Kleurenpsychologie: Hoe kleur je merk kan beïnvloeden

Kleurenpsychologie, of de betekenis van kleuren, is enorm waardevol voor iedereen die een product of zijn/haar bedrijf op de markt wil brengen. Wanneer je zaken doet dan ben je al bewust van het belang van een professioneel logo en huisstijl (corporate identity). Maar de kleurkeuze van je website ontwerp is net zo krachtig. Kleuren hebben namelijk een belangrijke impact op de emoties, informatieverwerking en het gedrag van mensen.

Kleur is meer dan alleen een esthetische keuze. Ook de grootste en meest bekende merken van de wereld maken hier sterk gebruik van, zelfs zonder dat mensen het actief in de gaten hebben. We kennen allemaal de kleuren van merken zoals Coca Cola, Shell, KLM, .. nietwaar?

Kleuren kunnen worden geassocieerd met bepaalde gevoelens en betekenissen waardoor je mindset ongemerkt kan worden beïnvloed. Het is dus van cruciaal belang om goed na te denken over de kleuren die jij voor jouw merk of bedrijf gebruikt. Maar als je nog niet zeker weet welke kleuren het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf, dan is het de moeite waard om meer inzicht te krijgen in de betekenis van kleuren (kleurenpsychologie).

#Wat is kleurenpsychologie?

Kleurenpsychologie is de studie naar de betekenis van kleuren, en hun invloed op menselijk gedrag. Het doel hiervan is om te begrijpen waarom, en hoe verschillende kleuren onze gevoelens, gedrag en besluitvormingsprocessen beïnvloeden.

Deze kennis wordt breed toegepast in verschillende gebieden, waaronder ook in de marketing en branding. Bedrijven gebruiken kleurenpsychologie bijvoorbeeld om merkidentiteit op te bouwen en producten of diensten aantrekkelijker te maken voor consumenten. Door bewust kleuren te kiezen die passen bij de gewenste emoties en boodschappen, kunnen ze de perceptie van hun merk beïnvloeden en klanten aantrekken.

In interieurontwerp wordt kleurenpsychologie gebruikt om sferen te creëren die passen bij de functie van de ruimte en het gewenste gevoel dat mensen erbij moeten ervaren. Bovendien wordt kleurenpsychologie in therapie gebruikt als een vorm van kleurentherapie om emoties te beïnvloeden en het welzijn te verbeteren.

Er zijn meerdere kleursystemen die je kunt gebruiken, voor drukwerk is dat meestal PMS (Pantone)
Fig.1: Er zijn meerdere kleursystemen die je kunt gebruiken, voor drukwerk is dat meestal PMS (Pantone)

Over het algemeen helpt kleurenpsychologie ons beter te begrijpen hoe kleuren onze emoties, gedachten en gedrag beïnvloeden, waardoor het een waardevol instrument is in verschillende aspecten van het menselijk leven en de interactie met de omgeving.

Mensen zijn zich al veel langer bewust van de kracht van kleur, de oude Egyptenaren bestudeerden al het effect van kleur op de stemming! Wereldwijd zijn er al heel veel studies over kleurenpsychologie, en de effecten daarvan, gepubliceerd. Het meest geciteerde werk in termen van hoe kleur gedrag beïnvloedt, is dat van Kurt Goldstein (1942). Hierin beweerde Goldstein dat kleuren kunnen helpen om de aandacht en focus te richten.

Naarmate tv en gedrukte media in de 20ste eeuw makkelijker beschikbaar werden, begonnen bedrijven onderzoek te financieren naar de kracht die kleurenpsychologie hen kon bieden. Tegenwoordig is kleurenpsychologie een veel besproken onderwerp en kan het enorm waardevol zijn voor iedereen die een product of zijn bedrijf op de markt wil brengen.

Onderzoek wijst uit dat consumenten binnen 90 seconden na de eerste bezichtiging een onbewust oordeel vellen over een persoon, omgeving of product en dat tussen 62% en 90% van die beoordeling alleen op kleur is gebaseerd.

