De verborgen kosten van gratis Website Builders

.. dus, je hebt besloten om één van de gratis website builders te kiezen om de website van jouw organisatie of bedrijf te maken? Om wat geld te besparen? Als non-profit, NGO (nongovernmental organization), of zelfs onderneming, is er altijd een grote druk om overheadkosten te minimaliseren. Zodat jij zo veel mogelijk van de budgettaire middelen voor jouw missie kan gaan gebruiken.

Wanneer je werkt met een missie in het achterhoofd, is een doe-het-zelf aanpak misschien wel economisch zinvol. Immers, er zijn veel goedkope software pakketten te krijgen of je maakt gebruik van de vele gratis online website builders. Gratis Website Builders, zoals o.a. Wix, Weebly, Squarespace en Webflow zijn hulpmiddelen die het bouwen van websites – zonder enige programmeerkennis – mogelijk maken.

In dit artikel lees je een aantal punten waar jij op moet letten voordat je een website builder gaat gebruiken.

#Uitstraling van jouw doe-het-zelf website

Deze gratis website builders worden geleverd met een (beperkte) set sjablonen om uit te kiezen waardoor websites veel op elkaar zullen gaan lijken! Je kunt niet verwachten dat je website zal opvallen en jouw USP’s (Unique Selling Points) goed worden gecommuniceerd als je doe-het-zelf website eruit ziet als de website van een ander bedrijf, of nog erger .. jouw concurrent(en)!

Ook is het vaak onmogelijk om de site op een eigen domein naam te laten draaien. Hierdoor ben je dus genoodzaakt om een domein te gebruiken aangeboden door de website builders zoals bijv.: https://www.WebsiteBuilder.com/username.html. Soms worden er bij de ‘gratis’ versies ook opvallend grote en prominente advertenties gebruikt waar je verder geen invloed op hebt ..

Investeer in waarde en missie van jouw organisatie door het inhuren van een ervaren web designer. Een ervaren ontwerper zal de tijd nemen om te begrijpen waar je organisatie voor staat en een website ontwerpen die het unieke verhaal van jouw organisatie verteld.

#Eigendomsrechten bij website builders

Als je gratis website builders gebruikt, kunnen je eigendomsrechten met betrekking tot inhoud, databases en codes variëren, afhankelijk van de servicevoorwaarden en het beleid van het platform. Hier volgt een algemeen overzicht:

Inhoud: In de meeste gevallen blijf jij eigenaar van de inhoud die je voor jouw website maakt. Dit omvat tekst, afbeeldingen, video’s en ander materiaal die jij uploadt of genereert. De websitebouwer maakt meestal geen aanspraak op het eigendom van jouw inhoud en jij hebt het recht om deze naar eigen inzicht te beheren.

Database: Als je de hostingdiensten van de website builder gebruikt, wordt de database van je website beheerd door het platform. Hoewel je misschien controle hebt over de inhoud die je in de database opslaat, is het platform meestal eigenaar van de infrastructuur en technologie die wordt gebruikt om de database te beheren en te laten werken. Het bekijken van de servicevoorwaarden en hostingovereenkomsten van het platform kan duidelijkheid verschaffen over de details van database-eigendom en -beheer.

Code: Het eigendom van aangepaste code die jij maakt, kan variëren afhankelijk van de website builder. In veel gevallen blijf jij eigenaar van de code die je schrijft of wijzigt in de editor van het platform. Het is echter belangrijk om te begrijpen dat website builders vaak werken met eigen code en technologie, die onder de servicevoorwaarden en licentieovereenkomsten van het platform kunnen vallen.

Hoewel je meestal eigenaar blijft van de inhoud, kunnen het beheer van databases en de onderliggende technologie eigendom zijn van de website builder. Het is essentieel om de servicevoorwaarden en overeenkomsten van elke website builder door te nemen om je rechten en verantwoordelijkheden volledig te begrijpen. Als je specifieke zorgen hebt over eigendom of controle, is het aan te raden om een juridisch adviseur te raadplegen.

#Veiligheidsrisico’s

Er is zoveel meer dan alleen het uiterlijk van je website. De back-end van jouw website, waar veel gegevens worden opgeslagen, is net zo belangrijk! Gratis website builders focussen meestal op de visuele (front-end) kant van jouw website. Als je jouw website gebruikt om bijv. geld in te zamelen door middel van directe schenking of verkoop, dan is het noodzakelijk om te investeren in een veilige infrastructuur van jouw website. Je wilt namelijk niet dat de accountgegevens van je klanten op straat komen te liggen.

De beslissing om geld op je website te besparen op de korte termijn kan je enorm veel kosten op de lange termijn. Vooral als de beveiliging van je website wordt aangetast. Ervaren website ontwikkelaars kunnen hierbij helpen om jouw website nagenoeg ‘dicht te timmeren’ voor hackers. Zowel de front-end als de back-end van je website.

“You can build a website with any other website builder in about 30 minutes. It takes more time to bake a cake. Don’t you assume your business or organization deserves more time and energy for it’s most important public-facing thing than a cake?”
onbekend

#Flexibiliteit

Zoals eerder vermeld, is de flexibiliteit in uitstraling van gratis website builders net zo groot als het aantal sjabloontjes waaruit jij kunt kiezen. Maar hoe zit het met de functionaliteit van deze gratis website builders? Kan je ook makkelijk extra functies toevoegen, zoals bijv. een webshop, een chat functie, een nieuwsbrief, etc.?

