Checklist Livegang van een nieuwe (WordPress) Website

De lancering van een nieuwe website is een speciaal moment waar veel ondernemers naar uitkijken. Na maanden van designvoorstellen, technische oplossingen, evaluatie van de testomgeving en content zorgen, is het moment suprême daar. Om te controleren of alles wel goed staat, technisch klopt en geen rare dingen achterblijven, heb ik onderstaande website checklist t.b.v. de livegang samengesteld.

Deze website checklist moet voorkomen dat een website met kinderziektes online gaat.

#Uitgebreide website Checklist Lancering

Niet alle punten uit deze checklist gaan op voor elke WordPress website, maar veel zal ook van toepassing zijn op de lancering van je nieuwe WordPress website.

#Content

  • Staan er geen taalfouten in de teksten en zijn alle dummy teksten (Lorum Ipsum) verwijderd?
  • Is alle content consistent geplaatst en wordt de correcte Heading structuur gebruikt voor de verschillende titels (H1, H2, H3, etc.) in de content?
  • Zijn alle afbeeldingen voorzien van ALT-teksten (ALT-Tags) en beschrijven deze de functie of het doel van de afbeelding?
  • Is de website toegangelijk via het toetsenbord?
  • Is het (bedrijfs)logo in de header gelinkt aan de homepage?
  • Is er een Favicon en zijn de Touch Icons voor mobiele apparaten ingesteld?
  • Zijn er maximaal 2 (leesbare) lettertypes gebruikt in de gehele website?
  • Zijn alle teksten typografisch in orde (lettergrootte, regelafstand, spatiëring, etc.) ?
  • Hebben alle teksten dezelfde unieke en passende intonatie?
  • Is het copyright jaartal correct en wordt deze automatisch geüpdatet?
  • Staat de Contact/bedrijfsinformatie op elke webpagina?
  • Worden het BTW- en KVK-nummer getoond op de website (wettelijk verplicht voor bedrijven)?
  • Is er ook gedacht aan de algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden, privacy statement, disclaimer en/of copyright statement?
  • Werkt de inschrijving van de nieuwsbrief (nog steeds) naar behoeven?

#Formulieren

  • Werken alle formulieren naar behoren? Zijn alle verplichte velden van de websiteformulieren getest?
  • Werkt de tab-index (om van veld naar veld te springen)?
  • Krijgt de bezoeker een bevestiging nadat een websiteformulier succesvol is verstuurd (op de website of per mail)?
  • Zijn de e-mailadressen bereikbaar en komt het formulier correct aan bij de juiste personen en de juiste e-mail adressen?
  • Gaat er een BCC notificatie van de websiteformulieren uit naar een admin e-mailadres als extra back-up?
  • Is er een anti-spam regeling getroffen voor de websiteformulieren?
  • Zijn de doelen (meestal de bedankpagina) ingesteld bij Google Analytics voor het bijhouden van de conversies van elk formulier?
  • Is de opbouw logisch en staan de links waar ze horen?
  • Verwijzen alle links nog naar bestaande webpagina’s (geen ‘broken links’)?
  • Zijn de 301-redirects goed ingesteld (dit geldt alleen voor een redesign van je website)?

#Responsiveness

  • Is er ook een Media Query speciaal voor grotere schermen/schermresoluties?
  • Heb je ook de website getest op zoveel mogelijk mobiele apparaten?
  • Kloppen de Responsive Breakpoints?
  • Schalen alle elementen op de webpagina’s (teksten, afbeeldingen, video’s, etc.) goed mee en klopt het design nog?
  • Zijn alle links en icoontjes klikbaar?

