Wanneer je een website wilt laten maken kan je dit het beste laten doen door een professional. Als je op zoek gaat naar een partij die jou hierbij kan helpen zal je merken dat er veel keuze is, en dat veel freelancers of bedrijven ook heel verschillende prijzen hanteren.
Maar hoe kan nu de ene website een stuk goedkoper zijn dan de andere? Vaak komt dat omdat er dan simpelweg minder aandacht en tijd wordt besteed aan het ontwikkelen van een website. Veelal wordt er dan gebruikgemaakt van een premium WordPress thema waarbij je website met veel geïnstalleerde plugins wordt opgeleverd.
Elke investering die niet het gewenste resultaat oplevert, is altijd ‘duur’. Of het nu 500 of 2.500€ is, het is in elk geval geld over de balk gooien. Aan de andere kant, als je 5.000€ investeert in een goede website die vervolgens 25.000€ additionele omzet oplevert, is die website dan nog steeds duur?
Inhoudsopgave
- Wat is een slechte website?
- Verlies van potentiële klanten
- Schade aan de merkreputatie
- Hoge kosten voor klantenwerving
- Hogere kosten ondersteuning website
- Verborgen kosten van onvindbaarheid website (SEO)
- Kosten betaalde online zichtbaarheid
- Kosten onderhoud en reparatie website
- Slechte online gebruikerservaring
- Slecht ontwerp navigatie
- Inbreuken op de beveiliging en gegevensverlies
- Niet geschikt voor mobiele apparaten
- Verlaten winkelwagentjes
- Traag laden van pagina’s
- Geen unieke vormgeving
- Hogere hostingkosten
- Slechte digitale Toegankelijkheid
- Juridische gevolgen
- Investeer in een maatwerk (WordPress) website
Een traag ladende, ongebruiksvriendelijke en slecht uitziende website kan echter verstrekkende gevolgen hebben voor zowel de reputatie als de financiën van je bedrijf. In dit artikel ga ik de daadwerkelijke kosten onderzoeken die gepaard gaan met het hebben van een goedkope website.
#Wat is een goedkope website?
Een goedkope of slechte website, waar minder tijd en liefde voor is genomen om deze helemaal op maat te bouwen, is per definitie niet okay. Als je wilt weten wat een ‘slechte’ website is, dan hoef je alleen maar te kijken naar de ‘Top 10 Websites Fouten’ (zie video). Standaard in deze lijsten staan zaken zoals een trage website, geen fijne gebruikservaring, een onoverzichtelijke layout, te veel pop-ups, etc.
Als je een goed bedrijf hebt en verkeer naar je website krijgt zonder leads te genereren, dan heb ik nieuws voor je; – jij hebt een probleem met je website. Het volledig negeren van jouw trage en verwaarloosde website is gevaarlijk, want het is jouw belangrijkste portaal voor potentiële klant(en).
Een goedkope website kan leiden tot hogere kosten voor bijvoorbeeld onderhoud, ondersteuning, hosting of sponsoring voor een betere (online) zichtbaarheid. Maar het kan ook leiden tot hoge bounce percentages en lage conversiepercentages wat zich vertaalt in gemiste verkoopkansen en inkomsten. Maar een goedkope website kan ook aanzienlijke financiële gevolgen hebben voor bedrijven en (non-profit) organisaties.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom een slecht ontworpen en beheerde website jou veel geld kan kosten:
#Verlies van potentiële klanten
Een slechte website kan een directe invloed hebben op de inkomsten van een bedrijf door het verlies van potentiële klanten. Het kan leiden tot bijvoorbeeld een slechte gebruikerservaring, waardoor potentiële klanten vertrekken zonder een aankoop te doen of zich in te schrijven voor je webinar.
#Schade aan de merkreputatie
Een slecht ontworpen en onprofessionele website kan het imago en de geloofwaardigheid van jouw merk schaden. Consumenten kunnen je bedrijf als onbetrouwbaar beschouwen, wat leidt tot een verminderde klantloyaliteit. Je kunt klanten maar één keer voor je winnen.
#Hoge kosten voor klantenwerving
Als je website bezoekers niet effectief omzet in klanten, moet je meer uitgeven aan marketing, promotie en sponsoring om nog meer (online) aandacht aan te trekken. Dit kan de kosten voor klantenwerving aanzienlijk verhogen.
“If you think good design is expensive, you should look at the cost of bad design.” Dr. Ralf Speth (CEO Jaguar)
#Hogere kosten ondersteuning website
Een website met gebruiksproblemen, technische fouten of onduidelijke informatie kan meer vragen van klanten en ondersteuningsverzoeken genereren. Dit vereist weer meer middelen en mankracht om klachten en vragen van klanten te behandelen.
