Mobiele Navigatie

Een belangrijk aspect bij elk logo-voorstel wat wordt gepresenteerd is uiteraard de eerste indruk. Heeft het logo-voorstel de juiste uitstraling, past het bij de doelgroep, is het reproduceerbaar, maar het allerbelangrijkste blijft het eerste gevoel bij elk logo.

Het is het enige moment dat je instinctief op het nieuwe logo ontwerp reageert. Daarmee kom je gevoelsmatig misschien wel het dichtst bij de leden van je doelgroepen die ook het logo voor het eerst zien. Vind je het in eerste instantie niets, laat je dan niet gauw door argumenten overhalen om het toch mooi te vinden: er is basaal dan iets nog niet in orde.

Checklist Logo Ontwerp

De discussie kan gemakkelijk warrig worden en ontaarden in ‘mooi’ vs. ‘niet mooi’. Voorkom dat door voortdurend terug te grijpen op de criteria uit je briefing. Gebruik bijvoorbeeld de volgende checklist:

  • Weerspiegelt dit logo ontwerp ‘wie we zijn, wat we doen/bieden en hoe we het doen? Anders gezegd, krijg ik hierdoor een idee van waar het bij dit bedrijf om gaat en wat ik er zelf aan kan hebben?
  • Past het bedrijfslogo bij onze doelgroepen? Dus geen flitsend logo voor senioren of een ouderwets-degelijk logo voor scholieren. Houd ook rekening met specifieke doelgroep-eigenschappen: kunnen slechtzienden dit lettertype in deze grootte goed lezen, hoe komt het logo over voor mensen die gedeeltelijk kleurenblind zijn?
  • Sluit dit company logo aan op onze communicatiedoelen: roept het een clubgevoel op, straalt het integriteit uit, toont het ons milieuvriendelijk karakter, straalt het professionaliteit uit, etc.?
  • Onderscheidt dit logo ontwerp ons voldoende van onze concurrenten zonder te sterk af te wijken t.o.v. wat gebruikelijk is in onze markt?
  • Straalt dit bedrijfslogo onze boodschap uit?
  • Past het als corporate logo in onze communicatiestrategie: toont het zelfironie, overtuigt het door creativiteit, toont het onze overeenkomst met onze relatiegroepen, etc.?
  • Valt dit logo ontwerp voldoende op temidden van een reeks van andere communicatiedragers? Springt bijvoorbeeld onze advertentie eruit tussen al die andere advertenties op een krantenpagina? Intrigeert het?
  • Is het gebruikte beeld sterk genoeg of moeten we het straks keer op keer uitleggen? Laat het zich goed herinneren, is het herkenbaar genoeg?
  • Is het eenvoudig? Hoe eenvoudiger, hoe meer zeggingskracht. Sterke business logo’s zijn vrijwel altijd tot op het bot uitgekleed, dus vraag je af: kan er nog niets weg? Kan er een kleur af, kan de vorm simpeler, is dat verloopraster nodig, etc.?
  • Is het eenduidig: geeft dit logo ontwerp alleen de vooraf gedefinieerde boodschap af? Geeft het meerdere boodschappen af, dan is het waarschijnlijk warrig en dus minder krachtig.
  • Oogt het professioneel?
  • Sluit het negatieve associaties uit? Denk daarbij aan kleurgebruik, abstractere vormen, nogal afwijkende lettertypes e.d.
  • Is het een tijdgebonden logo design? Werkt het logo over tien tot vijftien jaar nog steeds of is die fraaie trendy vorm van nú tegen die tijd hopeloos ouderwets?

‘Technische’ eisen aan het logo ontwerp

Naast de communicatie-criteria uit de hiervoor aangegeven checklist, is er ook een aantal technische aspecten van het logo ontwerp die je moet checken:

  • Is het bedrijfslogo gemakkelijk te reproduceren op diverse communicatiedragers (groot, klein, op papier, op relatiegeschenken, op reclameborden, op beeldscherm etc. )?
  • Laat dit logo (en vooral de naam) zich makkelijk lezen door onze doelgroep (senioren, kinderen)?
  • Is het logo design (en vooral het gekozen lettertype) geschikt voor gebruik op internet?
  • Is het bedrijfslogo met eventuele aanpassingen geschikt voor zwart/wit-gebruik en 1- of 2-kleuren druk?
  • Is dit business logo juridisch te beschermen? Om die reden is het variëren op bestaande clipart alleen aan te raden als je exclusiviteit niet zo’n rol speelt (zoals bij kleinere, lokaal geöriënteerde bedrijven).

Tot slot nog een paar tips:

Een indicatie: als een logo ontwerp veel uitleg nodig heeft, wijst dat meestal op zwakheid. Een krachtig beeldmerk heeft geen uitleg nodig!

  • Vraag je af of de doelgroepen dezelfde associaties hebben als degenen die het logo nu beoordelen. De enige manier om daar achter te komen is research. Vraag een panel uit de doelgroep om feedback en als daar geen budget voor is, vraag dan in ieder geval één lid van de doelgroep om reactie. Een waarschuwing: ook een panel vertegenwoordigt niet de hele waarheid; blijf je eigen oordeel/gevoel ernaast zetten.
  • Het zal duidelijk zijn dat mooiheid niet echt een criterium is voor de effectiviteit van een bedrijfslogo. Een bewust onbeholpen logo in neon-kleuren kan soms veel effectiever zijn dan een prettig, stemmig, uitgebalanceerd beeldmerk. Waar het om gaat is of het logo bijdraagt aan de doelen van de ‘afzender’.

gonzodesign ziet het logodesign als de eerste ‘bouwsteen’ naar een  passende, onderscheidende  en herkenbare huisstijl. Achter een goed en suk6-vol logo gaat een heleboel werk schuil: typografie, kleuren en hun psychologische betekenis, uitstraling en vormtaal zijn maar een paar zaken waarop gelet dient te worden.

Bovenstaande checklist geeft de belangrijkste criteria goed weer waaraan een goed logo moet voldoen. Vaak probeer ik al een heleboel info te vergaren van de klant middels mijn logo-vragenlijst. Met deze vragenlijst proberen we te achterhalen wat een klant wil, maar tevens wat de klant NIET wil!

Deel dit Bericht:

Categorie: grafisch | Tags: , ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafische en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Laat een Reactie achter


*) Verplichte velden.

Meest Recent Project

Groundsailer Media

Colofon