Voor ondernemers die commercieel succes willen boeken met hun website, is één ding van cruciaal belang: gevonden worden in zoekmachines. Hoe werkt een zoekmachine en wat komt er bij kijken om hoog te scoren?
De zoekende klant
Meer dan 80% van de internetgebruikers zoekt specifieke informatie via zoekmachines. Bijvoorbeeld om zich te oriënteren op een bedrijf of als zij meer informatie willen over een product of dienst. Google is verreweg de grootste zoekmachine, met een marktaandeel van meer dan 90%.
Waarom is het van belang om hoog te scoren in zoekmachines? Mensen die een zoekopdracht invoeren, kijken niet verder dan de eerste drie pagina’s met zoekresultaten. Bedenk daarbij ook dat elk zoekresultaat binnen ongeveer een seconde wordt beoordeeld.
Hoe werkt een zoekmachine?
Zoekmachines doen eigenlijk maar drie dingen: websites bezoeken, relevante informatie indexeren en deze informatie opslaan in een database. Wie een zoekterm in bijvoorbeeld Google intikt, zoekt in deze database. Het zoekwerk voor de machines wordt gedaan door zogenoemde ‘spiders’.
In theorie wordt elke website op het world wide web een keer gevonden. Maar alleen als je site aan bepaalde eisen voldoet, zul je hoog eindigen in zoekresultaten. Zoekmachines worden ook steeds ‘intelligenter’, wat betekent dat het alsmaar lastiger wordt om gevonden te worden. Dat betekent dat al bij het ontwerp van de site rekening moet worden gehouden met de manier waarop zoekmachines werken.
Goed van start
Zoekmachines vinden je website niet vanzelf. Deze moet eerst aangemeld worden. Het startpunt daarvoor is de organisatie Dmoz. Deze onderhoudt de open databasestructuur van internet. Hoe ga je te werk?
- Surf naar www.dmoz.org;
- Voor Nederlandse websites ga je naar de categorie ‘World’ en kies je voor ‘Nederlands’;
- Blader binnen de weergeven categorieën verder tot je de subcategorie gevonden hebt die het beste past bij je internet site;
- Bovenin het scherm zie je een knop ‘URL aanmelden’, kies deze en volg de verdere procedure.
Een aantal zoekmachines maakt gebruik van de informatie van Dmoz (zoals Google), maar andere weer niet. Om geen risico te lopen ga je ook naar alle bekende zoekmachines (Google, AltaVista, Lycos, MSN, Ilse) en zoekt de knop ‘Website aanmelden’ (of vergelijkbaar). De procedure om jouw website aan te melden wijst zich vanzelf.
Heb je een maatwerk WordPress project in gedachten?
Een goede beveiliging, snelle laadtijd, flexibele bedrijfsintegratie, unieke vormgeving en beter gebruiksgemak zijn de meest voor de hand liggende onderscheidende factoren om te kiezen voor een op maat gemaakt WP thema. gonzodesign bouwt zoekmachine vriendelijke en responsive WordPress websites met aandacht voor detail.
WordPress OntwikkelingDit is nodig om gevonden te worden
Nu je website overal is aangemeld, is het zaak te zorgen dat de zoekrobots jouw website interessant gaan vinden. Hoe belangrijker zij je website vinden, hoe hoger je positie:
a ) Zorg voor goede content
De inhoud (of content) van jouw site is erg belangrijk voor goede zoekresultaten. Ga bij het (laten) maken van webteksten uit van de klantbehoefte. Welke oplossingen kun je hen bieden? Dat levert in principe vanzelf de juiste trefwoorden op die gebruikt worden als zoekwoord.
