Voor ondernemers die commercieel succes willen boeken met hun website, is één ding van cruciaal belang: gevonden worden in zoekmachines. Hoe werken deze en wat komt er bij kijken om hoog te scoren?

De zoekende klant

Meer dan 80% van de internetgebruikers zoekt specifieke informatie via zoekmachines. Bijvoorbeeld om zich te oriënteren op een bedrijf of als zij meer informatie willen over een product of dienst. Google is verreweg de grootste zoekmachine, met een marktaandeel van meer dan 90%.

Waarom is het van belang om hoog te scoren in zoekmachines? Mensen die een zoekopdracht invoeren, kijken niet verder dan de eerste drie pagina’s met zoekresultaten. Bedenk daarbij ook dat elk zoekresultaat binnen ongeveer een seconde wordt beoordeeld.

De werking van zoekmachines

Zoekmachines doen eigenlijk maar drie dingen: websites bezoeken, relevante informatie indexeren en deze informatie opslaan in een database. Wie een zoekterm in bijvoorbeeld Google intikt, zoekt in deze database. Het zoekwerk voor de machines wordt gedaan door zogenoemde ‘spiders’.

In theorie wordt elke website op het world wide web een keer gevonden. Maar alleen als je site aan bepaalde eisen voldoet, zul je hoog eindigen in zoekresultaten. Zoekmachines worden ook steeds ‘intelligenter’, wat betekent dat het alsmaar lastiger wordt om gevonden te worden. Dat betekent dat al bij het ontwerp van de site rekening moet worden gehouden met de manier waarop zoekmachines werken.

Goed van start

Zoekmachines vinden je website niet vanzelf. Deze moet eerst aangemeld worden. Het startpunt daarvoor is de organisatie Dmoz. Deze onderhoudt de open databasestructuur van internet. Hoe ga je te werk?

  1. Surf naar www.dmoz.org;
  2. Voor Nederlandse websites ga je naar de categorie ‘World’ en kies je voor ‘Nederlands’;
  3. Blader binnen de weergeven categorieën verder tot je de subcategorie gevonden hebt die het beste past bij je internet site;
  4. Bovenin het scherm zie je een knop ‘URL aanmelden’, kies deze en volg de verdere procedure.

Een aantal zoekmachines maakt gebruik van de informatie van Dmoz (zoals Google), maar andere weer niet. Om geen risico te lopen ga je ook naar alle bekende zoekmachines (Google, AltaVista, Lycos, MSN, Ilse) en zoekt de knop ‘Website aanmelden’ (of vergelijkbaar). De procedure om jouw website aan te melden wijst zich vanzelf.

Gratis én vrijblijvend je WordPress website laten testen?

Tot in detail analyseert gonzodesign jouw WordPress website op o.a. performance, toegankelijkheid, virussen en/of malware en vindbaarheid in de verschillende zoekmachines. Spoor je fouten en beveiligingsproblemen op die je site mogelijk belemmeren bij het behalen van topposities in zoekmachines zoals Google.

Website Scan

Dit is nodig om gevonden te worden

Nu je website overal is aangemeld, is het zaak te zorgen dat de zoekrobots jouw website interessant gaan vinden. Hoe belangrijker zij je website vinden, hoe hoger je positie:

a ) Zorg voor goede content

De inhoud (of content) van jouw site is erg belangrijk voor goede zoekresultaten. Ga bij het (laten) maken van webteksten uit van de klantbehoefte. Welke oplossingen kun je hen bieden? Dat levert in principe vanzelf de juiste trefwoorden op die gebruikt worden als zoekwoord.

