Voordelen van een professioneel huisstijl ontwerp

Niet alleen je logo is een weerspiegeling van jouw diensten, merk of bedrijf. Ook alle andere marketing uitingen moeten uitdragen waar je business precies voor staat. De volledige visuele presentatie van jouw onderneming is beter te vatten onder de noemer ‘huisstijl ontwerp’. Deze visuele identiteit manifesteert zich in alle lagen van een organisatie. Van je website, print media tot de landelijke televisie reclames.

De manier waarop jouw bedrijf zich on- en offline presenteert kan een gigantisch effect op het doel hebben dat jij probeert te bereiken. Of jouw bedrijf meer wilt verkopen óf meer naamsbekendheid probeert te creëren, met een ijzersterke on- en offline presence is alles mogelijk. De praktijk wijst uit dat een professionele huisstijl essentieel is voor de groei en het voortbestaan van elke onderneming.

Waarom heeft jouw bedrijf een huisstijl ontwerp nodig?

Een huisstijl, of ‘corporate identity’, is dus de manier waarop een bedrijf zich visueel presenteert. Het is belangrijk dat een huisstijl ontwerp professioneel en effectief is én jouw bedrijf of merk uniek en herkenbaar maakt. Maar daarnaast moet het je doelgroep(en) aanspreken, overtuigen en een blijvend positief merkimago opbouwen.

Het visueel presenteren van je bedrijf kan op veel manieren, zoals door gebruik te maken van een bedrijfslogo, vaste kleuren en standaard lettertypes die op meerdere huisstijl dragers worden geplaatst. Hierdoor krijgt jouw bedrijf een herkenbare ‘smoel’. De keus aan huisstijl dragers is onbeperkt. Voorbeelden zijn o.a. visitekaartjes, flyers, jaarverslagen, enveloppen, brochures, billboards en een website.

Huisstijl ontwerp op meerdere huisstijldragers
Voorbeelden van huisstijldragers

Werken met een professioneel huisstijl ontwerp kent een aantal belangrijke voordelen:

  1. Een goed huisstijl ontwerp stelt je in staat een professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn; zoals bestaande klanten, prospects, toeleveranciers en potentiële werknemers.
  2. Jouw bedrijf onderscheidt zich met een professionele huisstijl van concurrenten en wordt dus een herkenbare speler in de branche.
  3. Tijdens de ontwikkeling van een huisstijl bepaal jij welke media uitingen je echt nodig hebt. Op deze manier wordt het huisstijl ontwerp een perfecte weerspiegeling van jouw bedrijf.
Een professioneel huisstijl ontwerp wekt vertrouwen bij klant en prospect. Vertrouwen in jouw bedrijf, diensten en producten die jij aanbiedt. Een betere presentatie en bedrijfsefficiency is het resultaat. Een efficiënte huisstijl verdient zich dus altijd terug ..!

Wil je een huisstijl ontwerp laten ontwikkelen voor je bedrijf?

Het ontwikkelen van een professionele huisstijl is vakwerk en een specialisme. Voordat je aan een bedrijfsnaam of logo gaat denken, moet er eerst in kaart worden gebracht wat je precies met je bedrijf wilt uitstralen. Een ervaren huisstijl ontwerper kan jou daarbij goed helpen.

Voor het ontwikkelen van een goed huisstijl ontwerp is informatie over een aantal zaken van belang:

  • Identiteit: Wie ben je? En wat zijn de waarden, doelen, visie van je bedrijf?
  • Imago: Hoe wil je dat jouw bedrijf wordt gezien door externe partijen (o.a. klanten en prospects)?
  • Boodschap: Welke kernboodschap wil je overbrengen?
  • Doelgroep: Wie is je doelgroep? Hoe wil je ze bereiken en welke boodschap wil je overbrengen?
  • Unique Selling Points (USP’s): Wat zijn de belangrijkste verschillen en voordelen die jou onderscheiden van je directe concurrenten?
  • Target market: Op welke markt(en) wil je je gaan bewegen?
  • Budget: Wat is je budget voor de ontwikkeling en de implementatie van jouw nieuwe huisstijl?

Technische Eisen voor de Huisstijl ontwerp

Natuurlijk worden er specifieke en technische eisen aan de verschillende onderdelen van een huisstijl gesteld. Een logo moet bijvoorbeeld bruikbaar zijn voor alle dragers van jouw huisstijl. De huisstijl moet zowel op briefpapier, visitekaartje als bedrijfskleding goed overkomen en in verschillende formaten af te drukken zijn. Een website stelt specifieke eisen aan het lettertype dat jij gebruikt, etc., etc.

Kleuren hebben ook een aanzienlijke invloed op hoe klanten jouw identiteit en website ervaren. Welke kleur kun je het beste kiezen voor jouw website en huisstijl? Er zijn verschillende kleursystemen (oa. PMS, CMYK, RGB, HSLA) die binnen een huisstijl ontwerp ingezet kunnen worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo uitgebalanceerd kleurenpalet te ontwikkelen.

#Huisstijl handboek: de huisstijl vastgelegd

In het huisstijl handboek worden alle hoofdzaken van het ontwerp duidelijk vastgesteld, waardoor de huisstijl altijd consistent toegepast kan worden. Het huisstijl handboek bevat bijvoorbeeld gegevens over waar, hoe groot en hoe een beeldmerk of logo moet worden toegepast. Maar ook de huisstijlkleuren, lettertypes, evt. rastervlakken of achtergronden op visitekaartjes, briefpapier, beeldgebruik etc. staan gedefinieerd in het handboek.

Een huisstijl handboek zorgt ervoor om een consistent en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn (o.a. bestaande klanten, prospects, toeleveranciers en potentiële werknemers).

Heb jij al een huisstijl en wil je deze wellicht herzien?

gonzodesign kijkt ook graag mee of jouw huidig logo of huisstijl ontwerp verbeterd kan worden. Ik kan het ontwikkelen of aanpassen van jouw huisstijl ontwerp professioneel verzorgen. Kom gerust langs voor een kop koffie of maak een vrijblijvende afspraak om jouw huisstijl project te bespreken.