Denk niet slim te zijn door jouw startpagina vol te schrijven met de door jou gewenste zoekwoorden: dat levert ‘strafpunten’ op, waardoor jouw site dus minder goed scoort. Ga dus gedoseerd om met de woorden waarop je gevonden wilt worden. Een indicatie: plaats hetzelfde woord drie keer in een tekst; aan het begin, in het midden en aan het eind.
b ) Zoekmachines plaatsen je site hoger als je de inhoud regelmatig ververst
Jouw website wordt gemiddeld eens per twee weken bezocht door de zoekrobots. De frequentie van het aanpassen van je website kun je hierop aanpassen.
c ) Linkpopulariteit
Een belangrijk deel van de waardering van je website hangt af van de zogenoemde linkpopulariteit: hoeveel andere websites verwijzen naar die van jouw? Ga op zoek naar verwante internetsites met een hoge PageRank, zoals die van brancheverenigingen en startpagina’s.
Er moet een goede analyse uitgevoerd worden naar de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en er moet onderzocht worden hoeveel concurrenten dit in de zoekresultaten oplevert. Een zoekwoord dat goed bij je website past en niet te veel concurrenten oplevert is het beste.
d ) Pas op met JavaScript
JavaScript wordt gebruikt om (onderdelen van) websites aantrekkelijker en interactief te maken. Het probleem is dat zoekmachines JavaScript niet kunnen indexeren, wat dus nadelig is voor de vindbaarheid. Verder heeft JavaScript de vervelende neiging om bij het genereren van de webpagina alle andere downloads (HTML broncodes, CSS, API’s etc.) tijdelijk uit te schakelen, en de JavaScript dus asynchroon te laden.
e ) Navigatie en sitemap
Een goede navigatie (interne linkstructuur) en een sitemap wordt door zoekrobots zeer gewaardeerd. Bij de linkstructuur van je website is het belangrijk dat de gezochte informatie nooit meer dan twee muisklikken ver weg is. De sitemap is een soort plattegrondje met alle verwijzingen binnen je eigen internetpagina. Op veel websites kom je ze tegen, zeker als de site uit veel pagina’s bestaat.
Jouw site laten optimaliseren
Om jouw website te laten optimaliseren voor zoekmachines, kun je in zee gaan met een zogenoemde search engine optimizer (SEO). Het aantal bedrijven dat op dit gebied diensten aanbiedt is onnoemlijk groot. Wat doen deze partijen? Zij kunnen een website zodanig technisch en inhoudelijk aanpassen, waardoor hogere zoekresultaten mogelijk moeten zijn. Let op! Geen enkele SEO kan je garanderen dat jouw website hoger zal gaan scoren. Google waarschuwt voor partijen die dit claimen.
Daarnaast heeft Google met de Penguin en Panda Updates van hun algoritme ervoor gezorgt dat malafide SEO praktijken zwaar worden gestraft.
Betalen voor zoekresultaten
Een andere mogelijkheid om beter gevonden te worden in zoekmachines is betalen voor zoekresultaten. Hoe werkt dit? Je koopt zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Deze woorden worden via een soort veilingssysteem verkocht. Een bekend voorbeeld hiervan is Google Adwords (gesponsorde links). Wie het meest betaalt, wordt het beste gevonden.
Als je voor dit systeem kiest, wordt je website direct naast of boven de ‘normale’ zoekresultaten getoond. Bijkomend voordeel is dat je de kosten binnen de perken kunt houden door een maximumprijs af te spreken. Maar net als voor zoekmachine optimalisatie geldt dat je geen wonderen moet verwachten. Vindbaar worden én blijven is een kwestie van de lange adem.
Onder andere een gevalideerde website (conform de W3C-standards), een kort (X)HTML programma (ter bevordering van de zoekmachinevriendelijkheid en snellere laadtijd), een ‘customised’ webdesign, browsercompatibiliteit en de algehele performance van jouw site zijn allemaal van zeer groot belang.
Uiteindelijk moet de website ook praktisch, functioneel en aantrekkelijk voor het oog zijn om de aandacht van de lezer te trekken en te houden:
De gemiddelde internet-gebruiker beslist namelijk binnen 3 seconden of hij op een site blijft, of doorgaat naar een andere site. Snelheid en een goede eerste indruk is dus van vitaal belang.
Nog Geen Reacties
Sorry, maar het is niet (meer) mogelijk te reageren op dit artikel.