Als je tegenwoordig de vele artikelen moet geloven, lijkt het alsof elk bedrijf een blog moet hebben als men er nog geen heeft. In dit artikel wil ik graag een aantal misvattingen met je delen over zakelijk bloggen, ook wel ‘corporate blogging’ genoemd.
Veel marketeers en marketing afdelingen falen om überhaupt echt te beginnen met ‘bloggen’ en hebben slecht bezochte blogsites met vrijwel geen reacties. Omdat hun blog strategie niet slaagt wordt er al snel geconcludeerd dat een zakelijke blog een ineffectieve marketing tool is en laat men het bloggedeelte of volledig verwijderen of gewoon doodbloeden.
Waarom zijn de meeste zakelijke blogs flops?
Een Zakelijke blog is een krachtig communicatiemiddel dat loyaliteit van je klanten en je naamsbekendheid kan laten groeien. Maar de vraag blijft: waarom zijn de meeste zakelijke blogs flops en waarom zijn er maar weinigen die wel slagen? Laten we eens een kijkje nemen naar enkele misvattingen over zakelijk bloggen:
Geen ‘betrokkenheid’
Succesvolle blogs doen meer dan alleen het ‘in de ether slingeren’ van informatie! Ze zijn een manier om te ‘communiceren’ tussen individuen binnen een organisatie en hun bezoekers. Bedrijven hebben er nut bij om goed naar hun klanten te luisteren en hun feedback te gebruiken als ze willen slagen.
De meerderheid van de zakelijke blogs communiceert niet met hun publiek, omdat ze alleen hun diensten, bedrijf en producten willen promoten, een heleboel zakelijke blogs publiceren alleen hun persberichten en dat is het!? De meeste zakelijke blogs vragen niet eens om feedback van hun gebruikers. Waarom niet? Het is een geweldige kans om gratis waardevolle feedback of inzicht te krijgen van jouw klanten en gebruikers!
Helaas, het is een feit dat de meeste bedrijven zelfs het reactie formulier uitschakelen uit angst voor kritiek. Moedig je gebruikers aan om te reageren op jouw blog, krijg ze betrokken!
Een blog alleen zorgt niet voor meer bezoekers
Veel marketeers zien een zakelijke blog als een manier om nieuwe leads, conversies en het aantal bezoekers te stimuleren, maar dat is niet het primaire doel van een blogging site. Het primaire doel van een blog is om bezoekers terug te laten komen (repeated visitors), omdat de kans meestal erg klein is dat een bezoeker die voor een eerste keer komt, een conversie zal voltooien.
Een succesvolle blog heeft regelmatig terugkomende lezers die voortdurend worden herinnerd aan het merk en de producten of diensten. Maak het eenvoudig voor een bezoeker om een trouwe lezer te worden door het toevoegen van een RSS Feed, een nieuwsbrief link of Sociale Media link(s).
Een abonnement op de RSS Feed, een email adres voor je effectieve email marketing strategie of extra volgers op je Sociale Netwerk sites zal je meer exposure en autoriteit verschaffen (ook in de zoekmachines)! Hierbij ligt de nadruk op relaties kweken en vertrouwen opbouwen.
Beslis voor wie je schrijft en hoe
Zakelijk bloggen wordt soms gezien als een mogelijkheid om te schrijven over wat voor een onderneming belangrijk is. Maar het is juist van belang om in te spelen op de interesses van de beoogde doelgroep. Vergeet dus nooit wie jouw doelgroep eigenlijk is en wat het doel van je blog is.
Het opbouwen van klant loyaliteit en een groot lezerspubliek kost tijd, .. dit kan maanden of zelfs jaren duren! Goede content drijft mensen naar jouw site en zorgt ervoor dat ze terugkomen. Lezers zullen jouw blog herkennen als een constante bron van nuttige informatie en zullen je blog aanbevelen aan anderen door bijvoorbeeld jouw artikelen te delen via hun sociale netwerk.
Naast tijd, vergt zakelijk bloggen ook een lange-termijn commitment, zoals het frequent plaatsen van nieuwe content volgens een vooraf bepaald schema. Je vergroot daarmee de kans dat gebruikers jouw (zakelijke) blog vaker komen bezoeken als ze weten dat er wekelijks, bijvoorbeeld op de woensdag, een nieuw artikel wordt publiceert.
Wees authentiek en ontspannen in je schrijven – het is geen persbericht, het is een blog artikel! Traditionele marketing vaardigheden zijn niet altijd geschikt voor de blog-o-sfeer. Bloggen moet persoonlijk en transparant zijn, waarbij een traditionele schrijfstijl niet goed past in de informele stijl van een succesvolle blog.
Een anonieme Onderneming
Een zakelijke blog dient huidige en potentiële consumenten een menselijk gezicht van het bedrijf te tonen, in plaats van zakelijke en onpersoonlijke persberichten te publiceren.
Persberichten zijn verklaringen van ondernemingen, een blog moet juist de kloof tussen het bedrijf en de gemiddelde consument overbruggen. Daarom is het belangrijk dat een zakelijke blog over de mensen binnen de organisatie gaat, en niet over de organisatie zelf. Onthoud dat iets wat van waarde is voor jouw gebruiker de moeite waard is om te publiceren.
Verwacht niet teveel van je lezers
De meeste (zakelijke) blog artikelen die ik heb gelezen zijn te lang, te technisch of gewoonweg te saai. Jakob Nielsen voerde een onderzoek uit en ontdekte dat slechts 16% van de mensen een artikel woord voor woord leest .. de rest ‘scant’ het bericht.
Dit houdt in dat de lezers in staat moeten worden gesteld om de essentie van een artikel in een oogopslag te kunnen zien/scannen. Dit kan worden bereikt door een aantal technieken ..:
- Plaats een korte introductie van het artikel in het begin van het artikel
- Controversiële methodes om de aandacht te trekken en om jouw omzet te verhogen, zijn toegestaan
- Gebruik een pakkende en goed-geformuleerde titel
- Maak gebruik van korte alinea’s en paragrafen, i.p.v. een aaneensluitende tekst
- Maak gebruik van (sub)kopjes, maak je inhoud hiermee beter te ‘scannen’
- Gebruik afbeeldingen om de content (visueel) te breken en/of om belangrijke punten toe te lichten
Conclusie
Een zakelijke blog is geen universele oplossing voor alle communicatie problemen, maar gebruikt op de juiste manier kan een blog een perfecte hulpmiddel zijn om de externe of interne communicatie te verbeteren. Het geheim van succes is het aanvaarden dat een blog geen traditionele marketing tool is.
Maar zakelijk bloggen biedt veel voordelen. Bloggen kan goed als een kosteneffectief marketing instrument fungeren om een bredere doelgroep te bereiken door middel van een gepersonaliseerde forum. Zo genereren bedrijven die succesvol bloggen gemiddeld 55% meer website bezoekers en 67% meer leads. Daarnaast is zakelijk bloggen zeer geschikt voor het creëren van autoriteit, het opbouwen van een band met de doelgroep en het creëren van onderscheidend vermogen.
Deel dit Bericht:
Auteur: Jan Rajtoral
Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.
Nog Geen Reacties
Sorry, maar het is niet (meer) mogelijk te reageren op dit artikel.