Hoe verhoog ik mijn online Vertrouwen?

Een ieder die al eens website of webshop heeft laten bouwen, weet dat online vertrouwen van je bedrijf een van de moeilijkste dingen is om te realiseren. Er zijn veel factoren die invloed hebben op vertrouwen. Doordat er geen persoonlijk contact en geen fysiek pand is waar je naar binnen kunt lopen, is het verkrijgen van vertrouwen of het opbouwen van online geloofwaardigheid van de klant een gecompliceerde zaak ..

Een goede relatie met de klant zal meestal leiden tot meer verkoop, door o.a. terugkomende klanten op een regelmatige basis. En daar is verder niets geheimzinnigs aan: het is gewoon hoe het werkt! Merkvertrouwen is essentieel als je bezoekers van je website in klanten wilt converteren, maar hoe wek je dit vertrouwen als je bedrijf geen Nu.nl of Amazon heet?

Een website die vertrouwen opwekt is het fundament van elke online business, dus bij deze een aantal tips om de betrouwbaarheid van jouw website te vergroten:

#Een praktisch, onderscheidend en functioneel Ontwerp

Een site met een praktische, onderscheidende en functionele vormgeving wekt online vertrouwen, omdat het professioneel en consistent overkomt en goede service impliceert. Vermijd te drukke pagina’s, zorg voor kwalitatief goede content, zorg voor een gemakkelijk check-out proces, maak de site toegankelijk voor alle apparaten (responsive), ontwerp een gebruiksvriendelijke interface, bewerkstellig een snelle laadtijd, etc., etc.

Maar design gaat niet alleen om esthetiek of functie, het gaat ook over de emotionele band die we maken met de doelgroep(en) waarvoor we ontwerpen.

#Een persoonlijke ‘Over Ons’ bladzijde

Een ‘gezicht’ geven aan je site helpt, klanten kunnen zodoende een persoonlijke binding ontwikkelen met het bedrijf omdat het merk een gezicht heeft, iets wat niet vaak voorkomt, maar wel erg waardevol is. De ‘Over Ons’ pagina of de ‘Bedrijf’-pagina op je website is een goede plek om een korte biografie en foto’s van medewerkers te plaatsen. Zorg er echter wel voor dat foto’s een beetje representatief zijn, of het tegenovergestelde effect zal juist worden bereikt.

#Testimonials/Getuigschriften

Er zijn veel manieren om mensen te overtuigen, maar er is één ding waarmee bijna iedere website zichzelf kan verbeteren. Dat is op het gebied van de zogeheten testimonials, of aanbevelingen door en reacties van klanten. Dit heet sociale bevestiging en werkt zowel offline als online heel goed. Bezoekers houden van sociale bevestiging, als er veel mensen een product hebben gekocht, dienst hebben afgenomen of een pagina hebben geliked, .. dan zal het wel goed zitten.

Voor e-commerce websites zijn ratings, reviews en het aantal aankopen van bestaande klanten super belangrijk om het online vertrouwen te winnen van potentiële nieuwe bezoekers. Veel mensen zoeken naar reviews over een product of dienst voordat ze een aankoop doen en sites die dat aanbieden worden daarom vaak gewaardeerd, daarnaast is het natuurlijk veel geloofwaardiger als jouw klanten jou aanbevelen bij anderen.

“Trust means the prospect believes not only that the product being sold will actually solve his problems, but that if for some reason it doesn’t, the company will make good on its reputation of performance.”
Seth Godin

#Contact en Adresgegevens

Eén van de grootste uitdagingen voor een online onderneming is om bezoekers te overtuigen dat achter de website een echt bedrijf zit, met echte werknemers. Zet je bedrijfsadres daarom op de contactpagina en het telefoonnummer op elke pagina van de website.

Maak je contactpagina nog geloofwaardiger door bijv. een Google Map te tonen van je locatie, of een foto te laten zien van jouw kantoor of bedrijfspand. Maak het ook gemakkelijk voor bezoekers of potentiële klanten door een contactformulier te plaatsen waardoor bezoekers buiten kantooruren ook de gelegenheid krijgen om hun vraag te kunnen stellen. Een snelle en adequate reactie op deze vragen verhoogt uiteraard jouw geloofwaardigheid!

#Keurmerken en andere Certificaten

De betrouwbaarheid van de website wordt mede ondersteund door keurmerken, betaal opties en logo’s die worden weergegeven op de website. Er zijn verschillende keurmerken beschikbaar voor bijna alle sectoren, zoals bijv. het Webshop Keurmerk. Maar ook het tonen van logo’s voor de verschillende betaal mogelijkheden (iDeal, Creditcard, etc.) en het toevoegen van beveiligingslogo’s zorgt voor extra online vertrouwen, wat weer een positieve invloed kan hebben op de conversie.

#Inhoud/Content

Zorg ervoor dat bezoekers die minder snel vertrouwen hebben genoeg achterliggende details tot hun beschikking hebben om toch dat vertrouwen te krijgen, door bijv. de voorwaarden duidelijk te vermelden op de site. Relevante informatie die aansluit bij het profiel en de interesse van je bezoeker zorgen voor een hogere betrouwbaarheidsfactor.

Wanneer een bezoeker ziet dat de website regelmatig wordt geüpdatet, bijvoorbeeld middels het bijhouden van een zakelijke blog, wordt het vertrouwen in de site verhoogt. Een ander voordeel is dat het regelmatig delen van waardevolle gratis content, jouw online positie als autoriteit wordt versterkt.

#Privacy Beleid en Veiligheid

Als je online producten verkoopt, is het beveiligen van de gegevens van je klanten een absolute must (bijv. middels HTTPS). Dit geeft ook een signaal af aan de klant dat jij hun informatie waardevol vindt en beveiligd, een belangrijke factor in het opbouwen van merkvertrouwen. Privacy is erg belangrijk voor mensen, dus als de website duidelijk maakt hoe het merk met privacygevoelige gegevens van hun klanten omgaat, wekt dat veel vertrouwen.

#Social Media Profielen

Ook social media is een goede manier om ‘gezicht’ aan een bedrijf te geven. Door met regelmaat relevante berichten op Twitter, Facebook en LinkedIn te plaatsen, laat je zien dat er een persoon achter het bedrijf zit. Door te reageren op berichten/vragen van klanten en volgers, wordt een band geschept en zullen ze sneller jouw product of dienst aanschaffen of deze aanraden bij anderen.

#Overige Zaken

Uiteraard zijn er nog veel meer kant-en-klare oplossingen om de online geloofwaardigheid van je bedrijf te verhogen, zoals o.a.: Het tonen van een klantenportfolio middels logo’s van klanten die jouw product(en) reeds gebruiken, een korte verklaring dat geen mailadressen aan derden worden verkocht (micro copy), een gedetailleerde product informatie met professionele foto’s, een goede vindbaarheid in Google, veel positieve reacties of forumberichten, etc.

Conclusie

De hierboven genoemde elementen zijn misschien redelijk voor de hand liggend, toch zijn er talloze websites die hieraan NIET voldoen. Probeer zoveel mogelijk van bovenstaande punten in jouw site te verwerken, maar hou daarbij altijd de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid in het oog. Vertrouwen creëren is een goede truc om meer klanten naar je website te halen, maar het moet natuurlijk wel duidelijk zijn wat jij aanbiedt!

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.