In de volgende serie met artikelen benoem ik de meest voorkomende WordPress foutmeldingen die gebruikers van WordPress ervaren en heb ik handleidingen gemaakt om veel van deze WordPress fouten op te kunnen lossen.

Voordat we in deze vaak voorkomende WordPress foutmeldingen duiken en hoe ze op te lossen, adviseer ik je eerst een backup van jouw site te maken voordat je wijzigingen aanbrengt. Mocht er iets misgaat dat niet kan worden hersteld met de onderstaande tips, dan kun je altijd terug naar het moment waarop alles soepel verliep.

#500 Internal Server Error

Deze foutmelding verschijnt meestal als er iets mis is, maar de server kan niet vaststellen waar het probleem zit. Aangezien het foutbericht niet aangeeft waar je naar de fout moet zoeken, is het aan jou om dit uit te zoeken.

Afbeelding (screenshot) van een 500 Internal Service Foutmelding
Fig.1: 500 Internal Service Error

Er zijn letterlijk miljoenen redenen waarom je deze fout ziet. Misschien heb je een defecte plugin geïnstalleerd of heb je enkele wijzigingen aangebracht in de WordPress codebase.

Oplossingen:

1. Maak een nieuw .htaccess bestand aan

Aangezien dit probleem meestal wordt veroorzaakt door een beschadigd .htaccess bestand, dien je een nieuw .htaccess bestand aan te maken. Open je .htaccess bestand via een FTP programma (bijv. FileZilla) of maak gebruik van de file manager van jouw webhost en herschrijf de bestandnaam naar bijv. .htaccess-oud.

Verfris je website en kijk of het probleem aanhoudt. Als dit het probleem oplost, klik dan op instellingen > permalinks in het dashboard en druk op save changes.

Dit genereert een nieuw .htaccess bestand voor jou met de juiste ‘rewrite’ regels om ervoor te zorgen dat je berichtpagina’s geen 404 fout retourneren.

2. Verhoog de PHP memory limit

Interne serverfouten kunnen ook worden veroorzaakt door onvoldoende geheugen. In dat geval moet je de limiet van het beschikbare geheugen verhogen, dit kun je doen in het wp-config.php bestand.

define('WP_MEMORY_LIMIT', '64M'); 

Hierdoor wordt het geheugenlimiet verhoogd naar 64 MB (je kunt deze indien nodig ook instellen op 128 MB of 256 MB). Zorg ervoor dat je bovenstaande code net voor de regel: /* That's all, stop editing! Happy blogging. */ plaatst.

Als onvoldoende geheugen het probleem was, zou het nu moeten zijn opgelost.

3. Deactiveer alle WordPress Plugins

Deze algemene WordPress fout kan ook het resultaat zijn van een probleem met een plugin of incompatibiliteit. Om dit op te lossen, is het raadzaam om alle plugins te deactiveren in je WP dashboard en ze vervolgens één voor één opnieuw te activeren totdat je de boosdoener hebt gevonden.

Afbeelding (screenshot) hoe alle WordPress Plugins te deactiveren in het WordPress Dashboard
Fig.2: De-activeer alle WordPress Plugins in het Dashboard

Als je geen toegang hebt tot het dashboard van WordPress, kun je alle plugins deactiveren door de plugins map te hernoemen via FTP. Als een plugin dit probleem heeft veroorzaakt, zou dit je weer toegang moeten geven tot het dashboard.

4. WordPress Core bestanden opnieuw uploaden

Als de plugin optie (zie #3) de interne serverfout niet heeft opgelost, is het de moeite waard om de map wp-admin en wp-includes opnieuw te uploaden (en te overschrijven) van een nieuwe WordPress installatie via FTP.

Dit zal NIET al je informatie verwijderen, maar het kan het probleem oplossen in het geval dat één of meer van de bestanden beschadigd is.

5. Schakel over naar het standaardthema

Zet je thema over naar het standaard WordPress thema (bijvoorbeeld TwentyNineteen) om problemen met het thema te elimineren. Je kunt dit doen in het dashboard van je WordPress installatie.

Als je geen toegang hebt tot het dashboard of als je het standaardthema niet heeft geïnstalleerd, gebruik dan je FTP-programma en geef jouw huidige thema een andere naam. Dit dwingt WordPress om naar het default thema over te schakelen en in het geval dat je niet over het standaard thema beschikt, zal WordPress het default thema downloaden en installeren.

Gratis én vrijblijvend je WordPress website laten testen?

Tot in detail analyseert gonzodesign jouw WordPress website op o.a. performance, toegankelijkheid, virussen en/of malware en vindbaarheid in de verschillende zoekmachines. Spoor je fouten en beveiligingsproblemen op die je site mogelijk belemmeren bij het behalen van topposities in zoekmachines zoals Google.

Website Scan

#Error Establishing Database Connection

Dit is een fout bij het tot stand brengen van een database verbinding doordat je WordPress website niet kan communiceren met de database server. Hierdoor crasht je website omdat WordPress geen toegang heeft tot de inhoud en belangrijke instellingen die in de database zijn opgeslagen.

