Mobiele Navigatie

Een studie, door Conductor.com uitgevoerd, heeft bewezen dat het ‘posten’ van artikelen via persoonlijke Google Plus accounts een stijging van 10% betekent in de ranking/plaatsing op de eerste pagina (organic search) in Google, voor de periode van januari 2012 tot mei 2013.

UPDATE: Google laat Authorship uit de zoekresultaten verdwijnen! Google’s auteurschap support pagina, zegt simpelweg: “Authorship markup is no longer supported in Web search,” en moedigt webmasters naar ‘rich snippets‘ te kijken om hun zoekresultaten te verbeteren.

Een vaak genoemd voordeel van het hebben van een Google Plus account is namelijk de mogelijkheid om organische zoekresultaten te beïnvloeden. Persoonlijke (en publiekelijke) status updates op Google Plus worden geïndexeerd door Google en kunnen worden weergegeven als onderdeel van de organische zoekresultaten.

Maar Google Authorship (Auteurschap) neemt de impact van een persoonlijke Google Plus account nog een stapje verder.

Wat is Google Authorship?

Door het inzetten van een Google Auteurschap koppelt u uw Google Plus-account aan de door u geschreven en online gepubliceerde inhoud. Google’s Auteurschap voegt een avatar van de gebruiker (uw Google Plus profielfoto) toe aan de zoekresultaten van Google, waardoor zoekers gemakkelijk auteurs kunnen herkennen en/of identificeren.

Maar tevens kan Google de inhoud die u publiceert op het web associëren met uw Google Plus profiel, en dus tot het vestigen van gezag en geloofwaardigheid.

Nu, als u content laat zien in de organische zoekresultaten notering, zal Google een link als onderdeel van de lijst (in aanvulling op uw profiel foto) die het mogelijk maakt zoekers naar de andere inhoud die u hebt gemaakt te zien. Het voordeel voor bloggers en iedereen die een personal brand probeert op te bouwen is duidelijk: u kunt een grotere exposure voor uw inhoud bereiken door het opzetten van Google Auteurschap.

Voor degenen die Google auteurschap nog niet in gebruik hebben genomen, Google’s Webmaster Central blog heeft een goed artikel met veelgestelde vragen over auteurschap en de implementatie ervan.

Toepassing Google Auteurschap

Om Google Auteurschap te activeren heeft u wel een eenvoudige editor (bijv. Notepad++, of SublimeText2) nodig om uw broncode aan te kunnen passen en een FTP programma (bijv. FilleZilla) om de gemaakte aanpassingen weer te kunnen uploaden. Als u een WordPress website heeft, kunt u dit ook aanpassen in de WordPress Editor (zie menu: ‘Appearance’ -> ‘Editor’ -> file: header.php).

Maak een reserve kopie van uw WordPress Theme als u veranderingen gaat aanbrengen in de codes van uw theme, voor het geval dat ..

‘Algemene’ Auteurschap

Hiermee wordt bedoeld dat de eigenaar van de blog, veelal toch de schrijver van de artikelen, automatisch het Auteurschap krijgt van alle pagina’s en artikelen van de blog/site. Dit is eenvoudig te bewerkstelligen door in het <head></head> gedeelte van uw broncode, de volgende regel toe te voegen:

HTML
<link href="GOOGLE-PROFIEL-URL" rel="author" />

In WordPress zit dit gedeelte altijd in de header.php file in uw theme codes. Als u gebruik maakt van bijv. Yoast SEO for WordPress, dan kunt u dat vanuit deze plugin installeren.

Als u bijv. ook gast bloggers heeft en u wilt hun de auteurschap geven van het door hun geschreven artikel, dan is de makkelijkste manier om dat aan het begin of einde van een artikel te doen. U linkt dan — in de tekst — de naam van uw gast blogger met zijn/haar Google+ account, zoals hieronder aangegeven.

HTML
<a href="GOOGLE-PROFIEL-URL" rel="author">Auteur Naam</a>

In uw Google account (ook als u gast blogger bent) dient u wel deze website te koppelen aan uw profiel, door de desbetreffende naam en homepage URL van de blog in te vullen bij de “Contributor to” gedeelte.

WordPress Opties voor Auteurschap

In het voorgaande is er gesproken over de optie om aan alle pagina’s en artikelen binnen uw WordPress website een Auteurschap te kunnen koppelen, maar binnen WordPress zijn er nog een paar code opties voor Google’s Auteurschap (tevens voor in het <head></head> gedeelte van uw broncode):

Alleen een koppeling van Google Auteurschap en uw Artikelen:

PHP
<?php if ( is_single() ) {?>
<link rel="author" href="GOOGLE-PROFIEL-URL"/>
<?php }?>

Alleen een koppeling van Google Auteurschap en uw Pagina’s:

PHP
<?php if ( is_page() ) {?>
<link rel="author" href="GOOGLE-PROFIEL-URL"/> <?php }?>

Met deze code koppelt u Google Auteurschap met uw Pagina’s en Artikelen (exclusief de homepage en de archief pagina’s).

PHP
<?php if ( is_page() || is_single() ) {?>
<link rel="author" href="GOOGLE-PROFIEL-URL"/>
<?php }?>

Hoe te voorkomen dat Google een Auteurschap laat zien?

Als om welke reden dan ook,  u geen gebruik wilt maken van Google Auteurschap, kunt u uw Google+ profiel op ‘prive ‘zetten, zodat deze niet indexbaar wordt in de zoekresultaten.

Meten is Weten!

Zodra de code geïnstalleerd is, is het tijd om uw werk te controleren! De makkelijkste manier is om Google’s structured data testing tool te gebruiken. U wilt de juiste pagina’s van uw site controleren om te zien of de Auteurschap correct is geïnstalleerd (alleen artikelen, of artikelen en pagina’s, afhankelijk van uw toepassing). Om dit te controleren hoeft u alleen maar de juiste URL’s van uw site in de testing tool in te vullen en de resultaten te bekijken.

Zelfs als de testing tool zegt dat alles is ingesteld en prima werkt, zijn er nog bepaalde omstandigheden die kunnen voorkomen dat uw pagina wordt weergegeven in de zoekresultaten met de naam van de individuele auteur en profielfoto ernaast.

En tot slot, wees geduldig. Het kan enkele weken duren voordat uw Auteurschap info in de zoekresultaten verschijnt, dus maakt u zich geen zorgen als het wat tijd kost – gewoon kwalitatief goede artikelen blijven publiceren in de tussentijd!

Conclusie

Zijn Google Plus en Google Authorship het ‘wondermiddel’ om u en uw content beter te laten vinden op Google? Nee, maar ze zijn echt grote stukken van de totale puzzel. Het creëren van relevante en boeiende inhoud is nog steeds essentieel om online gevonden te kunnen worden.

Als u problemen heeft kunt u dat in de Reacties aangeven en ik zal proberen om u te helpen.

Deel dit Bericht:

Categorie: SEO | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafische en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Laat een Reactie achter


*) Verplichte velden.

Meest Recent Project

Leerschoon M/V