Het lijkt wel alsof online zichtbaarheid de oplossing is voor elk bedrijf. Als je maar genoeg zichtbaar op het web bent, komen de prospects vanzelf. Online zichtbaarheid is vooral een must voor organisaties die actief zijn in de Business-to-Business (B2B) markt. Wil je nieuwe leads aantrekken of upsellen aan bestaande klanten? Dan is het zaak om aan de zichtbaarheid van jouw online content te werken. 

Online inhoud, of het nu op jouw website, een blog of sociale media is, kan een krachtig hulpmiddel zijn voor bedrijven. Het kan helpen om bekendheid te geven aan wat je doet en jou in contact te brengen met klanten die anders niet zouden hebben geweten dat je bestond.

Je kan er echter alleen de vruchten van plukken als gebruikers jouw online inhoud ook daadwerkelijk zien. In dit artikel wil ik je graag tips meegeven hoe je de zichtbaarheid van jouw online content kan vergroten.

Laat een website bouwen

De eerste stap in het vergroten van je online zichtbaarheid is het hebben van een goede bedrijfswebsite. Volgens dit artikel uit 2021 heeft slechts 50% van alle midden- en kleinbedrijven een website, terwijl bijna 90% van alle mensen internet gebruikt om lokale bedrijven te vinden.

Als jij een unieke website wilt die past bij jouw bedrijf, dan is een maatwerk WordPress thema een slimme keus. Jij hebt dan namelijk volledige controle over alle aspecten qua content en vormgeving. Een maatwerk WP thema zorgt ervoor dat je maximaal resultaat haalt uit de online mogelijkheden van je site, met meer bezoekers en een beduidend hogere conversie. Kortom, een website die meegroeit met je bedrijf.

Begin met bloggen

Een geweldige manier om je zichtbaarheid op internet te vergroten, is door een zakelijke blog te starten. Het opzetten van een blog is een strategische manier voor het creëren van autoriteit of het opbouwen van een band met de doelgroep. Bloggen kan dus goed als een kosteneffectief marketing instrument fungeren om een bredere doelgroep te bereiken.

Des te meer waardevolle en interessante inhoud jij op jouw blog plaatst, des te groter de kans dat je website veel bezoekers krijgt die bereid zijn om van leads naar klanten te converteren. Zo genereren bedrijven die succesvol bloggen gemiddeld 55% meer website bezoekers en 67% meer leads.

Het hebben van een SEO strategie is cruciaal voor de vindbaarheid van je site in zoekmachines en daarmee het vergroten van jouw online zichtbaarheid in digitale marketing.
Fig.1: Search Engine Optimization en de verschillende componenten

Maak van SEO een prioriteit

SEO, of Search Engine Optimization, is het proces van het optimaliseren van je webpagina’s en trefwoorden voor zoekmachines om te indexeren. Het hebben van een SEO strategie is cruciaal voor de vindbaarheid van je site in zoekmachines en daarmee het vergroten van jouw online zichtbaarheid in digitale marketing.

Er is wel een groot verschil tussen online vindbaar en online zichtbaar zijn. Online vindbaar zijn betekent dat je strategieën gebruikt waarmee mensen je kunnen vinden in zoekmachines. De juiste zoekwoorden gebruiken is daarin de meest bekende oplossing. Waar het op neer komt is weten waar je doelgroep op zoekt en daar relevante content voor maken. 

Als je online niet vindbaar bent, heb je niet veel aan online zichtbaarheid.

Vergeet off-site SEO niet

Je kunt een SEO strategie niet bespreken zonder ook te praten over off-site SEO. Off-site SEO verwijst naar de dingen die je buiten jouw website doet om je online vindbaarheid te verbeteren. Als je online dingen goed hebt geregeld, werkt dat meestal off-site door. Het wordt makkelijker voor mensen om contact met je op te nemen als ze je online kunnen vinden. Off-site SEO strategieën omvatten o.a.:

#Sociale Media Netwerken

Een andere manier om de online zichtbaarheid te vergroten, is door gebruik te maken van sociale media sites en netwerken. Helaas worstelen veel bedrijven hiermee omdat ze niet weten wat het doel van deze platforms is of hoe ze hun bedrijf kunnen helpen groeien.