#Techniek

  • Is de (juiste) database verbonden aan de website?
  • Worden sterke WordPress wachtwoorden gebruikt voor alle WordPress gebruikers rollen?
  • Wordt de website goed getoond in de meest gebruikte browsers (Chrome, Edge, Firefox, Safari en Opera)?
  • Worden (alle) JS Libraries aangeboden via een Content Delivery Network (CDN)?
  • Worden er webfonts gebruikt en worden deze optimaal aangeboden aan de bezoeker van de website?
  • Bestaat er een CSS print stylesheet en is deze getest?
  • Is alle HTML code en CSS code gevalideerd?
  • Is de website vrij van Javascript errors?
  • Zijn alle CSS prefixes aanwezig (indien noodzakelijk) en is er browser support voor alle CSS features?
  • Is er een 403-pagina ingesteld waarop de bezoeker duidelijk wordt gemaakt dat hij/zij geen toegang heeft tot de desbetreffende webpagina?
  • Is er een 404 pagina ingesteld en is deze informatief?
  • Wordt de website gehost bij een webhost gespecialiseerd in WordPress websites?
  • Worden er backups gemaakt? En hoe vaak worden deze dan gemaakt?
  • Is het terugzetten van een back-up getest?
  • Zijn de DNS van de domeinnaam aangepast zodat deze verwijst naar het juiste IP-adres (bij verhuizing naar een andere server of bij gebruik van bijv. Cloudflare)?
  • Is de website verbonden aan een uptime monitor?
  • Is er nagedacht over een caching plugin?
  • Check het SSL certificaat, is deze goed geïmplementeerd op de website?

#Analytics

  • Is de desbetreffende Google Analytics trackingcode op elke pagina geplaatst (of van een ander website analyse programma zoals bijv. Hotjar, Alexa, Matomo, etc.)?
  • Zijn de IP-adressen die je veel gebruikt (thuis of op werk) uitgesloten zodat jouw web statistieken niet vervuild worden met je eigen bezoeken?
  • Werkt het tracken via het gekozen website analyse programma?
  • Is de website aangemeld bij Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools) en is de sitemap ingediend?

#Plugins en Updates

  • Is WordPress up-to-date?
  • Zijn alle plugins up-to-date?
  • Zijn alle overbodige plugins en Thema’s verwijderd?
  • Is er een plan voor het (automatisch) updaten van WordPress en de plugins?
  • Is er een Security plugin geïnstalleerd?
  • Is er een Anti-spam plugin voor WordPress reacties geïnstalleerd?

#Zoekmachine Optimalisatie

  • Beschrijft de Pagina Titel duidelijk wat er op de pagina te vinden is?
  • Is de Pagina Titel niet langer dan 55 tekens omdat dat het maximum is wat Google toont in de zoekresultaten?
  • Zijn de juiste keywords (zoekwoorden) gebruikt voor de verschillende pagina’s en staan de belangrijkste keywords vooraan in de content?
  • Worden Permalinks (permanente URL’s) gebruikt en reflecteren deze de inhoud van de pagina?
  • Zijn alle URL’s in de website opgebouwd zodat deze logisch zijn voor mens en (zoek)machine?
  • Is alle content (teksten, beelden, video’s) in de website consistent en seo-geoptimaliseerd?
  • Heeft elke pagina een meta description (de omschrijving van de webpagina in de zoekresultaten)?
  • Is het robots.txt bestand aan de site toegevoegd (Hiermee kun je zoekmachines toegang tot bepaalde delen van de website verbieden, duplicate content problemen voorkomen en aangeven hoe zoekmachines de website efficiënter kunnen crawlen)?
  • Wordt er gebruik gemaakt van een SEO plugin (Yoast SEO, All-in-One SEO, etc.)

#Performance

#Na de livegang

De website is nu gepubliceerd en live, toch kun je nu niet achterover gaan leunen, want een website is nooit af. In dit gedeelte van de website checklist komen de belangrijkste dingen voor die na een lancering plaatsvinden.

  • Vertel iedereen over de lancering van de nieuwe website.
  • Start met een social media strategie en hou de social media kanalen natuurlijk bij.
  • Zet in de handtekening van je e-mail: ‘bekijk onze nieuwe website!’
  • Heb je al een nieuwe post op social media gezet? En het evenement van volgende maand op de nieuwspagina?
  • Stuur alle formulieren op de site een keer in, plaats een order (met en zonder Ideal betaling), gebruik de zoekfunctie op de website. Test alle bovenstaande punten nogmaals.
  • Worden er bezoekers gemeten? Zie je conversies binnenkomen?
  • En, last but not least, is de webbouwer al bedankt voor zijn/haar noeste werk?

Bovenstaande website checklist is grotendeels gebaseerd op mijn eigen ervaringen en go-live-ongelukjes. Heb jezelf ervaring met de lancering van een nieuwe website of ben ik iets vergeten in deze website checklist? Laat het mij weten door een reactie achter te laten dan voeg ik het toe aan dit artikel.

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.