Wanneer je zaken doet dan ben je al bewust van het belang van een professioneel logo en huisstijl (corporate identity). Maar de kleurkeuze van je huisstijl ontwerp is net zo krachtig. Kleuren hebben namelijk een belangrijke impact op de emoties, de informatieverwerking en het gedrag van mensen.
Kleur is meer dan alleen een esthetische keuze. Ook de grootste en meest bekende merken van de wereld maken hier sterk gebruik van, zelfs zonder dat mensen het actief in de gaten hebben. We kennen allemaal de kleuren van merken zoals Coca Cola, Shell, KLM, .. nietwaar?
Kleuren kunnen worden geassocieerd met bepaalde gevoelens en betekenissen waardoor je mindset ongemerkt kan worden beïnvloed. Het is dus van cruciaal belang om goed na te denken over de kleuren die jij voor jouw merk of bedrijf gebruikt. Maar als je nog niet zeker weet welke kleuren het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf, dan is het de moeite waard om meer inzicht te krijgen in kleurenpsychologie.
#Wat is kleurenpsychologie?
Mensen zijn zich al veel langer bewust van de kracht van kleur, de oude Egyptenaren bestudeerden al het effect van kleur op de stemming! Wereldwijd zijn er al heel veel studies over de psychologische effecten van kleur gepubliceerd. Het meest geciteerde werk in termen van hoe kleur gedrag beïnvloedt, is dat van Kurt Goldstein (1942). Hierin beweerde Goldstein dat kleuren kunnen helpen om de aandacht en focus te richten.
Naarmate tv en gedrukte media in de 20ste eeuw makkelijker beschikbaar werden, begonnen bedrijven onderzoek te financieren naar de kracht die kleurenpsychologie hen kon bieden. Tegenwoordig is kleurenpsychologie een veel besproken onderwerp en kan het enorm waardevol zijn voor iedereen die een product of zijn bedrijf op de markt wil brengen.
Zo belangrijk kan kleur dus voor je bedrijf of merk zijn, zorg ervoor dat je goed nadenkt over wat je met jouw merk wilt laten zien.
#Hoe kleur ons gevoel en gedrag beïnvloedt
Er zijn een aantal principes binnen de kleurenpsychologie bekend, waarin wordt beschreven hoe kleur ons gevoel en gedrag ongemerkt beïnvloedt:
- Kleur kan een specifieke betekenis hebben.
- Kleurbetekenis is gebaseerd op aangeleerde betekenis of biologisch aangeboren betekenis.
- Kleur oefent meestal automatisch zijn invloed uit.
- Kleurbetekenis en effect wordt sterk beïnvloed door de context.
Kleuren hebben een positieve maar ook een negatieve associatie. De context zal doorslaggevend zijn in het beleven van de kleur. Een positieve associatie zorgt voor een positieve ervaring zoals levendigheid, ambitie en warme gevoelens. Een negatieve associatie zorgt juist voor een negatieve ervaring zoals rusteloosheid, angst en koude gevoelens.
Maar ook de kleursterkte speelt hierin een belangrijke rol. Hoe lichter de kleur, hoe zachter de uitwerking en het effect van de kleur.
Gratis én vrijblijvend je WordPress website laten testen?
Tot in detail analyseert gonzodesign jouw WordPress website op o.a. performance, toegankelijkheid, virussen en/of malware en vindbaarheid in de verschillende zoekmachines. Spoor je fouten en beveiligingsproblemen op die je site mogelijk belemmeren bij het behalen van topposities in zoekmachines zoals Google.
Website Scan#De werking en betekenis van kleuren
Nog interessanter is om te kijken naar de betekenis van de afzonderlijke kleuren. Aan kleuren worden specifieke betekenissen gehangen. Mensen schrijven verschillende –en soms tegenstrijdige– betekenissen toe aan dezelfde kleur. Dit hangt van verschillende factoren af:
- Ervaring: Een boer denkt bij groen aan de groenten op zijn land en een investeerder denkt eerder aan geld. Bedenk daarom eerst wie jouw doelgroep is en welke associaties zij hebben met een bepaalde kleur.
