Mobiele Navigatie

Wanneer u zaken doet dan zult u zich al bewust zijn van het belang van uw logo en huisstijl (corporate identity). Maar de kleurkeuze van uw huisstijl ontwerp is net zo krachtig. Kleuren hebben namelijk een belangrijke impact op de emoties, de informatieverwerking en het gedrag van mensen.

Kleur is meer dan alleen een esthetische keuze. Ook de grootste en meest bekende merken van de wereld maken hier sterk gebruik van, zelfs zonder dat mensen het actief in de gaten hebben. We kennen allemaal de kleuren van merken zoals Coca Cola, Shell, KLM, .. nietwaar?

Kleuren kunnen worden geassocieerd met bepaalde gevoelens en betekenissen waardoor uw mindset ongemerkt kan worden beïnvloed. Het is dus van cruciaal belang om goed na te denken over de kleuren die u voor uw merk of bedrijf gebruikt. Maar als u nog niet zeker weet welke kleuren het meest geschikt zijn voor uw bedrijf, dan is het de moeite waard om meer inzicht te krijgen in kleurenpsychologie.

Wat is kleurenpsychologie?

Mensen zijn zich al veel langer bewust van de kracht van kleur, de oude Egyptenaren bestudeerden al het effect van kleur op de stemming! Wereldwijd zijn er al veel studies over de psychologische effecten van kleur gepubliceerd. Het meest geciteerde werk in termen van hoe kleur gedrag beïnvloedt, is dat van Kurt Goldstein (1942). Hierin beweerde Goldstein dat kleuren kunnen helpen om de aandacht en focus te richten.

Naarmate tv en gedrukte media in de 20ste eeuw makkelijker beschikbaar werden, begonnen bedrijven onderzoek te financieren naar de kracht die kleurenpsychologie hen kon bieden. Tegenwoordig is kleurenpsychologie een veel besproken onderwerp en kan het enorm waardevol zijn voor iedereen die een product of zijn bedrijf op de markt wil brengen.

Onderzoek wijst uit dat consumenten binnen 90 seconden na de eerste bezichtiging een onbewust oordeel vellen over een persoon, omgeving of product en dat tussen 62% en 90% van die beoordeling alleen op kleur is gebaseerd.

Zo belangrijk kan kleur dus voor uw bedrijf of merk zijn, zorg ervoor dat u goed nadenkt over wat u met uw merk wilt laten zien.

Hoe kleur ons gevoel en gedrag beïnvloedt

Er zijn een aantal principes binnen de kleurenpsychologie bekend, waarin wordt beschreven hoe kleur ons gevoel en gedrag ongemerkt beïnvloedt:

  • Kleur kan een specifieke betekenis hebben.
  • Kleurbetekenis is gebaseerd op aangeleerde betekenis of biologisch aangeboren betekenis.
  • Kleur oefent meestal automatisch zijn invloed uit.
  • Kleurbetekenis en effect wordt sterk beïnvloed door de context.

Kleuren hebben een positieve maar ook een negatieve associatie. De context zal doorslaggevend zijn in het beleven van de kleur. Een positieve associatie zorgt voor een positieve ervaring zoals levendigheid, ambitie en warme gevoelens. Een negatieve associatie zorgt juist voor een negatieve ervaring zoals rusteloosheid, angst en koude gevoelens.

Maar ook de kleursterkte speelt hierin een belangrijke rol. Hoe lichter de kleur, hoe zachter de uitwerking en het effect van de kleur.

#De werking en betekenis van kleuren

Nog interessanter is om te kijken naar de betekenis van de afzonderlijke kleuren. Aan kleuren worden specifieke betekenissen gehangen. Mensen schrijven verschillende –en soms tegenstrijdige– betekenissen toe aan dezelfde kleur. Dit hangt van verschillende factoren af:
 

  • Ervaring: Een boer denkt bij groen aan de groenten op zijn land en een investeerder denkt eerder aan geld. Bedenk daarom eerst wie uw doelgroep is en welke associaties zij hebben met een bepaalde kleur.
  • Context: In online dating context staat rood voor passie en aantrekkingskracht, maar in context van prestaties associëren we rood met fouten.
  • Cultuur: Betekenissen van kleuren kunnen per cultuur sterk wisselen. Mensen in China bijvoorbeeld associëren de kleur wit met de dood.

