Wanneer spreken we van een huisstijl ontwerp?

Niet alleen je logo is een weerspiegeling van jouw brand, ook alle andere persoonlijke uitingen moeten uitdragen waar je business precies voor staat. De volledige presentatie van een organisatie in de breedste zin van het woord is beter te vatten onder de noemer ‘huisstijl’. Deze identiteit manifesteert zich in alle lagen van een organisatie, van de receptioniste die de telefoon opneemt, tot de landelijke televisie reclames.

Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk en een specialisme. Veel beginnende ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door ‘hun buurjongetje van 16’ in Photoshop maken. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl essentieel is voor de groei en het voortbestaan van elk bedrijf.

De manier waarop jouw organisatie zich on- en offline presenteert heeft een gigantisch effect op het doel dat jij probeert te bereiken. Of jouw bedrijf meer wilt verkopen of meer naamsbekendheid probeert te creëren, met een ijzersterke on- en offline presence is alles mogelijk.

Waarom heeft jouw bedrijf een Huisstijl nodig?

Een huisstijl, of ‘corporate identity’, is de manier waarop een bedrijf zich dus visueel presenteert. Dat kan op veel manieren, zoals door gebruik te maken van een bedrijfslogo, vaste kleuren en standaard lettertypes die op meerdere dragers worden geplaatst, waardoor een bedrijf een herkenbare ‘smoel’ krijgt. De keus aan huisstijl dragers is onbeperkt. Voorbeelden zijn o.a. visitekaartjes, flyers, jaarverslagen, enveloppen, brochures en een website.

Afbeelding met meerdere Voorbeelden van grafische huisstijldragers zoals bijv. briefpapier, CD hoes, iPad en enveloppen
Voorbeelden van huisstijldragers

Werken met een professionele huisstijl kent een aantal belangrijke voordelen:

  1. Een huisstijl stelt je in staat een goed en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn, zoals bestaande klanten, prospects, toeleveranciers en potentiële werknemers.
  2. Jouw bedrijf onderscheidt zich met een professionele huisstijl van concurrenten en wordt dus een herkenbare speler in de branche.
  3. Tijdens de ontwikkeling van een huisstijl bepaal jij welke media uitingen je echt nodig hebt. Op deze manier wordt het ontwerp van de huisstijl een perfecte weerspiegeling van jouw bedrijf.
Een professionele huisstijl wekt vertrouwen bij de klant en prospect. Vertrouwen in jouw bedrijf, diensten en producten die jij aanbiedt, een betere presentatie en bedrijfsefficiency is het resultaat. Een efficiënte huisstijl verdient zich dus altijd terug ..!

Technische Eisen voor de Huisstijl

Natuurlijk worden er specifieke en technische eisen aan de verschillende onderdelen van een huisstijl gesteld. Een logo moet bijvoorbeeld bruikbaar zijn voor alle dragers van jouw huisstijl. De huisstijl moet zowel op briefpapier, visitekaartje als bedrijfskleding goed overkomen en in verschillende formaten af te drukken zijn. Een website stelt specifieke eisen aan het lettertype dat jij gebruikt, etc., etc.

Kleuren hebben een aanzienlijke invloed op hoe klanten jouw identiteit en website ervaren. Welke kleur kun je het beste kiezen voor jouw website en huisstijl? Er zijn verschillende kleursystemen (oa. PMS, CMYK, RGB) die binnen een huisstijl ingezet worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo uitgebalanceerd kleurenpalet te ontwikkelen.

#Huisstijlmanagement: de huisstijl vastgelegd

In het huisstijl handboek worden alle hoofdzaken van vormgeving duidelijk vastgesteld. Het huisstijl handboek bevat bijvoorbeeld gegevens over waar, hoe groot en hoe een beeldmerk of logo zal worden toegepast, maar ook over de gebruikte kleur(en), lettertypes, evt. rastervlakken of achtergronden op visitekaartjes, briefpapier, etc.

Heb jij al een huisstijl en wil je deze wellicht herzien?

Natuurlijk bekijk ik ook graag of jouw bestaande logo en huisstijl verbeterd kunnen worden. gonzodesign kan het ontwikkelen of aanpassen van jouw logo en huisstijl ontwerp professioneel verzorgen. Kom gerust langs voor een kop koffie of maak een vrijblijvende afspraak om jouw nieuw project te bespreken.