slot de wijzigingen op in wp-config.php, sluit deze en open uw site.

3. Herstel uw WordPress website middels een backup

Als bovenstaande opties niet werken, zijn backups de laatste redmiddel bij het oplossen van problemen met uw website. Als u een recente backup heeft, kunt u uw site gewoon naar die staat terugbrengen en kunt u weer aan het werk.

Het echte probleem komt als u geen toegang heeft tot uw WordPress website, wat dit proces een beetje ingewikkelder maakt dan anders het geval zou moeten zijn. In de meeste gevallen vereisen WordPress backup plugins dat u de site vanuit uw dashboard herstelt.

Aangezien die optie niet beschikbaar is, blijft er slechts één oplossing over. Maak gebruik van uw webhosting control panel om een ​​backup te herstellen met bijv. myphpadmin als uw provider deze functie aanbiedt?

# White Screen of Death

Zowel PHP fouten als databasefouten kunnen zich manifesteren als een wit scherm, een leeg scherm zonder informatie, algemeen bekend in de WordPress gemeenschap als het WordPress White Screen of Death (WSOD).

Alvorens tot wanhopige maatregelen over te gaan, er zijn een aantal oplossingen voor het White Screen of Death.

Oplossingen:

1. Schakel Debugging in

Wanneer u ‘debugging’ in WordPress inschakelt, geeft WordPress foutmeldingen weer die het in een productieomgeving standaard verbergt. De reden waarom WordPress deze foutmeldingen verbergt is omdat een hacker deze informatie kan misbruiken.

Nadat u foutopsporing heeft ingeschakeld, ziet u mogelijk de echte fout. Om debugging in te schakelen, zoekt u de volgende regel code in uw wp-config.php bestand:

define(‘WP_DEBUG’, false);

U vindt dit ergens onderaan het bestand. Wijzig false in true om debugging in te schakelen. Vergeet niet om WP_DEBUG weer terug te zetten op false nadat uw probleem is opgelost!

2. Vervang uw thema door het standaardthema en schakel alle plugins uit

Als het probleem zich blijft voordoen, schakel alle plugins uit en vervang uw actieve thema door het standaard WordPress thema en controleer of er nog steeds een WSoD verschijnt.

Als het probleem is opgelost, veroorzaakt uw thema of één van uw plugins de WSoD. Activeer één voor één uw plugin terwijl u de website in de gaten houdt. Als het probleem hiermee is opgelost, controleer dan de functies van functions.php en verwijder eventuele extra spaties aan de onderkant van het bestand.

3. Verhoog de PHP memory limit

Dit is meestal niet de reden, maar probeer het PHP geheugenlimiet te verhogen door de instructies in het bovenstaande gedeelte te volgen (zie: 500 Internal Server Error, oplossing nr. 2)

4. Wis WordPress Cache

Soms heeft u toegang tot het dashboard, maar de voorkant van de site heeft het WSoD. Dit kan gebeuren door een caching plugin. Leeg uw cache en bekijk of dat het probleem heeft oplost.

Samenvattend

Problemen oplossen met WordPress is niet zo eng als u misschien denkt. Elke fout die u tegenkomt heeft een oplossing en in de meeste gevallen zijn ze relatief eenvoudig. In het 2de deel wil ik het o.a. hebben over: ‘Connection Timed Out’, ‘Parse Error/Syntax Error’, ‘Memory Exhausted Error’ en ‘Cannot modify header information’ foutmeldingen.

Wanneer u zelf geen ervaring heeft met FTP en een code-editor niet machtig bent, kunt u ook de foutmelding in de reacties vermelden. Hopelijk kan ik u aan de hand van de foutmelding verder helpen of dit probleem voor u oplossen.

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafische en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Laat een Reactie achter


*) Verplichte velden.

Meest Recent Project

Leerschoon M/V

Colofon