Succesvol zijn met je website begint met hoog scoren in zoekmachines. Google licht een tipje van de sluier en geeft tien tips om dit voor elkaar te krijgen.

1. Denk als een bezoeker van je website.

Op je website moeten de woorden staan, waarnaar mogelijke klanten op zoek zijn. Doe dat bij voorkeur in spreektaal en niet alleen in steekwoorden. Heb je een website op het gebied van tuinontwerp, zorg dan dat de woorden ‘schets’, ‘plattegrond’ en ’tekening’ bijvoorbeeld niet ontbreken.

2. Kies een makkelijk te onthouden URL oftewel internetadres.

Wanneer je bedrijf bijvoorbeeld Hans Brinker heet en je gespecialiseerd bent in dijkbewaking, zorg dan dat de URL’s op je website er bijvoorbeeld als volgt uitzien: hansbrinker.nl/dijk/bekisting.html.

3. Interlinking

Zorg ervoor dat op elke webpagina minstens één link naar een andere pagina op jouw website staat. Losse, op zichzelf staande pagina’s zijn moeilijker te vinden.

4. Gebruik passende titels voor de teksten op je webpagina’s.

Maak de titels op elke pagina interessant en relevant. Voorkom dat jeop elke pagina hetzelfde vermeldt, zoals bijvoorbeeld ‘mijn bedrijf’. Maak tussenkopjes op elke pagina en zorg ervoor dat je titel niet meer dan 60 karakters bevat (letters, cijfers, spaties en leestekens).

5. Metatags

Maak korte en bondige beschrijvingen (metatags geheten) om te helpen met de ‘snippets’ (de samenvatting die mensen van je website krijgen te zien bij elk zoekresultaat). Deze ‘metatags’ zijn in HTML geschreven (zoals ’title’ en ‘img’) en maken het mogelijk om extra informatie aan jouw pagina toe te voegen.

6. Geen Flash en Javascript voor navigatie.

Vermijd het gebruik van dynamische- of animatietechnologieën als Flash en Javascript voor de navigatie op jouw website. Zulke technologieën kunnen de werking van je site op andere plaatsen versterken, maar zijn niet geschikt om te navigeren. Google indexeert geen Flash, wél HTML. Daarnaast wordt Flash NIET getoond op mobiele iOS apparaten!

7. ALT-tags voor afbeeldingen gebruiken.

Een ALT-tag is een korte tekst van hooguit één regel bij een plaatje. Googlebot – de machine die op het web zoekt naar nieuwe pagina’s – begrijpt geen afbeeldingen. Door ALT-tags toe te passen bij afbeeldingen, help je Google ze op de juiste manier te categoriseren.

8. Robots.txt

Controleer jouw website met een tekstbrowser om er zeker van te zijn dat zogenoemde crawlers/spiders (computerprogramma’s die het web afspeuren voor zoekmachines) hem kunnen lezen.

9. Google Webmaster Tools

Meld je aan voor Google’s hulpprogramma’s voor webmasters, waar je o.a. jouw sitemaps kunt opslaan. Realiseer wel dat het (leren) gebruiken van die programma’s de nodige tijd kost.

10. Test en meet

Gevonden worden in zoekmachines is een kwestie van de lange adem. Er is geen toverformule waarmee je gegarandeerd – en blijvend – hoog zult scoren in de zoekresultaten.

Opmerking: Houd goed bij welke aanpak goed werkt en welke minder om jouw website beter vindbaar te maken.

Deel dit Bericht:

Categorie: SEO | Tags: ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan Rajtoral is een ervaren grafische vormgever en webdesigner. Hij heeft een ruime ervaring met Front-end web design (HTML, CSS en JS/jQuery), User Experience (UX), Toegankelijkheid (WCAG), Performance en WordPress Ontwikkeling & Thema Ontwerp. Maar hij ontwerpt en ontwikkelt ook logo’s en huisstijlen, waarbij hij altijd streeft naar merkconsistentie in het hele ontwerp.