#Verborgen kosten van onvindbaarheid website (SEO)
Zoekmachines geven de voorkeur aan snelle, gebruiksvriendelijke en goed gestructureerde websites. Een trage website met een slechte gebruikerservaring zal dus lager scoren in zoekresultaten, wat resulteert in veel minder organisch verkeer.
#Kosten betaalde online zichtbaarheid
Om de negatieve impact van een slechte organische ranking te compenseren, zullen bedrijven vaak investeren in CPC campagnes (Cost-Per-Click) om hun website zichtbaar te maken in de zoekmachines. Deze campagnes kunnen snel oplopen in kosten, vooral als de concurrentie voor een bepaalde zoekterm hoog is binnen de branche.
Voor bedrijven die betaalde advertenties gebruiken, kan een slechte website dus resulteren in lagere kwaliteitsscores voor advertenties, wat simpelweg hogere kosten per klik en een lagere zichtbaarheid van advertenties betekent.
#Kosten onderhoud en reparatie website
Een slecht gebouwde website kan leiden tot veelvuldige technische problemen, die voortdurend onderhoud en reparatie vereisen. Het voortdurend oplossen van je website problemen kan extra kosten met zich meebrengen en afleiden van de kernactiviteiten van jouw bedrijf.
#Slechte online gebruikerservaring
Wat betekent User Experience (UX) in web design? Het betekent dat websites zijn ontworpen om de interactie tussen gebruiker en product of dienst zo gemakkelijk, efficiënt en comfortabel mogelijk te maken.
Een goed toegepaste UX strategie kan bezoekers naar jouw site trekken, ervoor zorgen dat ze langer op jouw website blijven en zo de conversie verbeteren. Maar het zorgt er ook voor dat bezoekers je website blijven gebruiken en daardoor een positieve merkbetrokkenheid krijgen.
De Core Web Vitals zijn door Google opgestelde metrics die de gebruikerservaring meten van de pagina’s op je website. Deze metrics wegen ook mee voor jouw posities in de zoekresultaten en zijn daarmee dus ranking factoren. Maar ook de mobiele laadtijd is een belangrijke ranking factor sinds juli 2018.
#Slecht ontwerp navigatie
Een goede website navigatie is essentieel om bezoekers te helpen door een website te ‘surfen’ en de informatie te vinden die ze zoeken. Het ontwerp van je navigatie dient dus zowel visueel aantrekkelijk als intuïtief en gebruiksvriendelijk te zijn voor je gebruikers.
Een goede website navigatie is niet alleen gunstig voor jouw gebruikers. Het kan ook bijdragen aan een hogere retentie van bezoekers, meer betrokkenheid, een goede gebruikerservaring en een hogere conversieratio. Zaken die essentieel zijn voor het succes van jouw website.
#Inbreuken op de beveiliging en gegevensverlies
Als jouw website geen goede beveiligingsmaatregelen heeft, wordt hij kwetsbaar voor malware, cyberaanvallen en gegevens-inbreuken. Een inbreuk op de beveiliging kan leiden tot juridische aansprakelijkheid, verlies van vertrouwen van klanten en financiële schade voor je merk.
#Niet geschikt voor mobiele apparaten
Nu de meerderheid van de internetgebruikers websites bezoekt op mobiele apparaten, kan een slechte website die niet is geoptimaliseerd voor mobiel resulteren in gemiste kansen door een hoog bounce percentage.
#Verlaten winkelwagentjes
Een inadequaat afrekenproces (check-out), complexe navigatie, lange laadtijden of technische storingen kunnen leiden tot het verlaten van het winkelwagentje, waardoor potentiële verkopen verloren gaan.
#Traag laden van pagina’s
Gebruikers verwachten dat websites snel laden en als je website traag is, haken bezoekers al af voordat de inhoud is geladen. Trage laadtijden kunnen ook een negatieve invloed hebben op de positie in zoekmachines.
#Geen unieke vormgeving
Je krijgt vaak maar een paar seconden om de aandacht te trekken van jouw doelgroep of ideale klant. Gedurende die paar seconden moeten jouw potentiële klanten, of ze nou je sociale media platforms bezoeken of je website, jouw merk serieus en professioneel waarnemen.
De ‘13-in-het-dozijn’ uitstraling van jouw premium WordPress website is niet uniek. Het ontwerp van elke premium thema is namelijk beperkt tot een thema dat is gebouwd om juist een breed publiek aan te spreken. En omdat iedere doelgroep ook een ander doel heeft, kom jij niet meer weg met je premium (multipurpose) WordPress thema.
