Mobiele Navigatie

Middelgrote en kleine bedrijven en zelfstandige ondernemers zien steeds meer het belang in van netwerken. Ondanks alle digitale communicatie middelen en de opkomst van social media is uw visitekaartje nog altijd een belangrijke marketing tool. Het is niet alleen een netwerk tool, of promotiemiddel, maar het is ook een visuele weergave van u en uw bedrijf.

Ook zijn visitekaartjes (of naamkaartjes) op evenementen en beurzen erg belangrijk. Het is een praktische en directe manier om uw contactgegevens te verspreiden aan uw (potentiële) klanten en dus ideaal om een gesprek mee te beginnen.

Hierbij is het wel belangrijk dat uw visitekaartje opvalt, door bijv. de kwaliteit, uitstraling en informatie die vermeld wordt. Een professioneel ontworpen visitekaartje kan nieuwe klanten naar uw bedrijf of diensten trekken.

Hieronder een aantal goede tips voor het succesvol ontwerpen van een memorabele visitekaartje.

Geef alleen de noodzakelijke informatie

Een visitekaartje is bedoeld om duidelijk te maken wie u bent (uw naam), wat uw functie is, hoe het bedrijf heet waar u werkt en alle relevante contactgegevens, zoals bijv. uw email adres en mobiele telefoonnummer.

Uw USP’s (Unique Selling Points), of uw getuigschriften, etc. kunt u beter niet toevoegen als extra informatie op uw visitekaartje, deze informatie kunt u het best presenteren in uw (promotionele) brochure of website.

TIP: Teveel informatie op uw visitekaartje kan verwarring veroorzaken ..

Uw Visitekaartje moet geen puzzel worden

Schik uw contactgegevens overzichtelijk op uw visitekaartje, dit kan ook door gebruik te maken van bijv. een duidelijk grid systeem, een kleiner lettertype of door bijv. ook gebruik te maken van de achterkant van een visitekaartje.

Neem tevens eens een moment om na te denken over de vraag of u uw privé-nummer moet toevoegen op uw visitekaartje. Wilt u gecontacteerd worden door iedereen, of gewoon door uw vaste klanten?

Vergeet uw Huisstijl (Corporate Identity) niet

Als u een huisstijl ontworpen heeft, moet u hiermee rekening houden bij het maken van uw visitekaartjes. Zorg ervoor dat de verschillende onderdelen van uw huisstijl (kleur, typografie, logo, visuele elementen) ook ‘aanwezig’ zijn op uw visitekaartje, dit verhoogt de herkenning van uw bedrijf en zorgt voor een professionele en consistente ‘look & feel’.

Kies het juiste Papier(formaat)

Een visitekaartje gaat een lange tijd mee en moet daarom de tand des tijds makkelijk kunnen doorstaan. Een visitekaartje moet ook gemakkelijk passen in een visitekaart houder of zelfs in een portemonnee, .. en het liefst zonder te knikken. Het gekozen papier moet een soortelijk gewicht van ten minste 300 gram/m2 en niet meer dan 360-400 gram/m2 hebben.

Ook de afwerking van uw papier is uiterst belangrijk, u kunt uiteraard gaan voor een full-glossy effect of het traditionele visitekaartje gedrukt op papier met een matte (niet gecoate) afwerking?

In Europa is het standaard visitekaartje 85 × 55mm groot en in Groot-Brittannië en in Amerika is dit 3,5″ x 2″ (ongeveer 89 x 51mm). Er zijn tal van andere pre-fab maten en u kunt zelfs een op maat gemaakt (stans)vorm laten ontwerpen als u dat wilt. Maar het advies is om vast te houden aan de standaard afmetingen, omdat 90% van alle visitekaart houders gebaseerd is op dat formaat.

Kies uw kleuren en lettertypes weloverwogen

Een visitekaartje is niet bedoeld om uw relaties te verblinden. Het gebruik van teveel verschillende kleuren wordt niet aanbevolen, het gebruik van kleur moet altijd functioneel zijn. Laat de kleuren van uw huisstijl terug komen in het ontwerp van uw visitekaartje.

Gebruik niet meer dan 1 á 2 lettertypes; consistentie en leesbaarheid zijn belangrijk voor een goed ontwerp en teveel lettertypes kunnen de lezer afleiden en verwarren. Een standaard in visitekaartjes ontwerp is het gebruik van een lettergrootte van ongeveer 9 tot 10 points voor de (brood)tekst.

TIP: Het gebrek aan contrast, tussen achtergrond en kleur van het lettertype, is redelijk funest voor het ontwerp.

Gebruik ook de achterkant van uw Visitekaartje

Om het maximale te halen uit uw visitekaartje is het belangrijk om gebruik te maken van alle beschikbare ruimte, met inbegrip van de achterkant! Zorg ervoor dat de inhoud van de achterkant altijd van ondergeschikt belang is aan de contactgegevens op de voorkant.

Visitekaartjes van internationale bedrijven hebben veelal dezelfde informatie in zowel de eigen taal als de Engels taal op de achterkant.

Maak verschillende Visitekaartjes

Visitekaartjes zijn redelijk goedkoop. Waarom niet meerdere visitekaartjes maken voor verschillende soorten relaties? Het kan ook een prima aanleiding zijn om iets meer over uw eigen organisatie te vertellen, storytelling is tegenwoordig heel hip.

Kies de juiste Professionals

Er is een groot verschil tussen drukwerk en digitaal printen (bijv. met inkjetprinters), en dat is meer dan alleen een ander kostplaatje, er is ook een duidelijk verschil in kwaliteit. Drukwerk is van een hogere kwaliteit dan digitaal printen als gevolg van de manier waarop de inkt op het papier wordt overgedragen.

Vooral als u een groot aantal kwalitatief hoogwaardige visitekaartjes nodig heeft, is het raadzaam om een goede drukker of ontwerpbureau in de arm te nemen. Hierdoor weet u ook dat de juiste digitale bestanden voor het afdrukken gemaakt zullen gaan worden met professionele software op basis van vectoren in plaats van pixels.

Het spreekt voor zich dat ook de beginselen en (technische) regels voor Print Productie van belang zijn in de digitale aanlevering (bijv. door gebruik te maken van 3-5 mm afloop/bleed, het correct gebruiken van spot-colors, plaatsen van snijtekens, teksten converteren naar outlines, etc.)

Conclusie

Voor veel mensen is het visitekaartje het enige marketing instrument dat gebruikt wordt, vooral bij startende ondernemers. Een goed ontworpen, professioneel visitekaartje zorgt ervoor dat u en uw bedrijf er professioneel uitzien; een zelfgemaakte visitekaartje geeft meestal de indruk van een amateur die een gooi naar het bedrijfsleven doet en zal dus nooit positief opgemerkt of herinnerd worden ..!

Categorie: grafisch | Tags: , ,

Auteur: Jan Rajtoral

Jan - AKA Gonzo the Great - Rajtoral is een ervaren grafische en web designer, gespecialiseerd in (front-end) Responsive Web Design, WordPress Ontwikkeling, Logo en Huisstijl ontwerp.

Nog Geen Reacties

Laat een Reactie achter


*) Verplichte velden.

Meest Recent Project

Almezo, VvE Beheer