Een nieuwe Responsive Website voor gonzodesign!

Na ruim 2 jaar trouwe dienst is toch de tijd gekomen om mijn nieuwe responsive website (versie 04) te presenteren. In de huidige concurrerende markt, is het niet meer goed genoeg om “ook” een website te hebben. Wanneer het ontwerp niet meer voldoet aan de (technische) eisen is het tijd voor een redesign en dat was zeer zeker het geval met gonzodesign.nl.

De belangrijkste reden om mijn site te herontwerpen was dat ik een responsive website met een geïntegreerd Content Management System (CMS) wilde. In dit artikel wil ik graag iets dieper ingaan op de redenen voor het herontwerp van deze site, en vooral de redenen om voor een CMS te kiezen.

1. Vindbaarheid in Zoekmachines

Zoekmachines houden, net als jouw bezoekers, van actuele en relevante content. Een website waarvan de content regelmatig ververst wordt is voor zoekmachines waardevoller dan een ‘achterhaalde’ website. In principe geldt dat Google en andere zoekmachines actuele content prefereren boven oudere content. Het regelmatig updaten van content is echter geen doel op zich, uiteindelijk is het de kwaliteit van de content die de doorslag geeft.

Ik heb gekozen voor WordPress CMS omdat de vindbaarheid van een zakelijke blog stukken beter is dan een statische website, en met de mogelijkheid om makkelijk bladzijden aan te passen of ‘verse’ artikelen te publiceren, maar ook door het kiezen van een goede SEO WordPress plugin wordt de vindbaarheid flink verbeterd.

2. Inhoud

Zoals hierboven al toegelicht is een content management systeem (CMS) een goede overweging waard voor een herontwerp omdat bloggen een goede manier is om website-content te kunnen publiceren die je heel veel flexibiliteit biedt om in een losser format allerlei relevante content op je website te plaatsen. Door een blog in jouw website te integreren (in plaats van een aparte blog buiten je website op te zetten) breng je de voordelen van een blog naar jouw website.

Tevens gaf een herontwerp mij ook de mogelijkheid om op een andere manier te communiceren met mijn doelgroep, maar ook om een andere strategie van mijn bedrijf toe te kunnen lichten.

3. Techniek/Broncodes

Dit was mijn grootste aandachtspunt om de site te herontwerpen! Mijn vorige site was (nog) gemaakt in HTML4, had een statische layout en maakte bovendien geen gebruik van een CMS waardoor het updaten van de site een heuse hel werd! Door toevoeging van het WordPress CMS is het mogelijk om gemakkelijk artikelen te publiceren, maar ook om RSS Feed te genereren, een nieuwsbrief toe te voegen, een webshop module (e-commerce) aan de site te koppelen en talloze andere functionaliteiten toe te voegen.

Maar daarnaast wilde ik ook een responsive website maken, responsive web design maakt het mogelijk ​​om webpagina’s zich aan te laten passen aan het scherm formaat van elk (mobiel) apparaat, zodat naast gebruikersvriendelijkheid ook de toegankelijkheid van de site beter wordt.

4. Gebruiksvriendelijkheid en Performance

Heel veel aandacht is er bij het herontwerp besteed aan de gebruiksvriendelijkheid (usability) van de website, zoals bijvoorbeeld de mobiele navigatie van de website, leesbaarheid van het gekozen lettertype. Bezoekers kunnen hierdoor (hopelijk) gemakkelijk vinden waar ze naar op zoek zijn en dat de geboden informatie aansluit op hun vragen en behoeften.

Een ander aspect van Website Usability is de snelheid van het laden van een webpagina, zeker als de website gebruik maakt van responsive web design, omdat diezelfde web pagina ook snel op een mobiel apparaat (op 3G) moet laden. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde internetgebruiker tegenwoordig een site 2 tot 3 seconden geeft om te laden, gebeurd dit niet, dan is de ’terug’ knop snel gevonden.

Performance heb ik heel hoog in het vaandel, vandaar dat de ‘grootste’ web pagina van deze site onder de 1,25 sec laad, de gemiddelde laadtijd per pagina van deze site ligt net boven de halve seconde (bron: Pingdom en Google PageSpeed: 95).

5. Extra Functionaliteit/CMS Platform

Een Content Management Systeem (CMS) is een goede reden om een nieuwe redesign voor jouw website te rechtvaardigen. Een website is niet langer meer alleen statische woorden en afbeeldingen, iets waar je 2 jaar geleden nog wel mee kon wegkomen. Een goede website is ook bedoeld om functionaliteiten toe te kunnen voegen zoals o.a. nieuwsbrieven, fotogalerijen en e-commerce module (web shop) indien gewenst.

Voor mij persoonlijk geldt dat het gemak van het beheren en toevoegen van een portfolio, extra informatie en functionaliteiten de hoofdreden was om in mijn herontwerp gebruik te maken van een WordPress CMS. Kortom, .. een site die altijd kan meegroeien met mijn bedrijf!

6. Integratie met Sociale Media

Sinds de publicatie van mijn vorige website, ruim 2 jaar geleden, heeft Sociale Media een enorme sprong genomen in zowel gebruik als populariteit en ondertussen ook een belangrijk ingredient om beter gevonden te worden en om een autoriteit te kunnen worden in je vakgebied. Met een WordPress CMS is het gemakkelijk om de inhoud van de site (automatisch) te promoten op de verschillende sociale media platformen en daardoor meer bezoekers naar je website te krijgen.

Ondertussen is in mei/juni 2014 weer een kleine update gedaan aan deze site (V4.2). De navigatie is aangepakt, een testimonial caroussel is toegevoegd aan Introductie, teksten en styling op de hoofdpagina’s aangepast, blogpagina’s en blog-index herontworpen, etc., etc.

Bottomline ..

Hierboven staan de belangrijkste redenen waarom ik mijn site heb herontworpen, na verloop van tijd zal ook duidelijk gaan worden in o.a. de web statistieken of het gewenst resultaat van meer lezers en meer conversies ook gehaald gaan worden? Maar de gebruiker zou in elk herontwerp centraal moeten staan, want uiteindelijk ontwerp je een responsive website voor hun en niet voor jezelf, herontwerp je website op basis van de behoeften en wensen van je bezoekers.

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.