Het belang van interne links in SEO

Interne links spelen een cruciale rol in webdesign en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hoewel backlinks (externe link van een andere website die verwijst naar jouw website) vaak de meeste aandacht krijgen in SEO strategieën, mogen interne links niet worden onderschat omdat ze de zichtbaarheid en ranking van een website verbeteren.

Ondanks hun belang worden ze vaak over het hoofd gezien door webmasters, ontwikkelaars en website-eigenaren. Nog vaak merk ik dat er amper interne links gelegd worden naar belangrijke categorieën, producten, lokale diensten pagina’s, landingspagina’s, etc.

Hoe verwacht je dat Google deze pagina’s vindt, en er überhaupt waarde aan hecht? Interne links zijn voor Google de manier om de structuur van je site te begrijpen, nieuwe pagina’s te ontdekken en te begrijpen welke pagina’s belangrijk zijn.

In dit artikel ga ik de betekenis van interne links bespreken, uitleggen waarom ze zo belangrijk zijn voor SEO en enkele tips bieden voor het effectief implementeren ervan op je website.

#Wat is een interne link?

Een interne link is een link die van de ene webpagina naar een andere pagina op dezelfde website leid. Ze helpen gebruikers om gemakkelijk door de inhoud van een website te navigeren en zorgen voor een gestroomlijnde gebruikerservaring. 

Interne links kunnen worden gebruikt om gerelateerde inhoud aan te bevelen, belangrijke pagina’s te benadrukken en de structuur van de website te versterken. Ze zijn van groot belang voor SEO, omdat ze zoekmachines helpen begrijpen hoe de verschillende pagina’s op een website met elkaar verbonden zijn. 

#Pagina’s zonder een interne link

Als een pagina geen interne link(s) ontvangt, is het een zogeheten ‘orphan’ pagina. Voor zoekmachines zijn deze pagina’s moeilijker te vinden. Deze pagina’s krijgen geen linkwaarde mee vanuit andere pagina’s en de kans is klein dat er dan wel externe backlinks aanwezig zijn.

Voorbeelden van één orphan pagina (links) en van een cluster met orphans.
Fig.1: Voorbeelden van één orphan pagina (links) en van een cluster met orphans.

Crawlers kunnen deze pagina’s dan alleen bezoeken via je XML-sitemap of als je deze orphans zelf handmatig laat indexeren in Google Search Console. Dit is niet goed voor de vindbaarheid.

De XML-sitemaps gebruikt Google enkel om links te ‘ontdekken’, niet om waarde te bepalen of de structuur te begrijpen.

#Het belang van interne links voor SEO

Interne links spelen ook een cruciale rol in zoekmachineoptimalisatie. Wanneer zoekmachines zoals Google een website crawlen, volgen ze elke interne link om de structuur en inhoud van de site te begrijpen. 

Door interne links op strategische wijze te gebruiken, kunnen website-eigenaren zoekmachines helpen om belangrijke pagina’s te ontdekken en te indexeren, de autoriteit van pagina’s te versterken en de ranking in zoekresultaten te verbeteren.

Linkbuilding (zowel extern als intern), content en de performance van je website gelden als de heilige drie-eenheid tijdens de zoekmachineoptimalisatie van je website. Interne links zijn hierbij een belangrijke factor. De interne linkstructuur vormt namelijk het skelet van je website. 

Afbeelding: Hoe websites worden gecrawld, geïndexeerd, gerankt en gepresenteerd in de SERPs.
Fig.2: Hoe websites worden gecrawld, geïndexeerd, gerankt en gepresenteerd in de SERPs.

Google kijkt naast de kwaliteit van iedere individuele pagina ook naar de samenhang van een website. Hoe meer links (zowel backlinks als interne links) een pagina krijgt, hoe meer waarde Google aan deze pagina hecht. Google herkent de relatie tussen verschillende links en content. 

#Waarom worden interne links onderschat bij SEO?

Ondanks hun belang worden interne links vaak onderschat en verwaarloosd bij het toepassen van SEO strategieën. Dit kan verschillende redenen hebben. Website-eigenaren en beginnende SEO werknemers richten zich meer op het verkrijgen van backlinks, die traditioneel belangrijker worden beschouwd.

