Waarom een goede mailinglijst belangrijk is

Door het ontstane (oer)woud van sociale media, zoekmachine optimalisatie, print reclame, online advertising, content marketing en evenementen, kan het soms moeilijk zijn om te bepalen waar je tijd en middelen in te zetten om de meeste waarde uit jouw marketing budget te halen.

E-mail is één van die middelen die vaak over het hoofd wordt gezien, maar in een recent rapport van het online onderzoeksbureau Econsultancy, werd e-mail door marketeers toch de meest effectieve manier genoemd voor het behalen van een goede ROI (Return On Investment).

In dit artikel behandel ik een aantal onderwerpen die kunnen bijdragen aan een fikse omzetverhoging met behulp van een kwalitatief goede mailinglijst.

#Wat is een mailinglijst eigenlijk?

Een mailinglijst is een lijst – of zelfs een aantal lijsten – met e-mailadressen, namen en eventueel aanvullende gegevens, die potentiële klanten je hebben gegeven door zich te hebben ingeschreven voor bijv. je nieuwsbrief of bij de aanvraag van andere waardevolle informatie.

Op de lijst staan dus mensen die expliciet hebben aangegeven dat ze informatie van je willen ontvangen.

Tegenwoordig is het overigens wettelijk verplicht om 2x aan te geven dat een relatie echt op je lijst wil staan middels een ‘dubbele opt-in’.

Mensen komen ‘toevallig’ op jouw Social Media account(s) of op je website, dit kan bijv. via een RT of via een zoekopdracht in Google, .. maar met een mailinglijst heb jij meer controle. Je stuurt namelijk nuttige informatie (dat kan van alles zijn: een aanbieding, relevant product nieuws, een gratis eBook, etc.), gericht naar deze mensen toe.

Er zijn nog 2 andere belangrijke redenen waarom bedrijven van alle soorten en maten zich moeten gaan richten op het bouwen van een solide mailinglijst:

#1. E-mail heeft een enorm bereik

Door namen en e-mailadressen te verzamelen zorg je ervoor dat het “bereik” van jouw business constant groeit qua marketing. Des te groter de lijst, des te meer mensen kunnen er worden bereikt voor alles wat jouw bedrijf onder de aandacht wil brengen.

Terwijl sociale media netwerken zoals Facebook en Twitter alle aandacht lijken te krijgen door hun enorme user-base, heeft e-mail eigenlijk een aanzienlijk hoger bereik dan beide gecombineerd! Facebook beweert meer dan 1,4 miljard gebruikers te hebben en Twitter heeft meer dan 270 miljoen gebruikers, toch toont onderzoek aan dat er meer dan 4 miljard e-mailaccounts in de wereld zijn.

En zelfs deze twee ‘social networking’ reuzen vertrouwen op e-mail. Beide bedrijven maken consequent gebruik van e-mail, in de wetenschap dat het een effectieve manier is om mensen terug naar hun sites te krijgen.

#2. E-mail is ongelooflijk effectief

E-mail open rates (openingspercentage) schommelen algemeen rond de 30%, echter, dit percentage schommelt vrij sterk tussen verschillende branches. Dit betekent dat wanneer je een e-mail stuurt over jouw nieuwe product of promotie, 30% van je publiek jouw bericht zal openen en zien!

In het onderzoek van performinsider uit 2013 wordt er gekeken naar alle bestaande vormen van marketing en de resultaten daarvan op traffic en conversie. De resultaten geven een duidelijk beeld: e-mailmarketing is vele malen effectiever dan zoekmachinemarketing en sociale media.

Maar ook met de verfijning van de beschikbare technieken (o.a. responsive design) blijft de effectiviteit van e-mail toenemen.

“If you’re not building an email list, you’re an idiot.”
Derek Halpern

#Een mailprovider kiezen en instellen

Om een mailinglijst op te bouwen moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om nieuwsbrieven naar je abonnees te sturen. Dit kun je niet doen zonder een mailprovider, dit is een dienst die er voor zorgt dat je e-mailadressen kunt verzamelen en mails naar jouw ‘abonnees’ kunt sturen.

Er zijn verschillende mailproviders op de markt, onder andere:

Sommige bovenstaande mailproviders hebben ook een WordPress plugin waarmee je een inschrijfformulier kunt integreren in je WordPress site, zoals bijv. AWeber Web Form Plugin en MailChimp List Subscribe Form.

#Een (responsive) E-mailsjabloon

Je kunt het best een e-mailsjablonen gebruiken voor het verzenden van berichten, zodat je – wanneer nodig – deze opnieuw kunt gebruiken. Hierdoor kun je gemakkelijk nieuwe informatie toevoegen en zodoende alle email campagnes altijd op inhoud kunt afstemmen, in de juiste opmaak en conform jouw huisstijl.

Aangezien meer en meer mensen mobiel internet gebruiken, lijken responsive e-mail sjablonen meer dan ooit een goede oplossing te zijn om als basis te gebruiken voor een effectieve marketing campagne.

#“The Money Is In The List”

Nadat je een mailprovider en een e-mailsjabloon heeft gekozen, is het tijd om jouw maillijst op te bouwen. Het opbouwen van de lijst kun je doen door op je website bezoekers de mogelijkheid te geven zich in te schrijven, of klanten die reeds iets bij je hebben gekocht automatisch toe te voegen.

Hieronder heb ik nog een aantal punten opgeschreven waarmee je meer inschrijvingen kunt krijgen en je mailinglijst kunt laten groeien:

Beloon de lezer – In ruil voor een e-mailadres krijgt men dan een whitepaper/eBook/korting/etc. Deze methode werkt, omdat de waarde van een ‘geschenk’ in perceptie van een bezoeker hoger ligt dan content die door iedereen gezien kan worden.

Geschikt voor mobiel – Onderzoek toont aan dat ruim 38 procent van de e-mailberichten geopend wordt op bijvoorbeeld een smartphone. Zorg voor een responsive design en pas ook call-to-action knoppen aan, aan de afmetingen van het scherm.

Hou het beknopt – Zorg voor een pakkende titel, een goed geschreven incentive en een duidelijke call-to-action button! Aanvullende informatie wordt wel op jouw site gepubliceerd in de vorm van een landingspage, of artikel ..

Maak het persoonlijk – Zorg dat content kan worden aangepast aan interessegebied, aankoophistorie en profielinformatie met een toename van conversie als resultaat.

Informatieve (blog)content – Wanneer je regelmatig waardevolle artikelen op je website voor je lezers schrijft, zullen ze eerder geneigd zijn om zich ook aan te melden voor jouw nieuwsbrief.

Relevantie is key – Behoud een klant en schud een inactieve wakker door zo nu en dan de aandacht te vragen voor bijv. een aanbieding op maat, uitbreiding van het assortiment of verras klanten met een presentje met de feestdagen.

geen SPAM – Promoot alleen (affiliate) producten of informatie waar je achter staat en waarvan jij weet dat jouw bezoeker het ook kan waarderen, SPAM is er al genoeg op de interwebs!

Een mailinglijst is de kortste weg naar je klant, en dat is van grote waarde. Maar het belangrijkste blijft dat jij relevante en waardevolle informatie biedt aan jouw abonnees, laat zien dat je een expert op jouw gebied bent!

Deel dit Bericht:

Categorie: Marketing | Tags: ,
Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.