Zo belangrijk kan kleur dus voor je bedrijf of merk zijn, zorg ervoor dat je goed nadenkt over wat je met jouw merk wilt laten zien.

#Hoe kleur ons gevoel en gedrag beïnvloedt

Kleuren hebben vaak symbolische en culturele betekenissen die kunnen variëren afhankelijk van de context en de samenleving. Er zijn een aantal principes binnen de kleurenpsychologie bekend, waarin wordt beschreven hoe kleur ons gevoel en gedrag ongemerkt beïnvloedt:

  • Kleur kan een specifieke betekenis hebben.
  • Kleurbetekenis is gebaseerd op aangeleerde betekenis of biologisch aangeboren betekenis.
  • Kleur oefent meestal automatisch zijn invloed uit.
  • Kleurbetekenis en effect wordt sterk beïnvloed door de context.

Kleuren hebben een positieve maar ook een negatieve associatie. De context zal doorslaggevend zijn in het beleven van de kleur. Een positieve associatie zorgt voor een positieve ervaring zoals levendigheid, ambitie en warme gevoelens. Een negatieve associatie zorgt juist voor een negatieve ervaring zoals rusteloosheid, angst en koude gevoelens.

Maar ook de kleursterkte speelt hierin een belangrijke rol. Hoe lichter de kleur, hoe zachter de uitwerking en het effect van de kleur.

Kleurenpsychologie en huisstijlkleuren van bekende merken
Fig.2: Kleurenpsychologie vertaalt naar huisstijlkleuren van bekende merken.

#De werking en betekenis van kleuren

Nog interessanter is om te kijken naar de betekenis van de afzonderlijke kleuren. Aan kleuren worden specifieke betekenissen gehangen. Mensen schrijven verschillende –en soms tegenstrijdige– betekenissen toe aan dezelfde kleur. Dit hangt van verschillende factoren af:
 

  • Ervaring: Een boer denkt bij groen aan de groenten op zijn land en een investeerder denkt eerder aan geld. Bedenk daarom eerst wie jouw doelgroep is en welke associaties zij hebben met een bepaalde kleur.
  • Context: In online dating context staat rood voor passie en aantrekkingskracht, maar in context van prestaties associëren we rood met fouten.
  • Cultuur: Betekenissen van kleuren kunnen per cultuur sterk wisselen. Mensen in China bijvoorbeeld associëren de kleur wit met de dood.

Houd er rekening mee dat deze betekenissen algemene associaties zijn en dat de interpretatie van kleuren kan variëren afhankelijk van culturele achtergrond, persoonlijke ervaringen en context. Kleuren kunnen ook verschillende betekenissen hebben in verschillende vakgebieden, zoals kunst, design, psychologie en marketing.

Ondanks deze uiteenlopende factoren delen mensen een redelijk gelijkwaardige set van kleurbetekenissen. Dit kleurassociaties die verder in dit artikel worden beschreven focussen zich hoofdzakelijk op de westerse cultuur.

Rood

Intensiteit, stimulerend, liefde, opzichtigheid, bloed, oorlog, opwinding, snelheid, warmte, leiderschap, mannelijkheid, kracht, passie, energie, financieel verlies, gevaar, vuur, radicalisme, agressie, stop, woede en revolutie

Blauw

Vrede, eenheid, harmonie, depressie, kou, ijs, winterrust, kalmte, koelte, vertrouwen, water, loyaliteit, conservatisme, betrouwbaarheid, netheid, technologie, winter, idealisme en obsceniteit

Groen

Natuur, lente, geluk, ziekte, hebzucht, kracht, vrijgevigheid, gras, rijkdom, geld, vruchtbaarheid, jeugd, milieu, afgunst, ongeluk, jaloezie, agressie en onervarenheid

