Smartphones en tablets hebben de benadering van design en user experience totaal veranderd. Vóór de verspreiding van mobiele apparaten met geavanceerde web-browsing mogelijkheden, hadden webdesigners slechts een primaire uitdaging om rekening mee te houden —een identieke ‘look en feel’ handhaven van hun website(s) in de verschillende desktop browsers.

Echter, de interactie met websites op smartphones en tablets is niet hetzelfde als op een desktop of laptop. Factoren zoals click versus touch, schermformaat, resolutie van het beeldscherm (Retina), ondersteuning van Flash-technologie, geoptimaliseerde opmaak, etc. is vele malen belangrijker geworden bij het maken van responsive websites.

Maar, waarom is responsive design zo belangrijk voor jouw website en bedrijf?

Wat zijn de Kosten van Responsive Web Design?

Het idee dat het maken van een responsive website vele malen duurder is, is slechts een fabeltje! Feit is, dat de kosten om een ​​responsive website te maken iets hoger (gemiddeld 60-90% hoger) zijn dan de kosten voor het maken van een conventionele statische website met nagenoeg dezelfde functionaliteiten, maar je bespaart aanzienlijk in totale ontwikkelingskosten als je ook een ​​aparte website voor mobiele en/of andere apparaten wilt laten ontwerpen.

Naast dat, een responsive design bespaart je ook extra kosten (lees: man uren), door het wegnemen van de inspanning om verschillende versies van een website, namelijk een “desktop-versie” en een “mobiele-versie”, te onderhouden en aan te passen. Zo is op de lange termijn, het investeren in responsive website design de slimste beslissing.

Responsive Web Design is 100% ‘Future Friendly’!

Het grote aantal verschillende smart phones, tablets, platforms en browsers waarop jouw site moet werken groeit snel elke dag. Naarmate meer en meer mensen wennen aan het surfen op internet via hun smartphones en tablets, zal de “One Site Fits All Devices” aanpak binnenkort de norm zijn.

Responsive Web Design optimaliseert ook de Gebruikerservaring

Alhoewel het belangrijk is om een goede inhoud voor je website te hebben, om je site goed te positioneren in de zoekmachine rankings (essentieel voor je website om een fatsoenlijke hoeveelheid verkeer te krijgen op je site), is de gebruikerservaring die bezoekers in staat stelt om de inhoud te vinden en te bekijken op een website via het apparaat naar hun keuze en voorkeur, net zo belangrijk!

Responsive Web Design gaat over het verstrekken van een optimale en consistente gebruikerservaring (UX – User Experience), ongeacht of jouw lezers gebruik maken van een desktop computer, een smartphone, een tablet of een smart-tv (maar ook op meerdere platforms, zoals o.a.: Apple iOs, Android OS, of het Windows-besturingssysteem).

Gratis én vrijblijvend je WordPress website laten testen?

Tot in detail analyseert gonzodesign jouw WordPress website op o.a. performance, toegankelijkheid, virussen en/of malware en vindbaarheid in de verschillende zoekmachines. Spoor je fouten en beveiligingsproblemen op die je site mogelijk belemmeren bij het behalen van topposities in zoekmachines zoals Google.

Website Scan

Responsive Web Design en Zoekmachine Optimalisatie

Met de opkomst van internetgebruik op mobiele apparaten, neemt ook het belang van mobiele-vriendelijke websites toe. Als SEO (Search Engine Optimization) een kernonderdeel is van jouw digitale marketing strategie, dan wordt een mobiel-vriendelijke website steeds belangrijker.

Een van de belangrijkste voordelen van een ‘One Web’ ontwerp is dat je alleen één website hoeft te ontwikkelen en te onderhouden die zal werken op meerdere apparaten. Hierdoor heeft een responsive site ook dezelfde URL en dezelfde HTML (broncode) — ongeacht het apparaat — wat het makkelijker en efficiënter maakt voor Google om crawlen, indexeren en content goed te kunnen organiseren.

Maar ook vanuit een SEO oogpunt hoeft jouw bedrijfswaarde (o.a. PageRank, autoriteit, social media links) niet gedeeld te worden over de 2 aparte locaties van jouw websites (bijv: m.mijnsite.nl en mijnsite.nl) waardoor er een eenvoudige en doeltreffende SEO strategie ontwikkeld kan worden.

Met ±70 procent marktaandeel in Search, stelt Google zelfs dat Responsive Web Design de aanbevolen mobiele configuratie is, en ze gaan zelfs zo ver om te verwijzen naar responsive web design als de beste praktijk voor een vindbare site in zoekmachines!

Responsive Web Design en E-commerce

E-commerce platforms in het bijzonder hebben de gevolgen ervaren wat een progressieve en vooruitstrevende responsive website kan hebben op een bedrijf en de groei ervan. Focussen op een responsive ontwerp moet worden gezien als een essentieel onderdeel van een e-commerce strategie van elk bedrijf/merk, want een verbeterde gebruikersvriendelijkheid op verschillende schermformaten vergroot de mogelijkheid tot hogere omzetcijfers (conversie).

Consumenten die gebruik maken van hun tablets en mobiele telefoons voor hun boodschappen, zullen de ontspannen, handige en/of praktische ‘on-the-go’ ervaring zeer waarderen. Het hebben van een e-commerce site die zich consistent en gebruiksvriendelijk aanpast aan elk schermformaat en platform kan uitstekende resultaten hebben bij het nader onderzoeken van hun effect op de gebruikers.

Mobiele verkoop heeft de Desktop verkoop al ingehaald, en voorspeld wordt dat mobiel internetgebruik desktop internetgebruik zal inhalen in 2014!

Conclusie

Dus, in plaats van het verdelen van de inhoud in secties of categorieën over je aparte websites (mobiel, tablet en desktop) in afwijkende, apparaat-specifieke gebruikerservaringen, is het veel raadzamer om een “One Site Fits All Devices” aanpak te hanteren!

Dat wil niet zeggen dat afzonderlijke websites gericht op specifieke apparaten, bijvoorbeeld als je een specifieke belevingservaring wilt meegeven qua mobiele content aanbod aan een specifieke doelgroep, dan is het aanbieden van verschillende inhoud voor verschillende apparaten de beste aanpak.

Maar voor 80% van alle bestaande conventionele websites (niet-responsive statische layouts) is Responsive Web Design een zeer goede keuze omdat je ook in de toekomst bent verzekerd van een goede zichtbaarheid op alle schermformaten, .. ook op Google Glass!

Wil je meer advies of hulp bij jouw overstap naar een responsive design aanpak, neem dan gerust contact met mij op of vraag een offerte aan.

Deel dit Bericht:

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.