Introductie: Microblogging volgens Tumblr

Tumblr is een microblogging systeem en sociaal netwerksite opgericht door David Karp in 2007 en sinds mei 2013 eigendom van Yahoo!. De website stelt gebruikers in staat om tekst, stilstaande en bewegende beelden, citaten, links en geluidsopnamen in een ‘Tumblr blog’ openbaar te maken. Gebruikers kunnen ook blogs van andere gebruikers volgen. (Bron: Wikipedia)

Zoals de naam al aangeeft lijkt microblogging op bloggen (het bijhouden van een weblog), alleen zijn in het geval van microblogging de berichten veel korter. Veelal gaat het om een enkele foto of video (met titel of onderschrift), of om een klein tekstbericht van niet meer dan een paar regels. Op dit moment is Twitter de populairste microblogging dienst.

#Waarom is Tumblr interessant?

Sinds de oprichting van het platform is Tumblr in een korte tijd uitgegroeid tot één van de grootste blogsites van de wereld. Het platform heeft inmiddels ruim 1,7 miljoen unieke bezoekers in Nederland per maand. Het platform is vooral gericht op jongeren, zo’n 65% van de gebruikers van Tumblr is jonger dan 35 jaar.

Op het platform worden wereldwijd op dit moment meer de 229 miljoen blogs bijgehouden en zijn er in totaal bijna 103 miljard berichten al op het platform geplaatst, dagelijks zo’n 80 miljoen berichten1). Tumblr is voor de online marketeer een zeer geschikt platform om te adverteren richting de jongere doelgroepen.

Naast het adverteren kunnen bedrijven ook zelf blogs bijhouden om hun doelgroep te bereiken en zo producten of diensten aan te bieden.

#Hoe werkt Tumblr?

Microblogging met Tumblr is zooo makkelijk. Ga naar Tumblr en meld je aan door je e-mailadres, een wachtwoord en de gewenste URL (JouwNaam.tumblr.com) in te vullen. Als je de optie wilt voor het opzetten van een Tumblr blog op een eigen domeinnaam, dit kan pas na aanmelden van jezelf.

Zodra je account is ingesteld, kun je een (gratis of premium) theme kiezen en beginnen met berichten te publiceren middels een strak en eenvoudig te gebruiken admin interface .. et voila!

#Gratis en Premium Tumblr Themes

Er zijn duizenden themes beschikbaar op Tumblr’s ThemeGarden, waarvan de meeste gratis zijn om direct – met slechts één klik op de muisknop – te installeren. Buiten de officiële Tumblr ThemeGarden, zijn er ook een groot aantal ‘Theme Markets’ die naast WordPress themes ook Tumblr Themes verkopen, zoals oa. Themeforest, CreativeMarket, MojoThemes, etc. Hoewel deze themes niet met de ‘one-click installation’ kunnen worden geïnstalleerd, is het toevoegen van een nieuw Tumblr theme zeer eenvoudig.

De meeste Tumblr microblogging themes komen met een aantal standaard mogelijkheden om je blog theme te kunnen personaliseren (uploaden avatar, keuze lettertypes, etc.), waarvoor je overigens geen kennis van HTML en CSS nodig hebt. Je kan ook de looks van je blog theme verder aanpassen door het toevoegen van ‘custom CSS’ dat de bestaande CSS eigenschappen van een (specifiek) HTML element zal overschrijven.

Als je gebruik wilt maken van Tumblr wil ik je graag één van mijn beide Tumblr Blog Themes aanraden. Het ‘gonzoblog-theme‘ is een gratis Tumblr theme die ik ruim 3 jaar geleden heb ontworpen en nog steeds ruim 400 actieve installs heeft. Tevens heb ik een premium Tumblr Theme gemaakt die vorige week ook is gepubliceerd op Tumblr’s Themegarden, ‘gonzolicious‘.

gonzolicious-skins
‘gonzolicious’ Tumblr Theme
‘gonzolicious’ is een persoonlijk Tumblr blog Theme met een responsive design en vele functies waaruit je kunt kiezen om toe te voegen, het is een geweldige premium theme voor allerlei soorten blogs. Strak, minimalistisch en volledig te personaliseren!

#De verschillende Post Types van Tumblr

Tumblr heeft geprefabriceerde formats voor alle 8 content types: tekst, foto, chat, audio, video, citaat, link en voor ‘gestelde vragen’ (een mogelijkheid om de blog eigenaar een willekeurige vraag te stellen). Deze post types / formats onderscheiden Tumblr van andere blog en microblogging platforms (WordPress heeft sinds versie 3.1 ook de mogelijkheid gecreëerd om post formats te gebruiken).

