8 Tips om beter te scoren met Google (Zoekmachine marketing)

Het is geen schokkende openbaring dat je site bovenaan in de zoekmachine van Google moet staan, wil je er zakelijk succes mee behalen. Zoekmachine marketing is al heel lang populair en het is net als alle andere vormen van online marketing altijd in beweging. Zoekmachine marketing; er worden boeken, cursussen, seminars en workshops aan gewijd.

Laat andere websites naar jouw website linken

Je kunt jouw website nóg zo goed (laten) optimaliseren om gevonden te worden in zoekmachines, dan nog is het mogelijk dat diezelfde zoekmachines je website niet opnemen. Zo neemt Google een website pas op in de database van de zoekmachine als er ten minste één andere website linkt naar je website. Hoe meer andere websites naar jouw website linken, hoe beter dat is voor de rangschikking van je website bij Google (PageRank).

De links van andere websites naar je website (zogenoemde wederzijdse links) vertegenwoordigen lang niet altijd dezelfde waarde. Een link van een website die qua inhoud vergelijkbaar is met die van jou, kan je positie in de zoekresultaten verbeteren. Echter, een link naar je website van een website die inhoudelijk niets gemeen heeft met die van jou, kan de positie van je website in de zoekresultaten juist verslechteren.

Het belang van wederzijdse links (reprocital links) moet trouwens niet worden overdreven; Google heeft deze optimalisatietechniek eind 2007 zodanig gewijzigd, dat het in belang afnam.

Gebruik sociale media

Uit recent onderzoek van marktonderzoeker Nielsen blijkt dat mensen nu meer tijd besteden aan sociale netwerksites dan aan e-mail. Laat jouw website meeprofiteren van die ontwikkeling door leden van websites als Twitter, LinkedIn en Facebook zoveel mogelijk naar je website te laten linken.

Maak jouw website Google-vriendelijk

Eigenlijk het allerbelangrijkste is om de broncode [(X)HTML] conform de W3C-webstandards te laten bouwen door een professionele webdesigner. Een gevalideerde, nette broncode en CSS vergroot de zoekmachinevriendelijkheid van je website, naast zaken zoals een snellere laadtijd etc.

Een ongevalideerde, niet conform de W3C webstandards geschreven broncode is uiterst zoekmachine-onvriendelijk. Tevens is 80% van de ‘standaard’ en/of ‘basic’ CMS-pakketten veelal niet indexeerbaar door Google. Dit komt doordat de broncode slecht generiek wordt opgeroepen uit de database, waardoor de spiders/robots van de zoekmachines de content slecht of helemaal niet kunnen indexeren.

Wanneer je de gratis webmasterhulpprogramma’s van Google installeert, kun je daarmee achterhalen hoe Google je site ziet, problemen analyseren en informatie delen met Google om de zichtbaarheid van jouw site te vergroten.

Bijvoorbeeld: met Crawlinformatie kun je zien wanneer de Googlebot (de zoekmachinerobot van Google) je site voor het laatst heeft bezocht. Ook kun je zien welke pagina’s van je website Google niet kon doorzoeken en waarom niet. Op die manier kun je problemen oplossen die het voor Google onmogelijk maken om al jouw pagina’s te indexeren.

Een sitemap opnemen

Onmisbaar bij het optimaliseren van je website: de sitemap. Een sitemap is vergelijkbaar met de verkenner in Windows. De lijst geeft alle inhoud van je website weer in een mappenstructuur. Een sitemap toont niet alleen wat er allemaal op je website is te vinden, maar ook wáár het staat. En dat maakt het weer makkelijk voor zoekmachinerobots om jouw website volledig te indexeren. Bij Google kun je ook gratis gebruik maken van de Google Sitemap Generator.

Krijg de juiste bezoekers

Heb je liever duizend bezoekers die niets kopen of tien bezoekers die allemaal wel iets kopen? Met Google Adwords kun je winstgevend adverteren op het web. Voordeel is dat je er jouw website niet voor hoeft te veranderen. Je hoeft alleen maar een bedrag op te geven, dat je wilt betalen voor elke bezoeker die via de zoekmachine op jouw website terechtkomt.

Dit is veelal de enige manier voor slecht indexeerbare websites (goedkope CMS, niet conform W3C, etc.) om toch traffic te genereren naar hun site, dus door veel te betalen. Hierbij geldt natuurlijk ook dat Adwords veel beter werkt in een niche-branche dan als er voor dat ene trefwoord nog vele duizenden andere sitebezitters hebben betaald.

Leer van jouw bezoekers

Welke zoekopdrachten gebruiken mogelijke klanten die op zoek zijn naar je producten of diensten? Zijn bepaalde zoekopdrachten seizoensgebonden? In welke regio worden de meest relevante zoekopdrachten voor je producten of diensten gedaan? Vragen waarop Google Insights for Search je antwoord kan geven.

Analyseer de statistieken

Met de gratis dienst Google Analytics of Matomo Analytics kun je bijhouden wie er op je website komen, waar ze vandaan komen en of ze bijvoorbeeld iets kopen. Google Analytics geeft aanvullende informatie op AdWords.

Tijdens het maken van een ontwerp en de bouw van een website wordt er bij gonzodesign voornamelijk gezorgd voor een zeer nette, gevalideerde en conform de W3C web standards geschreven broncode. Dat is de basis van elke goede website, de hierboven geschreven tricks & tips zijn vooral van belang nadat de website al is gepubliceerd.

Bottomline

Zoekmachine marketing is het optimaliseren van zowel de betaalde als de niet-betaalde zoekresultaten in zoekmachines. 80% van mensen en bedrijven die op zoek zijn naar een nieuw product of dienst zoekt tegenwoordig als eerste op het internet in de zoekmachine.

Er zijn verschillende factoren die belangrijk zijn voor een goede zoekmachine marketing. Dit is afhankelijk van je campagnedoelen, de populariteit van je website en het budget die je wilt besteden. Wil je meer weten, neem contact met mij op.

Deel dit Bericht:

Categorie: SEO | Tags:
Avatar for Jan Rajtoral

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.