Gratis website builders zijn geen open source platformen (zoals bijv. WordPress, Joombla, etc.) die hun codes beschikbaar stellen voor web developers om extra functionaliteiten te kunnen ontwikkelen middels o.a. plugins. Dit betekent dat alleen het eigen development team van gratis website builders de codes voor extra functionaliteit(en) kan produceren.

Met meer flexibiliteit komt ook meer complexiteit in het platform. Zodoende is het dan ook mogelijk om bij sommige Website Builders meer functionaliteiten ‘bij te kopen’ ..!

#Performance

Bij gratis website builders ben je dus vaak verplicht om ook hosting af te nemen. Soms is deze hosting gratis, maar vaak zul je iets moeten bijbetalen. Uiteraard wil je ook een editor/interface die niet traag en onhandig is in gebruik en wil je ook dat jouw website snel en betrouwbaar laadt. Helaas is dat laatste niet altijd het geval ..!

Uit onderzoek met verschillende web apps (zoals o.a. Pingdom, WebPageTest, Nibbler, YSlow, etc.) is gebleken dat websites gemaakt met gratis website builders gemiddeld een Grade C (tussen de 40-60) scoren voor een kleine site of blog. De website builder sites zijn tevens geen van allen conform de webstandards gecodeerd (niet W3C compliant). Doordat er veel fouten in de code staan, kunnen sommige webbrowsers misschien niet in staat zijn om de website goed (in) te lezen en kan de site niet correct worden weergegeven (cross-browser compatibiliteit).

Er zijn ook een heleboel verschillende files nodig (o.a. CSS, JavaScript) om de website te laten draaien. Hierdoor zullen er veel HTTP-requests worden gemaakt wat schadelijk is voor de algehele laadtijd van je website. Een op-maat-gemaakte, geoptimaliseerde en zoekmachine vriendelijke (WordPress) website zal natuurlijk vele malen beter scoren en presteren. En dat levert jou weer extra bezoekers en conversie op.

#Zoekmachine vriendelijkheid (SEO)

Als een website niet goed wordt gevonden in de zoekmachines dan heb je feitelijk niets aan die website! Bij de meeste website builder websites kunnen de pagina titels en alt tags individueel worden toegevoegd. Minder ideaal zijn de cryptische URL namen (geen canonical URL‘s)!

Maar in het algemeen zorgen gratis website builders voor een onnauwkeurige website analyse, veelal veroorzaakt door oudere scripting technologieën. Hierdoor wordt het indexeren en crawlen van je website bemoeilijkt. Gratis website builders staan vaak niet toe dat de gebruikers een nauwkeurig beeld van het verkeer en de prestaties van hun site kunnen krijgen. Hierdoor is het haast onmogelijk om jouw website (content matig) aan te kunnen passen n.a.v. de web statistieken.

#Toegankelijkheid (Accessibility)

Web ontwikkelaars gebruiken in toenemende mate client-side-scripts om interactie mogelijk te maken die met HTML alleen niet gemaakt kan worden. Zulke technieken op websites worden Rich Internet Applications genoemd.

Deze web technieken zijn vaak niet toegankelijk voor mensen met een beperking, vooral mensen die afhankelijk zijn van screenreaders of mensen die geen muis kunnen gebruiken. Een screenreader is software waarmee iemand de informatie van een beeldscherm ook via spraak kan laten horen of kan laten omzetten in braille.

Geen een van de onderzochte gratis website builders schijnt rekening te houden met mensen met een beperking. Je kunt dus niet spreken van een goede site die voor iedereen toegankelijk is!

#Risico’s van gratis Website Builders

Website Builders zijn zo gemaakt dat je alinea’s, foto’s, slideshows, winkelwagen knoppen, etc. direct in een – vooraf gekozen – sjabloon kunt ‘draggen and droppen’. Hoe je de inhoud in de gratis website builder tool plaatst is hoe het eruit zal zien wanneer de site wordt gepubliceerd. Dit noemen we het WYSIWYG principe (What You See Is What You Get).

Echter, zonder ervaring in webdesign of web ontwikkeling zijn er een aantal risico’s die je zou kunnen nemen met deze gratis website builders aanpak.

Conclusie

Jouw website is niet zomaar een overhead artikel. Het communiceert je missie en visie als organisatie met je lezers, potentiële klanten, etc. Investeer in je missie door te investeren in jouw website.

Het belangrijkste probleem met deze gratis website builders, is dat deze tools de verwachting wekken, dat iedereen een website kan ontwerpen en realiseren. Wat uiteraard niet waar is. Tevens wekken ze ook de verwachting dat hun template/sjablonen voldoen aan alle doelen en doelstellingen voor jouw nieuwe website. Maar dat doen ze niet.

Het laatste wat je wilt doen, is veel tijd en energie steken in het bouwen van een website, om dan uit te vinden dat je opnieuw moet beginnen. Alleen omdat je de verkeerde website builder hebt gekozen.

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.