Ondanks deze uiteenlopende factoren delen mensen een redelijk gelijkwaardige set van kleurbetekenissen. Dit artikel focust zich hoofdzakelijk op de westerse cultuur.

Rood

Intensiteit, stimulerend, liefde, opzichtigheid, bloed, oorlog, opwinding, snelheid, warmte, leiderschap, mannelijkheid, kracht, passie, energie, financieel verlies, gevaar, vuur, radicalisme, agressie, stop, woede en revolutie

Blauw

Vrede, eenheid, harmonie, depressie, kou, ijs, winterrust, kalmte, koelte, vertrouwen, water, loyaliteit, conservatisme, betrouwbaarheid, netheid, technologie, winter, idealisme en obsceniteit

Groen

Natuur, lente, geluk, ziekte, hebzucht, kracht, vrijgevigheid, gras, rijkdom, geld, vruchtbaarheid, jeugd, milieu, afgunst, ongeluk, jaloezie, agressie en onervarenheid

Paars

Spiritualiteit, royalty, adel, verlichting, sensualiteit, creativiteit, rijkdom, opzichtigheid, ceremonie, mysterie, wijsheid, rouw, godslastering, overdrijving, verwarring, arrogantie en flamboyant

Bruin

Rijkdom, stabiliteit, anachronisme, vuil, saaiheid, vuiligheid, zwaarte, armoede, ruwheidstraditie, kalmte, diepte, natuurlijke organismen en de natuur

Geel

Vreugde, geluk, optimisme, idealisme, goud, zomer, hoop, lucht, zonlicht, gevaren, oneerlijkheid, gierigheid, zwakte, lafheid en ziekte

Oranje

Energie, extravagantie, speelsheid, balans, warmte, vuur, enthousiasme, waarschuwing, gevaar, vuur, agressie, arrogantie, flamboyant en opzichtigheid

Grijs

Neutraal, professionalisme, kundig, kalmerend en stoort andere kleuren niet. Kan uitstekend dienen om contrasten te overbruggen en accenten te leggen. Grijs alleen of teveel gebruik van grijs kan een nuchtere of doodse indruk geven, kan sober en zelfs saai overkomen.

Wit

Vrede, onschuld, reinheid, eenvoud, veiligheid, nederigheid, steriliteit, winter, eerbied, zuiverheid, kilheid, overgave, lafheid en angst

Zwart

Kracht, verfijning, kwaad, dood, angst, anonimiteit, woede, verdriet, mysterie, formaliteit, elegantie, rijkdom, stijl, berouw, rouw en ongeluk

Bottom-line

Wanneer u uw huisstijl elementen ontwikkelt, wilt u dat het effect om de juiste redenen gedenkwaardig is. Het kiezen van de juiste kleuren betekent dat uw logo en uw marketingmateriaal de juiste eerste indruk op uw klanten zullen hebben.

Als u een internationaal bedrijf runt, moet u mogelijk nog voorzichtiger zijn als het gaat om kleurgebruik. Uw kleurgebruik kan van grote invloed zijn op het succes van uw bedrijf in de verschillende nationale markten. U kunt er zelf voor kiezen een andere kleur(combinatie) te gebruiken speciaal voor het zaken doen in een ander land of cultuur.

Er is dus veel om over na te denken wanneer u kleuren voor uw bedrijfslogo of merk kiest. Wilt u weten of u het juiste kleurenschema hebt gekozen voor uw huidige huisstijl? Of wilt u graag weten hoe ik te werk ga, neem dan gerust contact met mij op.

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafisch en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Laat een Reactie achter


*) Verplichte velden.

Meest Recent Project

Leerschoon M/V