Vergroot bijvoorbeeld het bereik van berichten op social media kanalen door je medewerkers in te zetten. Door jouw medewerkers berichten te laten delen over onderwerpen die passen bij hun vakgebied, kom je als bedrijf persoonlijker en overtuigender over.

Google My Business, een gratis tool om je online zichtbaarheid op het web te vergroten
Fig.2: Met een gratis bedrijfsprofiel kun je de betrokkenheid van lokale klanten op Google Zoeken en Maps vergroten

#Google My Business

Google My Business is een gratis tool om je online zichtbaarheid op het web te vergroten. Het is hoofdzakelijk interessant voor organisaties die lokaal leads willen aantrekken. Het is een online profiel, jouw digitale visitekaart, dat verschijnt in iemands zoekresultaten wanneer hij/zij googelt op jouw product of dienst.

#Online reviews

Een andere manier die je online zichtbaarheid kan vergroten, is het krijgen van reviews van mensen die zaken met je hebben gedaan. Aanbevelingen en recensies zijn geweldig om te laten zien wat je doet en om potentiële klanten te laten zien waarom zij ook zaken met jou zouden moeten doen.

#Gast bloggen

Gast bloggen is het schrijven van hoogwaardige content op platforms en websites met een groot publiek om je merk te promoten en de online zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Met gast bloggen weet je zeker dat je jouw doelgroep snel bereikt. Zeker als het gaat om platforms die in een niche branche opereren.

#Email campagnes

Wat betreft het vergroten van jouw online zichtbaarheid, is email marketing toch de meest effectieve manier voor het behalen van een goede ROI (Return On Investment). Het is ook een kanaal waar je jouw leads direct bereikt, namelijk in hun inbox.

De sleutel tot email marketing is om op het juiste moment relevante en waardevolle inhoud naar leads te sturen.

#Online advertenties

Dit is een andere online marketingstrategie die je kunt gebruiken om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Kies afhankelijk van je doelgroep kanalen zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Je kunt al online adverteren met een klein budget, waarbij je je doelgroep precies aan de hand van criteria kunt targeten.

Pay-per-click (PPC) campagnes zijn een goede manier om direct verkeer te genereren, omdat je hiermee gericht zoekwoorden voor je website kunt kopen.

Wees actief op forums

Forums zijn een geweldige manier om met mensen in contact te komen, het merk van jouw bedrijf te promoten en je online zichtbaarheid te vergroten. Een forum, zoals bijvoorbeeld Reddit, stelt mensen in staat om vragen te stellen, interactie te hebben met medeleden en zodoende een online reputatie op te bouwen.

De ‘gonzocons 2.0’ is een custom icon font gemaakt voor persoonlijk gebruik
Fig.3: Ik heb mijn gonzocons, een icon set met 100 lijn icoontjes, aangeboden als freebie.

Bied freebies of bronnen online aan

Een van de gemakkelijkste manieren om je online zichtbaarheid te vergroten, is door freebies (een item dat gratis wordt weggegeven, vaak voor promotionele doeleinden), podcasts of webinars aan te bieden. Maak dit bekend door erover te posten op sociale media, je website en in gast blogs. Je kunt zelfs een ‘give-away’ artikel schrijven om sociaal delen aan te moedigen.

Bottom-line

Door deze tips te volgen, kunnen mensen gemakkelijker informatie vinden over wat jij online te bieden hebt. De huidige online wereld is zeer competitief. Het is dus belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste online marketingstrategieën, zodat jouw bedrijf relevant blijft in deze tijd waarin alles online is.

Wil je meer informatie of wil je dat gonzodesign je helpt met het vergroten van jouw online zichtbaarheid? Neem dan gerust contact met mij op.

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.