Mobiele Navigatie

Voor ondernemers die commercieel succes willen boeken met hun website, is één ding van cruciaal belang: gevonden worden in zoekmachines. Hoe werken deze en wat komt er bij kijken om hoog te scoren?

De zoekende klant

Meer dan 80% van de internetgebruikers zoekt specifieke informatie via zoekmachines. Bijvoorbeeld om zich te oriënteren op een bedrijf of als zij meer informatie willen over een product of dienst. Google is verreweg de grootste zoekmachine, met een marktaandeel van meer dan 90%.

Waarom is het van belang om hoog te scoren in zoekmachines? Mensen die een zoekopdracht invoeren, kijken niet verder dan de eerste drie pagina’s met zoekresultaten. Bedenk daarbij ook dat elk zoekresultaat binnen ongeveer een seconde wordt beoordeeld.

De werking van zoekmachines

Zoekmachines doen eigenlijk maar drie dingen: websites bezoeken, relevante informatie indexeren en deze informatie opslaan in een database. Wie een zoekterm in bijvoorbeeld Google intikt, zoekt in deze database. Het zoekwerk voor de machines wordt gedaan door zogenoemde ‘spiders’.

In theorie wordt elke website op het world wide web een keer gevonden. Maar alleen als uw site aan bepaalde eisen voldoet, zult u hoog eindigen in zoekresultaten. Zoekmachines worden ook steeds ‘intelligenter’, wat betekent dat het alsmaar lastiger wordt om gevonden te worden. Dat betekent dat al bij het ontwerp van de site rekening moet worden gehouden met de manier waarop zoekmachines werken.

Goed van start

Zoekmachines vinden uw website niet vanzelf. Deze moet eerst aangemeld worden. Het startpunt daarvoor is de organisatie Dmoz. Deze onderhoudt de open databasestructuur van internet. Hoe gaat u te werk?

  1. Surf naar www.dmoz.org;
  2. Voor Nederlandse websites gaat u naar de categorie ‘World’ en kiest u voor ‘Nederlands’;
  3. Blader binnen de weergeven categorieën verder tot u de subcategorie gevonden heeft die het beste past bij uw internet site;
  4. Bovenin het scherm ziet u een knop ‘URL aanmelden’, kies deze en volg de verdere procedure.

Een aantal zoekmachines maakt gebruik van de informatie van Dmoz (zoals Google), maar andere weer niet. Om geen risico te lopen gaat u ook naar alle bekende zoekmachines (Google, AltaVista, Lycos, MSN, Ilse) en zoekt de knop ‘Website aanmelden’ (of vergelijkbaar). De procedure om uw website aan te melden wijst zich vanzelf.

Dit is nodig om gevonden te worden

Nu uw website overal is aangemeld, is het zaak te zorgen dat de zoekrobots uw website interessant gaan vinden. Hoe belangrijker zij uw website vinden, hoe hoger uw positie:

a ) Zorg voor goede content

De inhoud (of content) van uw site is erg belangrijk voor goede zoekresultaten. Ga bij het (laten) maken van webteksten uit van de klantbehoefte. Welke oplossingen kunt u hen bieden? Dat levert in principe vanzelf de juiste trefwoorden op die gebruikt worden als zoekwoord.

Denk niet slim te zijn door uw startpagina vol te schrijven met de door u gewenste zoekwoorden: dat levert ‘strafpunten’ op, waardoor uw site dus minder goed scoort. Ga dus gedoseerd om met de woorden waarop u gevonden wilt worden. Een indicatie: plaats hetzelfde woord drie keer in een tekst; aan het begin, in het midden en aan het eind.

b ) Zoekmachines plaatsen uw site hoger als u de inhoud regelmatig ververst

Uw website wordt gemiddeld eens per twee weken bezocht door de zoekrobots. De frequentie van het aanpassen van uw website kunt u hierop aanpassen.

c ) Linkpopulariteit

Een belangrijk deel van de waardering van uw website hangt af van de zogenoemde linkpopulariteit: hoeveel andere websites verwijzen naar die van u? Ga op zoek naar verwante internetsites met een hoge PageRank, zoals die van brancheverenigingen en startpagina’s.

