Een studie, door Conductor.com uitgevoerd, heeft bewezen dat het ‘posten’ van artikelen via persoonlijke Google Plus accounts een stijging van 10% betekent in de ranking/plaatsing op de eerste pagina (organic search) in Google, voor de periode van januari 2012 tot mei 2013.

UPDATE: Google laat Authorship uit de zoekresultaten verdwijnen! Google’s auteurschap support pagina, zegt simpelweg: “Authorship markup is no longer supported in Web search,” en moedigt webmasters naar ‘rich snippets‘ te kijken om hun zoekresultaten te verbeteren.

Een vaak genoemd voordeel van het hebben van een Google Plus account is namelijk de mogelijkheid om organische zoekresultaten te beïnvloeden. Persoonlijke (en publiekelijke) status updates op Google Plus worden geïndexeerd door Google en kunnen worden weergegeven als onderdeel van de organische zoekresultaten.

Maar Google Authorship (Auteurschap) neemt de impact van een persoonlijke Google Plus account nog een stapje verder.

Wat is Google Authorship?

Door het inzetten van een Google Auteurschap koppel je jouw Google Plus-account aan de door jou geschreven en online gepubliceerde inhoud. Google’s Auteurschap voegt een avatar van de gebruiker (je Google Plus profielfoto) toe aan de zoekresultaten van Google, waardoor zoekers gemakkelijk auteurs kunnen herkennen en/of identificeren.

Maar tevens kan Google de inhoud die je publiceert op het web associëren met je Google Plus profiel, en dus tot het vestigen van gezag en geloofwaardigheid.

Nu, als je content laat zien in de organische zoekresultaten notering, zal Google een link als onderdeel van de lijst (in aanvulling op je profiel foto) die het mogelijk maakt zoekers naar de andere inhoud die je hebt gemaakt te zien. Het voordeel voor bloggers en iedereen die een personal brand probeert op te bouwen is duidelijk: je kunt een grotere exposure voor jouw inhoud bereiken door het opzetten van Google Auteurschap.

Voor degenen die Google auteurschap nog niet in gebruik hebben genomen, Google’s Webmaster Central blog heeft een goed artikel met veelgestelde vragen over auteurschap en de implementatie ervan.

Toepassing Google Auteurschap

Om Google Auteurschap te activeren heb je wel een eenvoudige editor (bijv. Notepad++, of SublimeText2) nodig om je broncode aan te kunnen passen en een FTP programma (bijv. FilleZilla) om de gemaakte aanpassingen weer te kunnen uploaden. Als je een WordPress website heeft, kun je dit ook aanpassen in de WordPress Editor (zie menu: ‘Appearance’ -> ‘Editor’ -> file: header.php).

Maak een reserve kopie van je WordPress Theme als je veranderingen gaat aanbrengen in de codes van je theme, voor het geval dat ..

‘Algemene’ Auteurschap

Hiermee wordt bedoeld dat de eigenaar van de blog, veelal toch de schrijver van de artikelen, automatisch het Auteurschap krijgt van alle pagina’s en artikelen van de blog/site. Dit is eenvoudig te bewerkstelligen door in het <head></head> gedeelte van je broncode, de volgende regel toe te voegen:

<link href="GOOGLE-PROFIEL-URL" rel="author" />

In WordPress zit dit gedeelte altijd in de header.php file in je theme codes. Als je gebruik maakt van bijv. Yoast SEO for WordPress, dan kun je dat vanuit deze plugin installeren.

Als je bijv. ook gast bloggers hebt en je wilt hun de auteurschap geven van het door hun geschreven artikel, dan is de makkelijkste manier om dat aan het begin of einde van een artikel te doen. Je linkt dan —in de tekst— de naam van jouw gast blogger met zijn/haar Google+ account, zoals hieronder aangegeven.

<a href="GOOGLE-PROFIEL-URL" rel="author">Auteur Naam</a>

In jouw Google account (ook als je gast blogger bent) dien je wel deze website te koppelen aan je profiel, door de desbetreffende naam en homepage URL van de blog in te vullen bij de “Contributor to” gedeelte.

WordPress Opties voor Auteurschap

In het voorgaande is er gesproken over de optie om aan alle pagina’s en artikelen binnen je WordPress website een Auteurschap te kunnen koppelen, maar binnen WordPress zijn er nog een paar code opties voor Google’s Auteurschap (tevens voor in het <head></head> gedeelte van je broncode):

Alleen een koppeling van Google Auteurschap en jouw Artikelen:

<?php if ( is_single() ) {?>
<link rel="author" href="GOOGLE-PROFIEL-URL"/>
<?php }?>

Alleen een koppeling van Google Auteurschap en jouw Pagina’s:

<?php if ( is_page() ) {?>
<link rel="author" href="GOOGLE-PROFIEL-URL"/> <?php }?>

Met deze code koppel je Google Auteurschap met jouw Pagina’s en Artikelen (exclusief de homepage en de archief pagina’s).

<?php if ( is_page() || is_single() ) {?>
<link rel="author" href="GOOGLE-PROFIEL-URL"/>
<?php }?>

Hoe te voorkomen dat Google een Auteurschap laat zien?

Als om welke reden dan ook,  jij geen gebruik wilt maken van Google Auteurschap, kun je jouw Google+ profiel op ‘prive ‘zetten, zodat deze niet indexbaar wordt in de zoekresultaten.

Meten is Weten!

Zodra de code geïnstalleerd is, is het tijd om je werk te controleren! De makkelijkste manier is om Google’s structured data testing tool te gebruiken. Je wilt de juiste pagina’s van je site controleren om te zien of de Auteurschap correct is geïnstalleerd (alleen artikelen, of artikelen en pagina’s, afhankelijk van jouw toepassing). Om dit te controleren hoef je alleen maar de juiste URL’s van je site in de testing tool in te vullen en de resultaten te bekijken.

Zelfs als de testing tool zegt dat alles is ingesteld en prima werkt, zijn er nog bepaalde omstandigheden die kunnen voorkomen dat jouw pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten met de naam van de individuele auteur en profielfoto ernaast.

En tot slot, wees geduldig. Het kan enkele weken duren voordat je Auteurschap info in de zoekresultaten verschijnt, dus maak je zich geen zorgen als het wat tijd kost – gewoon kwalitatief goede artikelen blijven publiceren in de tussentijd!

Conclusie

Zijn Google Plus en Google Authorship het ‘wondermiddel’ om jou en jouw content beter te laten vinden op Google? Nee, maar ze zijn echt grote stukken van de totale puzzel. Het creëren van relevante en boeiende inhoud is nog steeds essentieel om online gevonden te kunnen worden.

Als je problemen heeft kun je dat in de reacties (hieronder) aangeven en ik zal proberen om je te helpen.

Deel dit Bericht:

Categorie: SEO | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.