Maar het ontbreken van een duidelijke strategie voor interne links kan leiden tot willekeurig en inconsistent gebruik ervan op de website. Zonder een doordachte benadering kunnen interne links hun volledige potentieel niet benutten om de SEO prestaties van een site te verbeteren.

Daarom is het belangrijk om elke interne link serieus te nemen en ze op te nemen als integraal onderdeel van je SEO strategie.

#Welke soorten interne links zijn er?

Eigenlijk zijn alle links op je website, die naar een ander gedeelte van jouw website verwijzen, interne links. Een kort overzicht van de meest gebruikte interne links:

  • Navigatie links: De meest gangbare manier om bezoekers snel naar andere gedeeltes van de website te brengen.
  • Tekst links: In je artikel of pagina kun je natuurlijk ook met een interne link bijvoorbeeld verwijzen naar een ander artikel of dienst pagina met meer informatie over het desbetreffende onderwerp. Door al deze links krijgt het achterliggende artikel een steeds hogere populariteit.
  • Breadcrumbs of kruimelspoor: Dit zijn een aantal linkjes achter elkaar, die aangeven op welke webpagina je op dat moment bent. Hierdoor kan je gemakkelijk terug naar de bovenliggende (overzichts-)pagina’s.
  • Crosslinks (linktekst): Een crosslink is een link die verwijst naar een onderwerp of uitgebreidere weergave of uitleg van een term. Maar ook “producten die anderen kochten (cross-selling)”, voorwaarden en achtergrond beschrijvingen vallen onder crosslinks.
  • Sitemap: Dit is een pagina met een overzicht van de gehele website. Alle linkjes worden onder elkaar weergegeven, zodat de bezoeker snel naar een onderwerp kan klikken. De sitemap is overigens alleen voor de bezoeker en niet te verwarren met de xml-sitemap voor zoekmachines.

#Het opzetten van een interne linkstrategie

Voor de SEO van je website is het van belang om de interne linkstructuur te evalueren en bij te stellen waar nodig. Het is dan ook van belang om een interne linkstrategie op te stellen. Er zijn een aantal voordelen verbonden aan het hebben van een interne linkstrategie: 

  • Lezers kunnen gemakkelijker navigeren op een website.
  • Het helpt crawlers de context veel beter te begrijpen. Dit stelt de zoekmachine in staat relaties en verbanden tussen verschillende pagina’s te leggen.
  • Het genereren van extra verkeer doordat het navigeren van de website een stuk makkelijker wordt.
  • Via interne linking geef je een stukje linkwaarde door aan een andere pagina. Des te meer links, des te meer linkwaarde en des te hoger de kans op betere rankings in de zoekresultaten.

Tijdens het opzetten van een optimale linkstrategie komen een aantal belangrijke aspecten voorbij. Ten eerste is het van belang om de structuur te bepalen. Het is verstandig om dit volgens het piramide principe te doen. Het begin is aan de top, op de homepagina. Daarna volgen er een aantal sub pagina’s, enzovoort. 

Pyramideprincipe interne links
Fig.3: Pyramide principe interne links (bron afbeelding)

Hierna is het belangrijk om vast te stellen welke content relevant is voor de kern van je bedrijf. Dit is de content waaruit expertise ten opzichte van o.a. de diensten die je aanbiedt blijkt. Hierop wil je natuurlijk graag gevonden worden door de bezoeker. Het is dan ook van belang om te linken naar je belangrijkste content. 

Ten derde is het belangrijk om trefwoorden in ankerteksten (de tekst in de link) te gebruiken voor interne links. Dit zorgt er namelijk voor dat de webpagina beter gevonden wordt door de bezoeker. Ook gebruikt Google deze links om de webpagina te vinden. 

NB: Het is van belang om af te wisselen met ankerteksten. Wanneer alle ankerteksten hetzelfde zijn, komt dit over als spam. Een zoekwoord in een ankertekst geeft een duidelijke indicatie van wat er op de volgende pagina te vinden is.

#Is het nadelig om veel interne links te hebben?

Is het dan slim om zo veel mogelijk interne links te gebruiken? Niet per se. Let er op dat je een gezonde balans houdt tussen reguliere tekst en interne links. Een pagina met te veel uitgaande links verliest waarde en zal in de ogen van Google een hogere SPAM score kunnen krijgen.