Er moet een goede analyse uitgevoerd worden naar de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden en er moet onderzocht worden hoeveel concurrenten dit in de zoekresultaten oplevert. Een zoekwoord dat goed bij uw website past en niet te veel concurrenten oplevert is het beste.

d ) Pas op met javascript

Javascript wordt gebruikt om (onderdelen van) websites aantrekkelijker en interactief te maken. Het probleem is dat zoekmachines javascript niet kunnen indexeren, wat dus nadelig is voor de vindbaarheid. Verder heeft JavaScript de vervelende neiging om bij het genereren van de webpagina alle andere downloads (HTML broncodes, CSS, API’s etc.) tijdelijk uit te schakelen, en de JavaScript dus asynchroon te laden.

e ) Navigatie en sitemap

Een goede navigatie (interne linkstructuur) en een sitemap wordt door zoekrobots zeer gewaardeerd. Bij de linkstructuur van uw website is het belangrijk dat de gezochte informatie nooit meer dan twee muisklikken ver weg is. De sitemap is een soort plattegrondje met alle verwijzingen binnen uw eigen internetpagina. Op veel websites kom je ze tegen, zeker als de site uit veel pagina’s bestaat.

Uw site laten optimaliseren

Om uw website te laten optimaliseren voor zoekmachines, kunt u in zee gaan met een zogenoemde search engine optimizer (seo). Het aantal bedrijven dat op dit gebied diensten aanbiedt is onnoemlijk groot. Wat doen deze partijen? Zij kunnen een website zodanig technisch en inhoudelijk aanpassen, waardoor hogere zoekresultaten mogelijk moeten zijn. Let op! Geen enkele seo kan u garanderen dat uw website hoger zal gaan scoren. Google waarschuwt voor partijen die dit claimen.

Daarnaast heeft Google met de Penguin en Panda Updates van hun algoritme ervoor gezorgt dat malafide SEO praktijken zwaar worden gestraft.

Betalen voor zoekresultaten

Een andere mogelijkheid om beter gevonden te worden in zoekmachines is betalen voor zoekresultaten. Hoe werkt dit? U koopt zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden. Deze woorden worden via een soort veilingssysteem verkocht. Een bekend voorbeeld hiervan is Google Adwords (gesponsorde links). Wie het meest betaalt, wordt het beste gevonden.

Als u voor dit systeem kiest, wordt uw website direct naast of boven de ‘normale’ zoekresultaten getoond. Bijkomend voordeel is dat u de kosten binnen de perken kunt houden door een maximumprijs af te spreken. Maar net als voor zoekmachine-optimalisatie geldt dat u geen wonderen moet verwachten. Vindbaar worden én blijven is een kwestie van de lange adem.

Onder andere een gevalideerde website (conform de W3C-standards), een kort (X)HTML programma (ter bevordering van de zoekmachinevriendelijkheid en snellere laadtijd), een ‘customised’ webdesign, browsercompatibiliteit en de algehele performance van uw site zijn allemaal van zeer groot belang.

Uiteindelijk moet de website ook praktisch, functioneel en aantrekkelijk voor het oog zijn om de aandacht van de lezer te trekken en te houden:

De gemiddelde internet-gebruiker beslist namelijk binnen 3 seconden of hij op een site blijft, of doorgaat naar een andere site. Snelheid en een goede eerste indruk is dus van vitaal belang.

Deel dit Bericht:

Categorie: SEO | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met User Experience (UX), Responsive Web Design (RWD) en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.

Nog Geen Reacties

Sorry, maar het is niet mogelijk te reageren op dit artikel.

Meest Recent Project

Ikdoemeejijook