Het kiezen van een goede domeinnaam die zowel persoonlijk én passend is voor je bedrijf of product kan behoorlijk moeilijk zijn. Maar een website adres (URL) bestaat uit 2 delen, namelijk een domeinnaam en een domeinextensie (ook wel eens domeinnaam extensie genoemd), zoals bij bijv. rajtoral.com.

Buiten de populaire domeinextensies in Nederland, zoals de .nl en de .com, zijn er nog honderden andere soorten domeinextensies en elke extensie heeft haar eigen voor- en nadelen. Het kan soms lastig zijn om uit te vinden welke domeinextensie het best bij jouw website past ..

Welke Domeinextensies zijn er überhaupt?

Een domeinextensie wordt ook wel een ‘Top Level Domain’ genoemd (TLD), deze zijn weer onder te verdelen in ccTLD’s (country code Top Level Domain) en gTLD’s (generic Top Level Domain).

  • ccTLD’s zijn extensies die gericht zijn op landen, zoals bijv. de .nl of .be extensies.
  • gTLD’s zijn bedoeld voor internationale websites van o.a. commerciële bedrijven of organisaties, zoals resp. de .com of .org extensie.
Niet elke extensie heeft namelijk een exact domein voordeel, alleen de populairste domeinextensies (zoals bijv. .nl en .com), hebben een voordeel in geval jij of jouw bedrijf actief zijn in Nederland.

Landgebonden domeinextensies (ccTLD’s)

Landgebonden domeinextensies, zoals .nl, .be, .de, .uk, .cz, etc., zijn altijd goed om te gebruiken, mits je ook echt actief bent in het land waar de domeinextensie voor staat. Een .nl extensie is de populairste en meest waardevolle extensie als je de Nederlandse markt op gaat. Enkele voorbeelden van Landgebonden domeinextensies zijn:

.nl domeinnamen (Nederland)

De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .nl domeinnaam.

.be domeinnamen (België)

De Belgische Vereniging voor Internetdomeinregistratie (DNS Belgium) is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .be domeinnaam.

.de domeinnamen (Duitsland)

De Deutsches Network Information Center (DENIC) is verantwoordelijk voor de uitgave van de .de domeinnaam. De .de is de op één na populairste domeinextensies op het internet.

Het nadeel van een domeinextensie met een landcode erin is dat je moeilijker de stap kunt zetten van een nationale website naar een internationale. Hiervoor is een .com of een .eu extensie een veel betere keuze.

Internationale domeinextensies (gTLD’s)

De andere groep extensies zijn generieke Top Level Domains (gTLD’s). De gTLD is bedoelt voor internationale sites die een doel hebben. De .com is het bekendste voorbeeld van een gTLD, maar haar populariteit heeft geleid tot het feit dat het bijna onmogelijk om nog een goede .com domeinnaam te kunnen vinden of te bedenken.

.com domeinnamen

Oorspronkelijk waren websites met .com bedoeld voor commerciële bedrijven in de Verenigde Staten. Verisign is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .com domeinnamen. Ondertussen is de .com domeinnaam de meest gebruikte domeinnaam ter wereld en is geschikt voor websites met een internationaal en commercieel karakter.

.net, .org, .info, .eu, etc. zijn goede alternatieven als de .com niet meer beschikbaar is, wel moet gezegd worden dat de .EU extensie andere nieuwkomers sterk overtroffen heeft de laatste jaren.

.net domeinnamen

Verisign is ook hier de beheerder van de .net domeinnamen en zorgt ook voor de uitgifte hiervan. De .net domeinnaam is het meest geschikt voor websites (van organisaties) die bestaan uit een internationaal netwerk.

.org domeinnamen

De Public Interest Registry (PIR) beheert alle .org domeinnamen en zorgt voor de uitgifte hiervan. De .org domeinnaam was oorspronkelijk bedoeld voor non-profit organisaties, toch kan iedereen een .org registreren.

.info domeinnamen

Afilias Limited is verantwoordelijk voor de uitgifte van alle .info domeinnamen. De .info domeinnaam is het meest geschikt voor websites die voornaamst informatie verstrekkend zijn.

.eu domeinnamen

De European Registry of Internet Domain Names (EUrid) is verantwoordelijk voor de uitgifte van alle .eu domeinnamen. De .eu domeinnaam is het meest geschikt voor websites waaruit de doelgroep bestaat uit Europeanen.

Gratis én vrijblijvend je WordPress website laten testen?

Tot in detail analyseert gonzodesign jouw WordPress website op o.a. performance, toegankelijkheid, virussen en/of malware en vindbaarheid in de verschillende zoekmachines. Spoor je fouten en beveiligingsproblemen op die je site mogelijk belemmeren bij het behalen van topposities in zoekmachines zoals Google.

Website Scan

Enkele nieuwe gTLD’s domeinextensies

De ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) lanceert in de komende jaren een hele zooi nieuwe gTLD’s. Deze nieuwe extensies zijn voornamelijk bedoeld om de alsmaar groeiende markt van internet gebruikers te voorzien van meer relevante domeinnamen.

Enkele voorbeelden van deze (nieuwe) domein extensies zijn:

.biz domeinnamen

Neustar is verantwoordelijk voor de uitgifte van de .biz domeinnamen. De .biz domeinnaam is het meest geschikt voor commerciële websites met een internationaal karakter (business).

.directory domeinnamen

Een directory vertaalt zich het beste als een verzameling of collectie. De ICANN beheert elke .directory domeinnaam en zorgt voor de uitgifte hiervan. Alles wat ‘verzamelwerk’ is heeft een meerwaarde om op een .directory domeinextensie geplaatst te worden.

.amsterdam domeinnaam

Zo is in 2015 de nieuwe domeinextensie .amsterdam ingevoerd. De ICANN beheert elke .amsterdam domeinnaam en zorgt voor de uitgifte hiervan. Spreekt voor zich dat de .amsterdam domeinnaam het meest geschikt is voor websites van bedrijven, verenigingen en particulieren die in Amsterdam actief zijn.

Dit klinkt misschien aantrekkelijk, maar er kleven ook nadelen aan deze nieuwe extensies. Zo hecht Google Nederland meer waarde aan een domeinnaam met een .nl extensie dan bijvoorbeeld dezelfde domeinnaam eindigend op .biz. Je scoort dus beter in de zoekmachines met een “traditionele” domeinextensie!

Daarnaast is het moeilijk om je bedrijf of blog te positioneren als je domeinnaam een vreemde extensie heeft waar bijna niemand van heeft gehoord ..?

Conclusie

Elke domeinextensie heeft haar eigen specifieke doelgroep. Wanneer je kiest voor de meest bij je doelgroep passende domeinnaam en extensie, dan zal dit een positieve invloed hebben voor je rankings in de zoekmachine en de betrouwbaarheid van jouw website.

Als het lukt de .nl (liefst samen met de .com en/of .eu) te bemachtigen bij jouw webhost, dan zou dit je eerste keuze moeten zijn. Als jouw bedrijf iets met technologie of social media doet, is een een .net een goede optie (al blijven landgebonden domein extensies zoals .nl of. be beter).

In geval je ook buiten Nederland een bedrijf wilt opzetten, is het een goed idee om dezelfde domeinnaam alvast ook met de relevante landgebonden extensies te registeren. Als je een .nl webshop zou openen en je weet nu al dat er later ook een Duitse, Belgische en Engelse markt bij zullen gaan komen, dan kun je het beste meteen ook de .de, .be en .co.uk extensies vastleggen, samen met de populaire nieuwkomer .eu!

Deel dit Bericht:

Categorie: webdesign | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.