Je kunt ook een Google penalty krijgen wanneer je te veel ‘linkspam’ op je website hebt. Dit doe je door bijvoorbeeld op veel verschillende plekken in hetzelfde artikel interne links aan te maken naar dezelfde bestemmingspagina. 

Als ik bijvoorbeeld 10x naar het artikel over de Belangrijkste 8 SEO Ranking Factoren (2023) zou linken dan is dat spam. Link daarom maximaal 2x naar dezelfde bestemmingspagina, anders zou Google dit als linkspam kunnen zien.

#Tips voor effectief gebruik van interne links

Enkele tips die je zelf kunt toepassen voor het effectief gebruik van interne links op je website:

1. Plan je interne linkstructuur

Voordat je interne links toevoegt, is het belangrijk om een duidelijk plan te hebben voor de structuur van je website. Identificeer belangrijke pagina’s en bepaal hoe ze met elkaar verbonden zijn.

2. Gebruik relevante ankerteksten

Ankerteksten zijn de woorden die worden gebruikt als klikbare link. Zorg ervoor dat de ankertekst relevant is voor de pagina waarnaar wordt gelinkt en dat deze de inhoud van de pagina op een beknopte manier samenvat. Vermijd algemene linkteksten zoals “Klik hier voor meer info”, die nutteloos zijn en geen contextuele relevantie bieden.

3. Creëer een natuurlijke gebruikerservaring

Plaats interne links op een natuurlijke manier binnen de inhoud van je website, zodat ze niet opdringerig aanvoelen voor gebruikers. Vermijd overmatig gebruik van interne links, omdat dit als spammy kan worden beschouwd door de diverse zoekmachines.

4. Gebruik categoriepagina’s en navigatiemenu’s

Categoriepagina’s en navigatiemenu’s kunnen worden gebruikt als bronnen voor interne links om gebruikers te helpen bij het vinden van relevante inhoud op je website. Zorg ervoor dat deze pagina’s goed geoptimaliseerd en gemakkelijk toegankelijk zijn.

5. Plaats een inhoudsopgave 

Naast interne links binnen je website kun je nog een stap verder gaan door ook interne links binnen een pagina te maken. Heb je bijvoorbeeld een lang artikel geschreven met veel tussenkoppen? Plaats dan in je artikel een inhoudsopgave van dat artikel met zogenoemde anker/anchor links waarmee je direct naar een tussenkop kunt ‘scrollen’.

6. Relevante artikelen

Je kunt natuurlijk ook in je blogartikel een overzicht met links plaatsen die relevant zijn voor het onderwerp van het artikel dat door je lezer wordt gelezen. Onder elk artikel op mijn blog zie je een lijstje met gerelateerde artikelen. Zodoende kan je lezer zelf beslissen of hij/zij nog meer wil lezen over het onderwerp? Gerelateerde artikelen zijn zowel gebruiksvriendelijk als zoekmachinevriendelijk. 

7. Monitor en optimaliseer

Houd bij hoe interne links presteren en gebruik tools zoals Matomo Analytics of GA4 om het verkeer naar verschillende pagina’s te volgen. Optimaliseer je interne linkstrategie op basis van deze gegevens om de effectiviteit ervan te verbeteren.

8. En .. last but not least

Gebruik altijd een <a href=""></a> tag voor links, nooit buttons of <span>’s met een href attribuut. En vermijd al helemaal JS links, want Google crawled die dus niet.

Bottomline

Een goede interne linkstructuur zorgt ervoor dat de bezoekers van jouw website snel kunnen vinden wat ze zoeken. Het bevordert de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bovendien kan Google jouw website hiermee gemakkelijker indexeren. Het zorgt voor een SEO vriendelijke structuur in jouw website.

Het is belangrijk op te merken dat SEO een holistische aanpak vereist. Naast het optimaliseren van interne links, moet het worden gecombineerd met andere SEO technieken. Denk hierbij aan zaken zoals het produceren van hoogwaardige inhoud, het optimaliseren van de laadtijd en het bouwen van backlinks.

Wil jij ook een geoptimaliseerde en gestructureerde WordPress maatwerk website? Neem dan contact met mij op en ik ga je graag helpen.

Deel dit Bericht:

Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.