- Context: In online dating context staat rood voor passie en aantrekkingskracht, maar in context van prestaties associëren we rood met fouten.
- Cultuur: Betekenissen van kleuren kunnen per cultuur sterk wisselen. Mensen in China bijvoorbeeld associëren de kleur wit met de dood.
Ondanks deze uiteenlopende factoren delen mensen een redelijk gelijkwaardige set van kleurbetekenissen. Dit artikel focust zich hoofdzakelijk op de westerse cultuur.
Rood
Intensiteit, stimulerend, liefde, opzichtigheid, bloed, oorlog, opwinding, snelheid, warmte, leiderschap, mannelijkheid, kracht, passie, energie, financieel verlies, gevaar, vuur, radicalisme, agressie, stop, woede en revolutie
Blauw
Vrede, eenheid, harmonie, depressie, kou, ijs, winterrust, kalmte, koelte, vertrouwen, water, loyaliteit, conservatisme, betrouwbaarheid, netheid, technologie, winter, idealisme en obsceniteit
Groen
Natuur, lente, geluk, ziekte, hebzucht, kracht, vrijgevigheid, gras, rijkdom, geld, vruchtbaarheid, jeugd, milieu, afgunst, ongeluk, jaloezie, agressie en onervarenheid
Paars
Spiritualiteit, royalty, adel, verlichting, sensualiteit, creativiteit, rijkdom, opzichtigheid, ceremonie, mysterie, wijsheid, rouw, godslastering, overdrijving, verwarring, arrogantie en flamboyant
Bruin
Rijkdom, stabiliteit, anachronisme, vuil, saaiheid, vuiligheid, zwaarte, armoede, ruwheidstraditie, kalmte, diepte, natuurlijke organismen en de natuur
Geel
Vreugde, geluk, optimisme, idealisme, goud, zomer, hoop, lucht, zonlicht, gevaren, oneerlijkheid, gierigheid, zwakte, lafheid en ziekte
Oranje
Energie, extravagantie, speelsheid, balans, warmte, vuur, enthousiasme, waarschuwing, gevaar, vuur, agressie, arrogantie, flamboyant en opzichtigheid
Grijs
Neutraal, professionalisme, kundig, kalmerend en stoort andere kleuren niet. Kan uitstekend dienen om contrasten te overbruggen en accenten te leggen. Grijs alleen of teveel gebruik van grijs kan een nuchtere of doodse indruk geven, kan sober en zelfs saai overkomen.
Wit
Vrede, onschuld, reinheid, eenvoud, veiligheid, nederigheid, steriliteit, winter, eerbied, zuiverheid, kilheid, overgave, lafheid en angst
Zwart
Kracht, verfijning, kwaad, dood, angst, anonimiteit, woede, verdriet, mysterie, formaliteit, elegantie, rijkdom, stijl, berouw, rouw en ongeluk
Bottom-line
Wanneer je jouw huisstijl elementen ontwikkelt, wil je dat het effect om de juiste redenen gedenkwaardig is. Het kiezen van de juiste kleuren betekent dat jouw logo en jouw marketingmateriaal de juiste eerste indruk op jouw klanten zullen hebben.
Als je een internationaal bedrijf runt, moet je mogelijk nog voorzichtiger zijn als het gaat om kleurgebruik. Jouw kleurgebruik kan van grote invloed zijn op het succes van je bedrijf in de verschillende nationale markten. Je kunt er zelf voor kiezen een andere kleur(combinatie) te gebruiken speciaal voor het zaken doen in een ander land of cultuur.
Er is dus veel om over na te denken wanneer je kleuren voor je bedrijfslogo of merk kiest. Wil je weten of jij het juiste kleurenschema hebt gekozen voor jouw huidige huisstijl? Of wil je graag weten hoe ik te werk ga, neem dan gerust contact met mij op.
Nog Geen Reacties
Sorry, maar het is niet (meer) mogelijk te reageren op dit artikel.