Denk niet slim te zijn door jouw startpagina vol te schrijven met de door jou gewenste zoekwoorden: dat levert ‘strafpunten’ op, waardoor jouw site dus minder goed scoort. Ga dus gedoseerd om met de woorden waarop je gevonden wilt worden. Een indicatie: plaats hetzelfde woord drie keer in een tekst; aan het begin, in het midden en aan het eind.

b ) Zoekmachines plaatsen je site hoger als je de inhoud regelmatig ververst

Jouw website wordt gemiddeld eens per twee weken bezocht door de zoekrobots. De frequentie van het aanpassen van je website kun je hierop aanpassen.

c ) Linkpopulariteit

Een belangrijk deel van de waardering van je website hangt af van de zogenoemde linkpopulariteit: hoeveel andere websites verwijzen naar die van jou? Ga op zoek naar verwante internetsites met een hoge PageRank, zoals die van brancheverenigingen en startpagina’s.

Er moet een goede analyse uitgevoerd worden naar de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en er moet onderzocht worden hoeveel concurrenten dit in de zoekresultaten oplevert. Een zoekwoord dat goed bij je website past en niet te veel concurrenten oplevert is het beste.

d ) Pas op met JavaScript

JavaScript wordt gebruikt om (onderdelen van) websites aantrekkelijker en interactief te maken. Het probleem is dat zoekmachines JavaScript niet kunnen indexeren, wat dus nadelig is voor de vindbaarheid. Verder heeft JavaScript de vervelende neiging om bij het genereren van de webpagina alle andere downloads (HTML broncodes, CSS, API’s etc.) tijdelijk uit te schakelen, en de JavaScript dus asynchroon te laden.

e ) Navigatie en sitemap

Een goede navigatie (interne linkstructuur) en een sitemap wordt door zoekrobots zeer gewaardeerd. Bij de linkstructuur van je website is het belangrijk dat de gezochte informatie nooit meer dan twee muisklikken ver weg is. De sitemap is een soort plattegrondje met alle verwijzingen binnen je eigen internetpagina. Op veel websites kom je ze tegen, zeker als de site uit veel pagina’s bestaat.

Jouw site laten optimaliseren

Om jouw website te laten optimaliseren voor zoekmachines, kun je in zee gaan met een zogenoemde search engine optimizer (seo). Het aantal bedrijven dat op dit gebied diensten aanbiedt is onnoemlijk groot. Wat doen deze partijen? Zij kunnen een website zodanig technisch en inhoudelijk aanpassen, waardoor hogere zoekresultaten mogelijk moeten zijn. Let op! Geen enkele seo kan je garanderen dat jouw website hoger zal gaan scoren. Google waarschuwt voor partijen die dit claimen.

Daarnaast heeft Google met de Penguin en Panda Updates van hun algoritme ervoor gezorgt dat malafide SEO praktijken zwaar worden gestraft.

Betalen voor zoekresultaten

Een andere mogelijkheid om beter gevonden te worden in zoekmachines is betalen voor zoekresultaten. Hoe werkt dit? Je koopt zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Deze woorden worden via een soort veilingssysteem verkocht. Een bekend voorbeeld hiervan is Google Adwords (gesponsorde links). Wie het meest betaalt, wordt het beste gevonden.

Als je voor dit systeem kiest, wordt je website direct naast of boven de ‘normale’ zoekresultaten getoond. Bijkomend voordeel is dat je de kosten binnen de perken kunt houden door een maximumprijs af te spreken. Maar net als voor zoekmachine-optimalisatie geldt dat je geen wonderen moet verwachten. Vindbaar worden én blijven is een kwestie van de lange adem.

Onder andere een gevalideerde website (conform de W3C-standards), een kort (X)HTML programma (ter bevordering van de zoekmachinevriendelijkheid en snellere laadtijd), een ‘customised’ webdesign, browsercompatibiliteit en de algehele performance van jouw site zijn allemaal van zeer groot belang.

Uiteindelijk moet de website ook praktisch, functioneel en aantrekkelijk voor het oog zijn om de aandacht van de lezer te trekken en te houden:

De gemiddelde internet-gebruiker beslist namelijk binnen 3 seconden of hij op een site blijft, of doorgaat naar een andere site. Snelheid en een goede eerste indruk is dus van vitaal belang.

Deel dit Bericht:

Categorie: SEO | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.