Waarom is ‘Design’ essentieel voor Startups?

Denk je erover na om een nieuw bedrijf of startup te beginnen? Voor de meeste (midden en klein) bedrijven en startups, ligt de focus vaak op het product of dienst en hoe deze potentiële klanten kunnen aantrekken. Dat is ook waar de focus meestal moet liggen.

Echter, als je ook omzet of fondsenwerving als prioriteit beschouwd, dan is ‘design’ een essentieel onderdeel waar je rekening mee dient te houden. Startups zoals Airbnb, Fitbit en Square zien design als kern/prioriteit van hun bedrijf.

Maar wat is design eigenlijk? Is het een logo? Een cool WordPress theme? Een innovatieve User Interface? Design is zo veel meer dan dat, .. het is een denkwijze!

De•sign [dəzajn] is a method of problem solving.

Design is een benadering van een probleem, het vastleggen van een strategie en het constructief oplossen van het vastgesteld probleem. Een goed ontwerp (design) zou onopvallend moeten zijn. Er zijn verschillende lagen bij het ontwerpen, maar als je niet een goede fundering hebt is al het andere van secundair belang.

Hoe kunnen Startups profiteren van Design?

In mijn ervaring zien de meeste startups geen toegevoegde waarde om te investeren in design en al helemaal niet vanaf het begin van het traject. Vaak omdat het budget geen rekening houdt met het belang van professionele marketing tools, de essentie van een consistente huisstijl, de waarde van een positieve gebruikerservaring, de vindbaarheid van een website, etc., etc.! En juist dit zijn aspecten die vertrouwen wekken bij klant en prospect.

Ik snap dat de meeste startups geen echte ontwerpers pur sang zijn, wat een extra reden zou moeten zijn om design een prio te maken (ook al betekent dat het inhuren van een ontwerper om jou hierbij te helpen). Design kan namelijk het verschil maken in marketing resultaten, hoe klanten je bedrijf zien, en dus je winstgevendheid. Maar een goed ontworpen product of dienst kan jou ook een concurrentievoordeel brengen en een professionele, consistente en herkenbare positionering in de markt teweegbrengen.

Het is bewezen dat er een directe correlatie bestaat tussen een goed ontworpen product en klant loyaliteit. Klanten met een positieve ervaring hebben de neiging om meer — en vaker — geld te besteden aan je producten en vertellen dit door aan hun vrienden en kennissen. Design kan dus ook gratis marketing door positieve mond-tot-mond reclame genereren.

Mensen zijn nu ‘snuggerder’ dan 5 jaar geleden en zullen jouw slecht ontworpen of sterk verouderd product of dienst nooit kiezen als er een beter alternatief bestaat. Dit kan zelfs leiden tot een negatieve emotie, en dan zullen ze — meer dan waarschijnlijk — nooit meer bij jou terug komen.

Design vertegenwoordigt niet alleen de esthetische kwaliteiten, maar ook hoe het product werkt, en hoe gemakkelijk en snel de gebruiker een taak kan voltooien (User Experience). Denk er even een moment over na .. hoe belangrijk is het ontwerp van een product voor jou? Hoe belangrijk vind je de esthetiek en het gemak van het gebruik?

“Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.”
STEVE JOBS

Ondanks dat veel ondernemers het principieel eens zijn met deze ‘design-gerichte’ aanpak, zijn er slechts weinigen die het woord bij de daad voegen en bereid zijn hiervoor (extra) te betalen.

Hoe kunnen Startups Design integreren in hun bedrijfscultuur?

Inherent aan startups, bevinden zij zich vaak in een situatie die aan veranderingen onderhevig is, waardoor het dus belangrijk is dat zij voortdurend in contact staan met hun klanten.

Maar wat veel startups juist snel uit het oog verliezen, is het belang van een cyclus van iteratieve ontwikkeling (herhaald testen en verbeteren) op basis van feedback uit de ‘echte wereld’, hoofdzakelijk van klanten. Alleen op deze manier kunnen we ervaringen creëren die echte waarde voor mensen heeft, design is dus geen éénmalig goedje wat je ergens overheen smeert en vervolgens kan laten zitten.

Het draait hier vooral om onderwijs en bewustmaking wat Design kan betekenen voor jouw bedrijf, mits vroeg geïntegreerd in de bedrijfscultuur. Oprichters moeten geloven in het strategisch voordeel wat een design-gerichte benadering kan bieden. Des te eerder ondernemers design integreren in hun marketing tools en bedrijfscultuur, des te meer kunnen ze profiteren van de voordelen. Het is een stuk moeilijker om design te integreren als een product of dienst al is ontwikkeld.

Ik denk dat de beste manier om dit te doen is ofwel een ontwerper als mede-oprichter van de Startup toe te voegen (om een grotere slagingskans te hebben), of om de beste freelance ontwerper — budget technisch gezien — mee te laten helpen om het product vorm te geven en beter te begrijpen wat jouw klanten willen.

Conclusie

Design gaat niet alleen om esthetiek of functie, het gaat over de emotionele band die we maken met de doelgroep(en) waarvoor we ontwerpen. Startups hebben een geweldige kans om een ​​trouw publiek op te bouwen door hun klanten tevreden te maken, maar vaak schieten ze juist daarin te kort waardoor de kans op faillissement alleen maar groeit!

Design is een vorm van visuele communicatie, vaak betekent de manier waarop we onszelf presenteren veel meer dan wat we zeggen over onszelf. En dit geldt uiteraard ook voor zzp’ers, kleine(re) bedrijven en startups!

Deel dit Bericht:

Categorie: Algemeen | Tags: , ,
Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.