Paars

Spiritualiteit, royalty, adel, verlichting, sensualiteit, creativiteit, rijkdom, opzichtigheid, ceremonie, mysterie, wijsheid, rouw, godslastering, overdrijving, verwarring, arrogantie en flamboyant

Bruin

Rijkdom, stabiliteit, anachronisme, vuil, saaiheid, vuiligheid, zwaarte, armoede, ruwheidstraditie, kalmte, diepte, natuurlijke organismen en de natuur

Geel

Vreugde, geluk, optimisme, idealisme, goud, zomer, hoop, lucht, zonlicht, gevaren, oneerlijkheid, gierigheid, zwakte, lafheid en ziekte

Oranje

Energie, extravagantie, speelsheid, balans, warmte, vuur, enthousiasme, waarschuwing, gevaar, vuur, agressie, arrogantie, flamboyant en opzichtigheid

Grijs

Neutraal, professionalisme, kundig, kalmerend en stoort andere kleuren niet. Kan uitstekend dienen om contrasten te overbruggen en accenten te leggen. Grijs alleen of teveel gebruik van grijs kan een nuchtere of doodse indruk geven, kan sober en zelfs saai overkomen.

Wit

Vrede, onschuld, reinheid, eenvoud, veiligheid, nederigheid, steriliteit, winter, eerbied, zuiverheid, kilheid, overgave, lafheid en angst

Zwart

Kracht, verfijning, kwaad, dood, angst, anonimiteit, woede, verdriet, mysterie, formaliteit, elegantie, rijkdom, stijl, berouw, rouw en ongeluk

#Hoe kun je kleurenpsychologie toepassen voor je branding?

Kleurenpsychologie biedt een krachtige manier om de perceptie en reacties van consumenten op je merk of bedrijf te beïnvloeden. Door bewust kleuren te kiezen voor je branding, kun je emoties oproepen, vertrouwen opbouwen en je merk onderscheiden van de concurrentie.

Begin met het identificeren van de kernwaarden en boodschappen die je merk wil communiceren. Kies vervolgens kleuren die deze boodschappen versterken en overeenkomen met de gewenste emoties.

Consistentie is essentieel. Gebruik dezelfde kleuren in al je brandingmaterialen, zoals logo’s, website, verpakkingen en marketingmateriaal. Dit versterkt de herkenbaarheid van je merk en bouwt merkloyaliteit op.

Begrijp de voorkeuren en psychologische reacties van je doelgroep op verschillende kleuren. Pas je kleurenpalet aan om deze emoties en behoeften aan te spreken en hen aan te moedigen om zich met je merk te verbinden.

Kleurenpsychologie kan je merk onderscheiden en een diepgaande emotionele connectie met je doelgroep tot stand brengen. Door bewust gebruik te maken van kleuren in je branding, kun je de perceptie van je merk versterken en het verkooppotentieel vergroten.

Bottom-line

Wanneer je jouw huisstijl elementen ontwikkelt, wil je dat het effect om de juiste redenen gedenkwaardig is. Het kiezen van én het kennen van de juiste betekenis van kleuren betekent dat je huisstijl items een goede eerste indruk op jouw klanten zullen gaan maken.

Als je een internationaal bedrijf runt, moet je mogelijk nog voorzichtiger zijn als het gaat om kleurgebruik. Jouw kleurgebruik kan van grote invloed zijn op het succes van je bedrijf in de verschillende nationale markten. Je kunt er zelf voor kiezen een andere kleur(combinatie) te gebruiken speciaal voor het zaken doen in een ander land of cultuur.

Kleurenpsychologie is een krachtig hulpmiddel om emoties en stemmingen op te roepen en kunnen een grote rol spelen in ons dagelijks leven. Er is dus veel om over na te denken wanneer je kleuren voor je bedrijfslogo of merk kiest.

Wil je weten of jij het juiste kleurenschema hebt gekozen voor jouw huidige huisstijl? Neem dan gerust contact met mij op.

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.