Hoe beïnvloed je het Weigeringspercentage van je website?

Ik heb voor de Nederlandse blog Emerce (een blog voor beslissers in online business, media en marketing) een guest post geschreven over het weigeringspercentage (bounce rate) van websites. In dit artikel leg ik uit wat weigeringspercentage is, maar ik draag ook een aantal oplossingen en opties aan om dit percentage te verlagen.

Het weigeringspercentage van je website helpt bij het verkrijgen van inzicht in de prestaties van je website en kan van invloed zijn op het zoekmachineresultaat. Hoe kun je de Bounce Rate beïnvloeden?

Normale weigeringspercentages

Een gemiddelde pagina uit een webwinkel of website met een redelijk zoekwoord geoptimaliseerde inhoud kan een 20 – 60% Bounce Rate hebben.

Inschrijfpagina’s kunnen soms leiden tot een 80-90% weigeringspercentage, omdat je jezelf aanmeldt of niet en vervolgens de pagina/site verlaat. Maar ook ‘single page’ websites hebben een hoog weigeringspercentage, omdat de entry-pagina dezelfde is als de exit-pagina.

Blogs hebben in het algemeen een 60-80% Bounce Rate omdat bezoekers van een RSS-feed alleen maar zijn geïnteresseerd in het laatste artikel, of bezoekers die via zoekmachines op je site komen alleen dat ene artikel lezen dat overeenkomt met hun ingevoerd zoekwoord of zinsdeel.

Weigeringspercentage beïnvloeden

Als je een PPC of andersoortige advertentiecampagne voert, dan ken je het belang van het testen van een landingspagina. Als je landingspagina een weigeringspercentage heeft van 80% of meer, dan heb je een probleem. Hoe komt het dat zoveel bezoekers je landingspagina verlaten nadat ze via een PPC campagne of sociale media binnenkomen en wat kun je er aan doen?

Laadtijd

Niemand houdt ervan om te moeten wachten. Een pagina mag niet meer dan 2 tot 4 seconden nodig hebben om te laden. Google neemt sinds begin 2011 de laadtijd mee in het bepalen van hun zoekresultaten. Optimaliseer dus je foto’s maar vooral je broncode: controleer de broncode op validatie fouten door een HTML validator te gebruiken.

Lees verder op Emerce

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.