Mobiele Navigatie

Wanneer spreken we van een huisstijl?

De volledige presentatie van een organisatie in de breedste zin van het woord is beter te vatten onder de noemer ‘huisstijl’. Deze identiteit manifesteert zich in alle lagen van een organisatie, van de receptioniste die de telefoon opneemt, tot de landelijke televisie reclames.

Het ontwerpen van een huisstijl is vakwerk en een specialisme. Veel beginnende zelfstandig ondernemers knutselen in het begin zelf een huisstijl in elkaar, of laten iets door ‘hun buurjongetje van 16’ in Photoshop maken. De praktijk wijst uit dat een professioneel ontworpen huisstijl essentieel is voor de groei en het voortbestaan van een organisatie.

Waarom heeft uw bedrijf een Huisstijl nodig?

Een huisstijl, of ‘corporate identity’, is de manier waarop een bedrijf zich dus visueel presenteert. Dat kan op veel manieren, zoals door gebruik te maken van een bedrijfslogo, vaste kleuren en standaard lettertypes die op meerdere dragers worden geplaatst, waardoor een bedrijf een herkenbaar ‘gezicht’ krijgt. De keus aan huisstijldragers is onbeperkt. Voorbeelden zijn o.a. visitekaartjes, flyers, jaarverslagen, enveloppen, brochures en een website.

Werken met een professionele huisstijl kent een aantal belangrijke voordelen:

  1. Een huisstijl stelt u in staat een goed en professioneel bedrijfsimago op te bouwen bij alle doelgroepen die voor uw bedrijf belangrijk zijn, zoals bestaande klanten, prospects, toeleveranciers en potentiële werknemers.
  2. U onderscheidt zich met een huisstijl van uw concurrenten en wordt dus een herkenbare speler in uw branche.
  3. Tijdens de ontwikkeling van een huisstijl bepaalt u welke media uitingen u echt nodig heeft. Op deze manier wordt het ontwerp van de huisstijl een perfecte weerspiegeling van uw bedrijf.
Een professionele huisstijl wekt vertrouwen bij de klant en prospect. Vertrouwen in uw bedrijf, diensten en producten die u aanbiedt, een betere presentatie en een betere bedrijfsefficiency is het resultaat. Een goede huisstijl verdient zich dus terug ..!

Technische Eisen voor de Huisstijl

Natuurlijk worden er specifieke en technische eisen aan de verschillende onderdelen van een huisstijl gesteld. Een logo moet bijvoorbeeld bruikbaar zijn voor alle dragers van uw huisstijl. De huisstijl moet zowel op briefpapier, visitekaartje als bedrijfskleding goed overkomen en in verschillende formaten af te drukken zijn. Een website stelt specifieke eisen aan het lettertype dat u gebruikt, etc., etc.

De keuze voor de juiste kleuren vakkennis en is een specialisme. Er zijn verschillende kleursystemen (oa. PMS, CMYK, RGB) die binnen een huisstijl ingezet worden. De uitdaging zit ‘m in het onderling afstemmen van deze kleursystemen om een zo uitgebalanceerd kleurenpalet te ontwikkelen.

Huisstijlmanagement: de Huisstijl vastgelegd

In het huisstijl handboek worden alle hoofdzaken van vormgeving duidelijk vastgesteld. Het huisstijl handboek bevat een heldere verklaring over de nieuwe huisstijl.

Tevens bevat het huisstijl handboek gegevens over waar, hoe groot en hoe een beeldmerk of logo zal worden toegepast, maar ook over de gebruikte kleur(en), lettertypes/fonts, eventuele rastervlakken of achtergronden op visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, etc.

Heeft u al een Huisstijl en wilt u deze wellicht herzien?

Natuurlijk bekijk ik ook graag samen met u of uw bestaande logo en huisstijl verbeterd kunnen worden. gonzodesign kan het ontwikkelen of aanpassen van uw logo en huisstijl voor u professioneel verzorgen.

Offerte Aanvraag

Tags:

Meest Recent Project

Almezo, VvE Beheer