Mobiele Navigatie

Het is geen schokkende openbaring dat uw site bovenaan in de zoekmachine van Google moet staan, wilt u er zakelijk succes mee behalen. Zoekmachine marketing; er worden boeken, cursussen, seminars en workshops aan gewijd.

Laat andere websites naar uw website linken

U kunt uw website nóg zo goed (laten) optimaliseren om gevonden te worden in zoekmachines, dan nog is het mogelijk dat diezelfde zoekmachines uw website niet opnemen. Zo neemt Google een website pas op in de database van de zoekmachine als er ten minste één andere website linkt naar uw website. Hoe meer andere websites naar uw website linken, hoe beter dat is voor de rangschikking van uw website bij Google (PageRank).

De ene link is de andere niet

De links van andere websites naar uw website (zogenoemde wederzijdse links) vertegenwoordigen lang niet altijd dezelfde waarde. Een link van een website die qua inhoud vergelijkbaar is met die van u, kan uw positie in de zoekresultaten verbeteren. Echter, een link naar uw website van een website die inhoudelijk niets gemeen heeft met die van u, kan de positie van uw website in de zoekresultaten juist verslechteren.

Het belang van wederzijdse links (reprocital links) moet trouwens niet worden overdreven; Google heeft deze optimalisatietechniek eind 2007 zodanig gewijzigd, dat het in belang afnam.

Gebruik sociale media

Uit recent onderzoek van marktonderzoeker Nielsen blijkt dat mensen nu meer tijd besteden aan sociale netwerksites dan aan e-mail. Laat uw website meeprofiteren van die ontwikkeling door leden van websites als TwitterLinkedInFlickr en Facebook  zoveel mogelijk naar uw website te laten linken.

Maak uw website Google-vriendelijk

Eigenlijk het allerbelangrijkste is om de broncode [(X)HTML] conform de W3C-webstandards te laten bouwen door een professionele webdesigner. Een gevalideerde, nette broncode en CSS vergroot de zoekmachinevriendelijkheid van uw website, naast zaken zoals een snellere uploadtime etc.

Een ongevalideerde, niet conform de W3C webstandards geschreven broncode is uiterst zoekmachine-onvriendelijk. Tevens is 80% van de ‘standaard’  en/of  ‘basic’  CMS-pakketten veelal niet indexeerbaar door Google. Dit komt doordat de broncode slecht generiek wordt opgeroepen uit de database, waardoor de spiders/robots van de zoekmachines de content slecht of helemaal niet kunnen indexeren.

Wanneer u de gratis webmasterhulpprogramma’s van Google installeert, kunt u daarmee achterhalen hoe Google uw site ziet, problemen analyseren en informatie delen met Google om de zichtbaarheid van uw site te vergroten.

Bijvoorbeeld: met Crawlinformatie kunt u zien wanneer de Googlebot (de zoekmachinerobot van Google) uw site voor het laatst heeft bezocht. Ook kunt u zien welke pagina’s van uw website Google niet kon doorzoeken en waarom niet. Op die manier kunt u problemen oplossen die het voor Google onmogelijk maken om al uw pagina’s te indexeren.

Een sitemap opnemen

Onmisbaar bij het optimaliseren van uw website: de sitemap. Een sitemap is vergelijkbaar met de verkenner in Windows. De lijst geeft alle inhoud van uw website weer in een mappenstructuur. Een sitemap toont niet alleen wat er allemaal op uw website is te vinden, maar ook wáár het staat. En dat maakt het weer makkelijk voor zoekmachinerobots om uw website volledig te indexeren. Bij Google kunt u ook gratis gebruik maken van de Google Sitemap Generator.

Krijg de juiste bezoekers

Heeft u liever duizend bezoekers die niets kopen of tien bezoekers die allemaal wel iets kopen? Met Google Adwords kunt u winstgevend adverteren op het web. Voordeel is dat u er uw website niet voor hoeft te veranderen. U hoeft alleen maar een bedrag op te geven, dat u wilt betalen voor elke bezoeker die via de zoekmachine op uw website terechtkomt.

Dit is veelal de enige manier voor slecht indexeerbare websites (goedkope CMS, niet conform W3C, etc.) om toch traffic te genereren naar hun site, dus door veel te betalen. Hierbij geldt natuurlijk ook dat Adwords veel beter werkt in een niche-branche dan als er voor dat ene trefwoord nog vele duizenden andere sitebezitters hebben betaald.

Leer van uw bezoekers

Welke zoekopdrachten gebruiken mogelijke klanten die op zoek zijn naar uw producten of diensten? Zijn bepaalde zoekopdrachten seizoensgebonden? In welke regio worden de meest relevante zoekopdrachten voor uw producten of diensten gedaan? Vragen waarop Google Insights for Search u antwoord kan geven.

Analyseer de statistieken

Met de gratis dienst Google Analytics kunt u bijhouden wie er op uw website komen, waar ze vandaan komen en of ze bijvoorbeeld iets kopen. Google Analytics geeft aanvullende informatie op AdWords.

Tijdens het maken van een ontwerp en de bouw van een website wordt er bij gonzodesign voornamelijk gezorgd voor een zeer nette, gevalideerde en conform de W3C webstandards geschreven broncode. Dat is de basis van elke goede website, de hierboven geschreven trics & tips zijn vooral van belang nadat de website al is gepubliseerd.

Maar met een slecht geschreven, niet gevalideerde broncode zal de content van de website, en daarmee uw trefwoorden in zoekmachines, slecht of niet worden geindexeerd. Dit geldt overigens ook voor de meeste ‘standaard’ en ‘basic’ CMS-pakketten, omdat de content slecht generiek wordt opgebouwd.

Deel dit Bericht:

Categorie: SEO | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met User Experience (UX), Responsive Web Design (RWD) en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.

Nog Geen Reacties

Sorry, maar het is niet mogelijk te reageren op dit artikel.

Meest Recent Project

Ikdoemeejijook