Als je ondernemer bent, moet alles worden overwogen om jouw zakelijk succes te garanderen. Wanneer je een website hebt, moet er gekeken worden naar alle aspecten om zo optimaal mogelijk meer bezoekers naar je site te krijgen. Een snelle laadtijd is een van deze aspecten.

Het Belang van een ​​Snelle Website

Als jouw website langzaam laadt, zullen je bezoekers niet lang op je webpagina blijven. Elke seconde telt als het gaat om het laden, en tegenwoordig willen mensen direct resultaat. Je site moet snel te openen zijn, en als het niet lukt, kan dit betekenen dat je minder bezoekers en conversies zult krijgen. Daarnaast is de hoge penetratiegraad van mobiel internet een belangrijke reden om je website zo snel mogelijk in te richten.

Sinds 2010 is de snelheid van je website ook een belangrijke factor voor het bepalen van jouw rankings in Google. Hoe sneller de website, hoe eerder je bovenin de zoekresultaten zult komen. Het loont dus om te investeren in de snelheid van je website. De laadtijd van de pagina’s wordt bepaald door de complexiteit en hoe ‘zwaar’ de pagina is.

Voordelen van Google PageSpeed

Google PageSpeed is een gratis en gebruiksvriendelijke tool die naast het analyseren van de inhoud van jouw site, ook ideeën en suggesties biedt voor het versnellen van de laadtijd per webpagina. Er zijn ook web extensies voor Firefox en Chrome beschikbaar, dus te gebruiken met vrijwel elke browser.

Snel en geoptimaliseerde pagina’s leiden tot een goede vindbaarheid in zoekmachines en daarmee de kans om een bredere doelgroep te bereiken, een efficiënte manier van communiceren, .. en betere conversies. PageSpeed is ontworpen om jou te helpen de prestaties van jouw website te optimaliseren.

Hoe kan Google PageSpeed jouw site Optimaliseren?

PageSpeed kijkt naar de gehele pagina en de inhoud ervan, en doet suggesties voor verdere verbetering van de snelheid van de laadtijd. Nadat je de optie ‘Analyseer uw website online’ hebt gekozen, typ de domeinnaam in van je site. Vervolgens worden suggesties gegenereert door Google voor een snellere laadtijd van jouw site.

De suggesties hebben ook een prioriteit – hoog [H], gemiddeld [M] of laag [L] – zodat je weet welke veranderingen als eerste gedaan moeten worden om de snelste laadtijd te garanderen voor je pagina. Als je alle aanbevelingen opvolgt, krijg je het maximale cijfer en presteert de website optimaal voor jouw bezoekers.

Uit onderzoek is gebleken dat in het afgelopen jaar de gemiddelde websites ongeveer 25% zijn gegroeid qua bestandsgrootte.

Afbeeldingen zijn altijd de grootste ‘boosdoeners’ puur en alleen al op basis van bestandsgrootte, maar ook de toename van (asynchroon geladen) JavaScripts vormt een gevaar voor de prestaties van je website.

Plaatjes

Zorg er in ieder geval voor dat er niet te zware plaatjes gebruikt worden in de vorm van hoge resolutie foto’s. Wanneer je deze foto’s zou willen printen of laten drukken, is een hoge resolutie uiteraard wel van belang. Op het web is dit niet nodig, 72 dpi is meer dan voldoende. Hoe ‘groter’ een plaatje, hoe langer de laadtijd.

Een zeer handige tool hiervoor is Yahoo’s SmushIT. Upload de plaatjes of knip/plak de URLs van de plaatjes op jouw website om ze vervolgens ‘lossless’ te comprimeren. Lossless betekent hier dat er geen onnodige bandbreedte verloren gaat aan het verwerken van zinloze data. Er is ook een WordPress Plugin WP-Smush-It als je een website draait op WordPress.

Ik heb een artikel geschreven met meer informatie over het comprimeren en optimaliseren van je afbeeldingen voor het web: Handige Web App’s voor Afbeelding Optimalisatie.

Ik hoop dat de informatie nuttig is bij het ​​versnellen van je laadtijd! Gebruik jij Google PageSpeed​​? Welke andere instrumenten en methoden gebruik jij om jouw site snel te houden?

Of heb je hulp nodig? Wil je graag je website sneller en beter vindbaar maken, maar heb je er zelf geen tijd voor? Neem dan contact met mij op, ik help jou graag.

Deel dit Bericht:

Categorie: webdesign | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.