Het mooie aan deze verschillende post formats is dat deze elk op een afzonderlijke manier kunnen worden gestyled en gecodeerd. Als je dus een video post gaat publiceren, zal de video zelf het voornaamste onderwerp zijn en kun je vervolgens ook nog afbeeldingen, teksten etc. toevoegen aan je video post.

Op deze manier kun je gemakkelijk blog posts maken met een combinatie van tekst, video en afbeeldingen in één enkele post. Vanwege de unieke post types, kan Tumblr een perfecte platform vormen voor vlogging (video bloggen), podcasting (audio uitzendingen), evenals voor foto blogs.

#Voor- en Nadelen van het Tumblr Microblogging Platform

De gevleugelde uitspraak van J. Cruijff gaat ook op voor het Tumblr platform: “elk nadeel heeft zijn voordeel!”. Een van de hoofd voordelen van Tumblr is dat er een breed scala van manieren is om je blog te gebruiken:

  • Er zijn verschillende manieren om te posten: via het dashboard, via de mobiele app, via e-mail (geavanceerde e-publishing) en ‘Call-in’ audio berichten met een gratis nummer.
  • Als je blog geen responsive design heeft, heeft Tumblr ook een geoptimaliseerde en nette mobiele lay-out voor de iPhone, BlackBerry, Android en nog veel meer.
  • Integratie van toepassingen van derden (zoals bijv. het Disqus comment systeem, of het integreren van social sharing knoppen, etc.)
  • De gemiddelde Tumblr-bezoektijd is ongeveer 14 minuten2), dit is meer dan die van Facebook en Twitter!
  • Optie om berichten van iedereen te ‘Rebloggen’ of ‘Liken’, zonder deze mensen te hoeven te volgen op Tumblr.
  • Een grote, behulpzame en geëngageerde Tumblr gemeenschap.
  • Een ongelooflijk handig ingebouwd menu (‘customize panel’) waarmee je het gekozen theme kunt personaliseren, pagina’s kunt aanmaken en nog veel meer, mits het theme dit ondersteund!
  • De ingebouwde Facebook, Twitter en FeedBurner integratie is zeker de moeite waard om te gebruiken als je niet zelf wilt knoeien met toepassingen van derden.
  • Ideaal voor het plaatsen van .GIF’s (ondersteunt animatie), wat volgens mij het meest gebruikte afbeeldingsformaat is op Tumblr. Sociale netwerken zoals Twitter en Facebook ondersteunen dit bestandstype – vooralsnog – niet!
  • De ‘queue’ functie is een geweldige manier om nieuwe content van je blog in te plannen (voor een publicatie in de nabije toekomst).
  • Mogelijkheid om je eigen blog ontwerp op maat te maken.
  • Je kun eenvoudig een Tumblr blog op je eigen domeinnaam laten draaien, waardoor je ook jouw eigen hosting partner kunt (blijven) gebruiken.
  • Het Tumblr platform is er ook in een Nederlandse uitvoering, mocht je moeite hebben met de Engelse taal.

Maar helaas is niet alles even hosanna aan Tumblr, er zitten ook nadelen vast aan dit platform:

  • Tumblr heeft geen File Transfer Protocol (FTP) mogelijkheden. Om wijzigingen aan te brengen aan je thema, kopieer en plak de code in het ‘edit HTML’ venster van het customize panel.
  • De zoekmachinevriendelijkheid van een Tumblr blog is niet optimaal (in vergelijking tot bijv. WordPress), maar met een paar hacks kun je toch de SEO flink verbeteren.
  • Tumblr schiet tekort als je een uitgebreid CMS nodig heeft, of als je jouw website wilt uitbreiden met een webshop. Als je meer flexibiliteit en functionaliteit verwacht of eist van je CMS, is WordPress een veel betere keuze om te gebruiken!

Conclusie

Tumblr microblogging lijkt ideaal voor ondernemers die wel wat te melden hebben, maar geen zin hebben om een uitgebreid blog bij te houden, of voor events en andere zaken waarop je tijdelijk de aandacht wil vestigen. Maw: Als je op zoek bent naar een platform die je in staat stelt snel mooie (zakelijke of persoonlijke) blogs op te zetten, dan is Tumblr een hele goede optie.

1) gegevens komen uit: Tumblr’s Press Information
2) Meer informatie: 5 Reasons Tumblr Is a Good Bet for Social Media Marketers

Deel dit Bericht:

Categorie: Webdesign | Tags: ,
Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.