Afbeelding van de Error Establishing Database Connection Foutmelding in WordPress
Fig.3: Error Establishing Database Connection

Wanneer je de foutmelding ‘Error establishing database connection’ in WordPress krijgt, dan kan het volgende aan de hand zijn:

  • De database connectie kan niet gemaakt worden omdat de database naam, gebruikersnaam of wachtwoord in wp-config.php niet correct is.
  • De database nooit geïnstalleerd of geïmporteerd is en dus geen data bevat.
  • In sommige gevallen kan je website geen verbinding maken met de database vanwege problemen met de server.
Oplossingen:

1. Maak gebruik van de ‘Repair Database’ functie

WordPress bevat standaard een reparatie tool voor de database waarmee je beschadigde bestanden kunt herstellen. De optie is standaard uitgeschakeld, dus we moeten deze inschakelen voordat we kunnen zien of dit jouw probleem oplost.

Open het bestand wp-config.php (in de root van je WordPress installatie) en plaats onderstaande code net voor de regel: /* That's all, stop editing! Happy blogging. */

define('WP_ALLOW_REPAIR', true);

Nu de functie is ingeschakeld, ga je naar www.uwdomeinnaam.nl/wp-admin/maint/repair.php en klik op ‘Repair Database’. WordPress zal nu proberen de database te herstellen en zou je weer toegang moeten kunnen krijgen tot je website.

Afbeelding van de WordPress 'Repair Database' Functie zoals deze op het beeldscherm verschijnt
Fig.4: De ‘Repair Database’ Tool in WordPress

2. Controleer en update de login gegevens van je WordPress database

Zoals eerder vermeld, kan WordPress geen verbinding tot stand brengen als het de verkeerde gebruikersnaam en wachtwoord gebruikt, of als het probeert de verkeerde database te openen.

Open het wp-config.php bestand en kijk of de juiste database naam, gebruikersnaam en wachtwoord kloppen met de inloggegevens voor je database van jouw webhost. Het gaat hier om de volgende regels:

define('DB_NAME', 'database_naam');
define('DB_USER', 'gebruikersnaam');
define('DB_PASSWORD', 'wachtwoord');

Als één van deze waarden niet overeenkomt met de inloggegevens van jouw webhost, vervang ze en sla tot slot de wijzigingen op in wp-config.php, sluit deze en open je website.

3. Herstel je WordPress website middels een backup

Als bovenstaande opties niet werken, zijn backups de laatste redmiddel bij het oplossen van problemen met jouw website. Als je een recente backup hebt, kun je jouw site gewoon naar die staat terugbrengen en kun je weer aan het werk.

Het echte probleem komt als je geen toegang hebt tot je WordPress website, wat dit proces een beetje moeilijker maakt dan anders het geval zou moeten zijn. In de meeste gevallen vereisen WordPress backup plugins dat je de site vanuit jouw dashboard herstelt.

Aangezien die optie niet beschikbaar is, blijft er slechts één oplossing over. Maak gebruik van je hosting control panel om een ​​backup te herstellen met bijv. myphpadmin als jouw provider deze functie aanbiedt?

#White Screen of Death

Zowel PHP fouten als databasefouten kunnen zich manifesteren als een wit scherm, een leeg scherm zonder informatie, algemeen bekend in de WordPress gemeenschap als het WordPress White Screen of Death (WSOD).

Alvorens tot wanhopige maatregelen over te gaan, er zijn een aantal oplossingen voor het White Screen of Death.

Oplossingen:

1. Schakel Debugging in

Wanneer je ‘debugging’ in WordPress inschakelt, geeft WordPress foutmeldingen weer die het in een productie omgeving standaard verbergt. De reden waarom WordPress deze foutmeldingen verbergt is omdat een hacker deze informatie kan misbruiken.

Nadat je foutopsporing hebt ingeschakeld, zie je mogelijk de echte fout. Om debugging in te schakelen, zoek je de volgende regel code in jouw wp-config.php bestand:

define(‘WP_DEBUG’, false);

Je vind dit ergens onderaan het bestand. Wijzig false in true om debugging in te schakelen. Vergeet niet om WP_DEBUG weer terug te zetten op false nadat het probleem is opgelost!

2. Vervang je thema door het standaardthema en schakel alle plugins uit

Als het probleem zich blijft voordoen, schakel alle plugins uit en vervang jouw actieve thema door het standaard WordPress thema en controleer of er nog steeds een WSoD verschijnt.

Als het probleem is opgelost, veroorzaakt je thema of één van de plugins de WSoD. Activeer één voor één je plugin terwijl je de website in de gaten houdt. Als het probleem hiermee is opgelost, controleer dan de functies van functions.php en verwijder eventuele extra spaties aan de onderkant van het bestand.

3. Verhoog de PHP memory limit

Dit is meestal niet de reden, maar probeer het PHP geheugenlimiet te verhogen door de instructies in het bovenstaande gedeelte te volgen (zie: 500 Internal Server Error, oplossing nr. 2)

4. Wis WordPress Cache

Soms heb je toegang tot het dashboard, maar de voorkant van de site heeft een WSoD. Dit kan gebeuren door een caching plugin. Leeg je cache en bekijk of dat het probleem heeft oplost.

Samenvattend

Problemen oplossen met WordPress foutmeldingen is niet zo eng als je misschien denkt. Elke fout die je tegenkomt heeft een oplossing en in de meeste gevallen zijn ze relatief eenvoudig. In het 2de deel wil ik het o.a. hebben over: ‘Connection Timed Out’, ‘Parse Error/Syntax Error’, ‘Memory Exhausted Error’ en ‘Cannot modify header information’ WordPress foutmeldingen.

Wanneer je zelf geen ervaring hebt met FTP en een code-editor niet machtig bent, kun je ook de foutmelding in de reacties vermelden. Hopelijk kan ik je aan de hand van de foutmelding verder helpen of dit probleem voor jou oplossen.

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.