Een website moet niet alleen opvallen en zich door onder andere vormgeving, layout en inhoud onderscheiden van de sites van je concurrent(en). Maar je website moet ook in één oogopslag de identiteit van jouw bedrijf uitdrukken.
#Hogere hostingkosten
Doordat je website traag laadt zul je waarschijnlijk dit moeten compenseren met een duurder hosting pakket om niet al je gebruikers kwijt te raken? Jouw goedkope hosting pakket voldoet niet aan de enorme load veroorzaakt door je premium website volgepropt met (te)veel plugins.
#Slechte digitale Toegankelijkheid
Het niet naleven van de Richtlijnen voor Toegankelijkheid (WCAG), betekent een website die niet geschikt is voor mensen met beperkingen die gebruikmaken van hulpmiddelen zoals schermlezers. Dit kan leiden tot juridische kosten en boetes, naast het verlies van potentiële omzet van een aanzienlijk deel van de bevolking.
Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat het web te gebruiken is voor en door iedereen, mits websites goed zijn gebouwd. Het toegankelijk maken van jouw WordPress website is niet ingewikkeld of duur als je in een vroeg stadium van de ontwikkeling van je website de richtlijnen meeneemt.
#Juridische gevolgen
Als jouw website niet voldoet aan de relevante wet- en regelgeving (o.a. GDPR/AVG), kun je te maken krijgen met juridische gevolgen en mogelijke boetes, waardoor jouw financiële lasten nog verder toenemen.
#Investeer in een maatwerk (WordPress) website
Het is duidelijk dat het hebben van een slechte website aanzienlijke kosten met zich meebrengt, zowel direct als indirect. Om deze kosten te verminderen en de algehele prestaties van het bedrijf te verbeteren, is het essentieel om te investeren in een professionele website.
Een WordPress website op maat gemaakt biedt verschillende voordelen, waaronder een uniek ontwerp, betere organische vindbaarheid, betere laadtijden, meer controle en flexibiliteit, goede schaalbaarheid, betere beveiliging en lagere onderhoudskosten.
Hoewel dit aanvankelijk een investering kan lijken, zal het op lange termijn leiden tot een betere zichtbaarheid, hogere conversieratio’s, meer leads en een verbeterde reputatie. Wil je er zeker van zijn dat je geen slechte investering doet, houdt dan de volgende punten in gedachten:
1. Goed nadenken alvorens je aan de slag gaat: Als jij weet wat jouw doelen zijn, wie jouw doelgroepen zijn, wat hun behoeftes en problemen zijn en hoe de beste oplossing eruit ziet, kun je een website laten bouwen die écht werkt.
2. Ga voor kwaliteit en resultaat: Een goede website levert meer op wanneer deze niet alleen mooi is, maar ook fijn werkt. Om zoiets op maat te kunnen bouwen is tijd nodig. Praat met een ervaren webdesigner of developer om te kijken wat voor jouw bedrijf de beste aanvliegroute is.
3. Focus op de lange termijn: Een marathon win je niet alleen met een goede start. Je moet doorzetten en blijven rennen. Het bouwen van een goede website die maximaal rendeert, is ook een kwestie van doorzetten.
4. Test de website van de freelancer/ontwerpbureau waar je jouw website wilt laten bouwen: Door hun website te testen, kun je zien wat hun echte kennis en kunde is op het gebied van het bouwen van websites. Gebruik deze gratis online tools om meer inzicht te krijgen.
Tot slot, een goedkope website heeft geen lange levensduur. Hierdoor is de kans groot dat je na een 1 of 2 jaar alweer een nieuwe website moet laten maken. Wanneer je iets meer budget vrijmaakt in het laten maken van een website dan zal deze ook een stuk langer meegaan én met je bedrijf kunnen meegroeien.
Bottomline
De kosten van een slechte of goedkope website benadrukken niet alleen de directe financiële impact, maar ook de bredere implicaties voor de reputatie, zichtbaarheid en klantrelaties van een bedrijf. Door te investeren in een op maat gemaakte website kunnen bedrijven niet alleen kosten besparen op het gebied van advertenties en juridische kwesties, maar ook hun online groei en succes stimuleren.
Jouw website is niet zomaar een overhead artikel of digitaal visitekaartje; het communiceert jouw missie en visie als onderneming met je lezers, potentiële klanten, etc. Investeer in jouw missie door te investeren in een maatwerk WordPress website.
Meer weten? Neem dan contact met mij op en ik help je graag verder.
Nog Geen Reacties
Laat een Reactie achter