Het kiezen van een goede domeinnaam die zowel persoonlijk én passend is voor je bedrijf of product kan behoorlijk moeilijk zijn. Maar een website adres (URL) bestaat uit 2 delen, namelijk een domeinnaam en een domeinextensie (ook wel eens domeinnaam extensie genoemd), zoals bij bijv. rajtoral.com.
Buiten de populaire domeinextensies in Nederland, zoals de .nl en de .com, zijn er nog honderden andere soorten domeinextensies en elke extensie heeft haar eigen voor- en nadelen. Het kan soms lastig zijn om uit te vinden welke domeinextensie het best bij jouw website past ..
#Welke Domeinextensies zijn er überhaupt?
Een domeinextensie wordt ook wel een ‘Top Level Domain’ genoemd (TLD), deze zijn weer onder te verdelen in ccTLD’s (country code Top Level Domain) en gTLD’s (generic Top Level Domain).
- ccTLD’s zijn extensies die gericht zijn op landen, zoals bijv. de .nl of .be extensies.
- gTLD’s zijn bedoeld voor internationale websites van o.a. commerciële bedrijven of organisaties, zoals resp. de .com of .org extensie.
#Landgebonden domeinextensies (ccTLD’s)
Landgebonden domeinextensies, zoals .nl, .be, .de, .uk, .cz, etc., zijn altijd goed om te gebruiken, mits je ook echt actief bent in het land waar de domeinextensie voor staat. Een .nl extensie is de populairste en meest waardevolle extensie als je de Nederlandse markt op gaat. Enkele voorbeelden van Landgebonden domeinextensies zijn:
#.nl domeinnamen (Nederland)
De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .nl domeinnaam.
#.be domeinnamen (België)
De Belgische Vereniging voor Internetdomeinregistratie (DNS Belgium) is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .be domeinnaam.
#.de domeinnamen (Duitsland)
De Deutsches Network Information Center (DENIC) is verantwoordelijk voor de uitgave van de .de domeinnaam. De .de is de op één na populairste domeinextensies op het internet.
#Internationale domeinextensies (gTLD’s)
De andere groep extensies zijn generieke Top Level Domains (gTLD’s). De gTLD is bedoelt voor internationale sites die een doel hebben. De .com is het bekendste voorbeeld van een gTLD, maar haar populariteit heeft geleid tot het feit dat het bijna onmogelijk om nog een goede .com domeinnaam te kunnen vinden of te bedenken.
#.com domeinnamen
Oorspronkelijk waren websites met .com bedoeld voor commerciële bedrijven in de Verenigde Staten. Verisign is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .com domeinnamen. Ondertussen is de .com domeinnaam de meest gebruikte domeinnaam ter wereld en is geschikt voor websites met een internationaal en commercieel karakter.
#.net domeinnamen
Verisign is ook hier de beheerder van de .net domeinnamen en zorgt ook voor de uitgifte hiervan. De .net domeinnaam is het meest geschikt voor websites (van organisaties) die bestaan uit een internationaal netwerk.
#.org domeinnamen
De Public Interest Registry (PIR) beheert alle .org domeinnamen en zorgt voor de uitgifte hiervan. De .org domeinnaam was oorspronkelijk bedoeld voor non-profit organisaties, toch kan iedereen een .org registreren.
#.info domeinnamen
Afilias Limited is verantwoordelijk voor de uitgifte van alle .info domeinnamen. De .info domeinnaam is het meest geschikt voor websites die voornaamst informatie verstrekkend zijn.
#.eu domeinnamen
De European Registry of Internet Domain Names (EUrid) is verantwoordelijk voor de uitgifte van alle .eu domeinnamen. De .eu domeinnaam is het meest geschikt voor websites waaruit de doelgroep bestaat uit Europeanen.
Gratis én vrijblijvend je WordPress website laten testen?
Tot in detail analyseert gonzodesign jouw website op o.a. performance, toegankelijkheid, virussen en/of malware en vindbaarheid in zoekmachines. Spoor de fouten en beveiligingsproblemen op die je site mogelijk belemmeren bij het behalen van topposities in zoekmachines.
WordPress Scan#Enkele nieuwe gTLD’s domeinextensies
De ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) lanceert in de komende jaren een hele zooi nieuwe gTLD’s. Deze nieuwe extensies zijn voornamelijk bedoeld om de alsmaar groeiende markt van internet gebruikers te voorzien van meer relevante domeinnamen.
Enkele voorbeelden van deze (nieuwe) domein extensies zijn:
#.biz domeinnamen
Neustar is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .biz domeinnamen. De .biz domeinnaam is het meest geschikt voor commerciële websites met een internationaal karakter (business).
#.directory domeinnamen
Een directory vertaalt zich het beste als een verzameling of collectie. De ICANN beheert elke .directory domeinnaam en zorgt voor de uitgifte hiervan. Alles wat ‘verzamelwerk’ is heeft een meerwaarde om op een .directory domeinextensie geplaatst te worden.
#.amsterdam domeinnaam
Zo is in 2015 de nieuwe domeinextensie .amsterdam ingevoerd. De ICANN beheert elke .amsterdam domeinnaam en zorgt voor de uitgifte hiervan. Spreekt voor zich dat de .amsterdam domeinnaam het meest geschikt is voor websites van bedrijven, verenigingen en particulieren die in Amsterdam actief zijn.
Dit klinkt misschien aantrekkelijk, maar er kleven ook nadelen aan deze nieuwe extensies. Zo hecht Google Nederland meer waarde aan een domeinnaam met een .nl extensie dan bijvoorbeeld dezelfde domeinnaam eindigend op .biz. Je scoort dus beter in de zoekmachines met een “traditionele” domeinextensie!
Daarnaast is het moeilijk om je bedrijf of blog te positioneren als je domeinnaam een vreemde extensie heeft waar bijna niemand van heeft gehoord ..?
#Conclusie
Elke domeinextensie heeft haar eigen specifieke doelgroep. Wanneer je kiest voor de meest bij je doelgroep passende domeinnaam en extensie, dan zal dit een positieve invloed hebben voor je rankings in de zoekmachine en de betrouwbaarheid van jouw website.
Als het lukt de .nl (liefst samen met de .com en/of .eu) te bemachtigen bij jouw webhost, dan zou dit je eerste keuze moeten zijn. Als jouw bedrijf iets met technologie of social media doet, is een een .net een goede optie (al blijven landgebonden domein extensies zoals .nl of. be beter).
In geval je ook buiten Nederland een bedrijf wilt opzetten, is het een goed idee om dezelfde domeinnaam alvast ook met de relevante landgebonden extensies te registeren. Als je een .nl webshop zou openen en je weet nu al dat er later ook een Duitse, Belgische en Engelse markt bij zullen gaan komen, dan kun je het beste meteen ook de .de, .be en .co.uk extensies vastleggen, samen met de populaire nieuwkomer .eu!
Nog Geen Reacties
Sorry, maar het is niet (meer) mogelijk te reageren op dit artikel.